TED talk #13 – Karl Marx měl recht
Co nás motivuje k práci? Navzdory všeobecnému přesvědčení to nejsou jen peníze.
Číst více"Chcete-li vybudovat velký podnik, vybudujte napřed sebe." je věta z úst Tomáše Bati. Připomíná nám, že tou nejlepší cestou k úspěšnému přitahování (dříve nábor) a získávaní nových zaměstnanců je vybudovat napřed sebe, svůj produkt, tedy firmu se skvělou firemní kulturou. Inpiraci, jak na to, můžete nasát například v článku Jak ovlivňuje firemní kultura motivaci zaměstnanců.
"Chcete-li vítězit ve válce o nejlepší lidi, začněte budovat zaměstnavatelskou značku." odpovídám kdykoli, když se mě někdo ptá, jak si poradit s dnešní situací na trhu práce. Dostává se k nám mnoho tendrů nadepsaných “employer branding project”, jejichž součástí je mimo jiné požadavek na kreativní řešení náborové kampaně. Je to stejně… hloupé? jako obrovské množství nových pracovních portálů, které se v poslední době vyrojily jako houby po dešti a které nenabízí firmám nic moc nového, natož kandidáty.
Dokonce i některé nové pracovní portály, představující firemní kulturu firem, si to značně zjednodušují. Nehledají důvody, proč v nich lidé pracují, co kandidáti chtějí, v čem jsou společnosti - jako zaměstnavatelé - jedinečné. Ukazují nám pouze vymazlené kanceláře, relaxační zóny s fotbálky a kulečníky, vysmáté zaměstnance, kteří “milují svou práci, která je super”. Což o to, v porovnání s většinou kariérních stránek na jobs.cz je to velký posun, ale employer branding je o něčem jiném. Firmám to krátkodobě pomůže, dlouhodobě je to však neposune ani nespasí.
Popis marketingu a brandingu z dílny Martyho Neumeiera v titulním obrázku, autora mnoha knižních bestsellerů v oblasti brandingu (v češtině vyšel The Brand Gap), mně přišel do noty. Podle jeho slov je (HR) marketing o získávání zákazníků (nebo kandidátů) – o tom “attract”, zatímco branding je o jejich získávání, zatahování a udržení – tedy o “attract + engage + retain”. Vidíte ten rozdíl?
A co tedy je HR marketing a Employer Brandingu, jak se od sebe liší?
Rozhodněte se sami, do čeho budete investovat svou energii, čas a prostředky. Chcete-li být rychle za hvězdy, pusťte se do HR marketingu. Dobře cílená náborová kampaň vám více kandidátů velmi pravděpodobně přinese. Nebo se vydejte ve stopách Tomáše Bati, který říkal: “Ničeho jsem nenabyl lehce, každá věc mne stála nejtvrdší práci. Nehledejte lehké cesty. Ty hledá tolik lidí, že se po nich nedá přijít nikam.” a začněte budovat svou zaměstnavatelskou značku. Držím vám palce.
Nebo také v těchto článcích:
Co nás motivuje k práci? Navzdory všeobecnému přesvědčení to nejsou jen peníze.
Číst víceChcete-li úspěšnější firmu, spokojenost zaměstnanců neměřte.
Číst víceV tom tak zvaném Employer Brandingu se firmy předhánějí, kdo má hezčí kanceláře, zábavnější firemní…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.