„Co že to vlastně děláš?“
Jednou z důležitých charakteristik srozumitelné firmy je, že zaměstnanci rozumí tomu, na čem se…
Číst vícePoslední díl letošního roku je tu. Když se ohlédnu zpět za končícím rokem 2018, vidím tolik dobré práce, které firmy (na sobě) udělaly... A i když k těm inspirativním po-činům někdy ve firmách vede tlak vyplývající z nedostatku lidí, a ne osvícené rozhodnutí o změně přístupu ke spolupráci s lidmi (zaměstnanci), mám z toho velkou radost. A těší mě, že k té změně k lepším, srozumitelnějším, a ještě úspěšnějším firmám, můžeme v BrandBakers také trochu přispět.
O čem se tedy v posledním vydání v tomto roce dočtete? Náborovém pexesu a omalovánkách, které si vymysleli sami zaměstnanci; firmě, ve které jsou zaměstnanci partnery; originálním představení EVP formou blog článku; státním úřadu, který se umí představit jako zaměstnavatel na Instagramu; přednášce o základech budování značky, která stojí za to a v neposlední řadě o podcastu s rozhovory z oblasti personalistiky. Užijte si to. A budete-li přemýšlet, zdali byste něco z toho mohli použít ve vaší firmě, udělejte pro mě něco – neříkejte, že to nejde, ani v duchu si to neříkejte – raději si řekněte, že to zatím neumíte. Necháte si dveře otevřené a jednou to přijde ;-)
Už jste někdy viděli něco takového – náborové pexeso a omalovánky? Co je na tom – i kandidáti si chtějí hrát. Dělám si legraci. Ne přímo kandidáti, ale jejich děti. Když máte jako cílovou skupinu kandidátů na pozici operátor výroby a technický inženýr muže ve věku 30 až 40 let, dá se rozumně předpokládat, že budou mít malé děti. A ty si rády omalovávají nebo hrají pexeso. To se pak ta brožura o firmě s nabídkou práce, společně s malým dárkem pro děti, rozdává sama, a s radostí. Můžu vám prozradit, že jsme obojí před lety vyrobili pro Modřické IFE CZ, ale ani jedno z toho jsme nevymysleli. S nápadem přišli sami zaměstnanci, když jsme se jich zeptali, co by jim pomohlo při doporučování. Malé věci – vytisknout pexeso a omalovánky stojí koruny – velký rozdíl. Podařilo se nám zvednout procento nově příchozích zaměstnanců na doporučení z 30 na téměř 50 %. Klíčem k úspěchu je naslouchání vlastním lidem (zaměstnancům).
http://www.brandbakers.cz/primo_z_pece/clanek/291
Musí to být fajn pocit, když s vámi od začátku firma komunikujeme jako s partnery, co říkáte? Jasně, nesmí zůstat pouze u toho oslovování, souhlas. Na druhé straně, jsem celou bytostí přesvědčen, že co na jazyku, to na mysli. Tedy, že jaká slova používáme, utváří naši (firemní) kulturu a nás samotné, naše činy. Jen se podívejte na kulturu naší politické scény – kunda sem kunda tam –, která prosakuje ke všem lidem. Už mnoho let se snažím tuto věc vysvětlovat. Pořád ale ve slovníku zůstávají slova jako lidské zdroje, pohovor (dokážete si představit, že se svým partnerem povedete pohovor?) či řadoví zaměstnanci. Není se co divit. I na věhlasné VŠE se základní literatura pro budoucí personalisty jmenuje Řízení lidských zdrojů. No to se pak nedivte, že mám radost z tak malých věcí, jakými jsou používaná slova. I celá nabídka Starbucksu pro zaměstnance pak na mě působí o něco lépe.
Originálně (a zatraceně jednoduše) pojali představení svého évépé ve firmě Bistro Social. Zeptali se svých zaměstnanců a dostali celkem 38 důvodů, proč u nich lidé pracují. Všechno sepsali do jednoho článku s reportážními fotografiemi. Pro zachování maximální autentičnosti nechali vše v původním znění, pouze komentář doplnil šéf Ondřej. A proč tedy u nich lidé pracují? Vybírám namátkou několik důvodů s popisem: Gastroporno – občas kolegové přes víkend napečou sladkosti a donesou do kanclu; Flexibilita – nejdůležitější je stihnout svoji práci (a spokojenost klienta), ne být v práci od 9 do 6; Přístup k práci – slovo “šéf” znamená člověk, co tě podrží, zastane se tě a má víc zkušeností, ne despota, co nerozumí tvé práci nebo; Výsledky – máš klienty, se kterými máš možnost zkoušet nové věci a tak se rozvíjet. Zbytek si projděte sami.
https://www.bistrosocial.cz/blog/2018-10-24-40-duvodu-proc-pracovat-v-bistro-social
Ty voe, co je to za „firmu“, říkal jsem si, když jsem poprvé uviděl zkratku Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Ale pozor – tento úřad se přihlásil do soutěže Instagram Awards a dokázal v ní bodovat. Jasně ukázal, že i státní úřad může být organizace, které se umí představit prostřednictvím svých lidí na trhu práce. Nejenže si na jejich instagramovém profilu prohlédnete, jaký majetek státu tento úřad spravuje, ale seznámíte se také s jednotlivými zaměstnanci, celými týmy, firemními akcemi. Najednou jsem se prostě dozvěděl, že tento úřad existuje a že v něm zřejmě pracují milí, vtipní lidé, kteří mají zřejmě zajímavou práci. Úřade, klobouk dolů.
https://www.instagram.com/uzsvm/
Karel Mindless Novotný to zase jednou hezky vyšvihl – mám na mysli jeho přednášku na MasterGate Ecommerce Summit na téma základů systematického budování značky. Zabralo mu to jen 48 minut – a ty stojí za to. Opsal jsem si od něj například vzorec značky: opakování + uspokojení = očekávání –> relevantní –> odlišení nebo také citát Steva Jobse „How do you want to sell something you cannot describe with one simple sentence?“. Karel také popisuje své tři základní otázky, kterými můžeme popsat 80 % své značky: Kdo – kdo jsem, v co ne/věřím, Co – co děláme, co umím, v čem vynikám, Na co – čím prospívám, komu prospívám, jak mě lidé vnímají. Dobrá práce Karle!
S podcasty se v tomto roce roztrhl pytel. Kromě mé stálice The Employer Branding Podcast by Link Humans jsem začal v tomto roce poslouchat také Proti proudu. Chci vás ale upozornit na podcast s názvem Personalistika ZET. Tyto rozhovory jsou zaměřeny na oblast human relations a dělají je kluci z Českého trhu práce – Štěpán Bartyzal a Jirka Landovský a dělají je srdcem. Takže jestli trávíte dlouhé cesty za volantem nebo neradi čtete, nalaďte si tento podcast. Můžete si například poslechnout Jana Blehu, komunitního manažera Kiwi.com, hovořícího o tématu komunikace s interní komunitou ajťáků, Marka Premuse z Alzy, který hovoří o nutnosti vzdělávání zaměstnanců nebo Michala Tomana z Engage Advisory, který říká, že kandidáta je celkem jednoduché najít, těžké je ho ale získat – a co s tím dělat. Těch dílů kluci už natočili kolem 50, takže je opravdu z čeho vybírat.
https://news.youradio.cz/temata/tag/7227
Na závěr jsem se zamyslel – auu, co bylo největší inspirací tohoto roku pro mě. A zjistil jsem, že toho nebylo vůbec málo. A to jsem určitě na druhou polovinu věcí zapomněl. Řadím je náhodně za sebou.
A jaké po-činy z tohoto ranku inspirovaly v tomto roce vás? Napište, dejte vědět. Sharing is caring. Krásný předvánoční čas a hodně inspirativních po-činů.
Dále si přečtěte:
1. Jak zapojit řidiče kamionů do tvorby obsahu
2.I velké firmy se dají rozhýbat
3.Cože – čísla, měření a byznys v HR?!
4.Postřehy ze Zaměstnavatele roku
5.S Vojtěchem Dlouhým o chatbotech v personalistice
Jednou z důležitých charakteristik srozumitelné firmy je, že zaměstnanci rozumí tomu, na čem se…
Číst víceFiremní kulturu vytvářejí a naplňují lidé, kteří ve společnosti pracují. Z tohoto pohledu je nábor…
Číst víceJak najdou lidé práci na LinkedInu? A co se jim na tom líbí? Jak z toho můžou společnosti vytěžit…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.