S Vojtěchem Dlouhým o chatbotech v personalistice

S Vojtěchem Dlouhým o chatbotech  v personalistice

24. 5. 2018
Jiří Landa
jiri.landa@brandbakers.cz

 

Tagy: Články, Případovky,


O chatbotech se mluví jako o jedné z klíčových technologií už i na poli náboru zaměstnanců a personalistiky vůbec. Přenášejí skutečně nové možnosti nebo je to jen další módní výstřelek, bez kterého se obejdete?

Vojtěch Dlouhý je spoluzakladatel a CEO Feedyou, firmy, která vytváří chatboty pro HR.
Po studiích na vysoké škole ho osud zavál do zemí třetího světa, kde pracoval pro organizace Worldview Impact a Worldview International Foundation, United Nations a World Bank.

Rozhodl se, že využije své schopnosti k tomu, aby pomohl mladým lidem z těchto zemí dostat se dál, něco se naučit, navázat kontakty, dostat se k pracovním příležitostem. Vytvořil proto webovou platformu Angitu. Když se vrátil domů, měl to štěstí, že potkal pardubického podnikatele Jirku Janků, který se stal jeho mentorem a společně se rozhodli dát Angitu skutečný byznysový rozměr. Prostě udělat z toho nejen přínosný, ale i ekonomicky udržitelný projekt. Vyzpovídali jsme Vojtu, abychom pro vás zjistili, cože to tak lákavého na těch chatbotech vlastně je.

Co vlastně stálo za myšlenkou využití chatbotů v HR?

Důvodů je celá řada. Toto jsou asi ty nejdůležitější. Jsou to tvrdá data:

  • 71 % zájemců o práci upřednostňuje odpověď psanou, ne telefonicky.
  • 69 % zájemců chce dostat odpověď okamžitě.
  • 3 mld. lidí jsou na Facebooku a 92 % z nich denně chatuje. Proto očekávají interakci ihned, a to navíc v době, kdy mají čas, tedy v rozmezí 18:00 až 22:00. To už by chtěl být personalista doma, ne?
  • Pak je to určitě vzestup mobilů a mobilního internetu. Od roku 2016 už více jak polovina lidí na světě přistupuje na internet častěji z mobilních zařízení, než z desktopu.
  • Chatovací aplikace (tzv. instant messaging apps) porážejí sociální sítě. Stále více lidí používá Messenger (1,3 mld. aktivních uživatelů měsíčně), WhatsApp (1,5 mld.), Viber (1 mld.), WeChat (1 mld.), Skype (300 M), Telegram (200 M), Kik (300 M).
  • Prostě každý chatuje a každý to miluje. A to nejen mladí – zástupci Generace Y, Z a brzy nastupující nová generace mladých – tzv. Linksters, ale i generace mých rodičů, tedy generace X. Právě oni jsou například na Facebooku nejrychleji rostoucí skupinou uživatelů vůbec.
  • Výhledově se chatboti s AI (umělá inteligence) považují za největší inovaci tohoto století. Dle ABSL bude v horizontu deseti let na 95 % opakujících se činností nejen v HR, ale i v oblasti financí, péče o zákazníka, prodeje či podpory automatizováno přes chatboty.

A tak jsme v červnu 2017 jsme vytvořili první chatovací strom pro Messenger a o dva měsíce později i webové stránky feedyou.agency s první zmínkou o Feedbotovi – chatbotovi pro HR. V září 2017 už jsme byli v San Francisku mezi TOP 20 tech startupy z Čech a prezentovali se na TechCrunch Disrupt, největší technologické konferenci na světě.

Pozn.: o Vojtově cestě z Pardubic do San Francisca si můžete přečíst zde.

S čím tedy mohou chatboti personalistům skutečně pomoci a kde naopak hranice jejich možností končí?

V první řadě zapomeňte na vše, co víte o robotech, umělé inteligenci, ze Star Treku a Star Wars a science fiction. Celá euforie kolem AI a VR je vzdálená realitě (zatím). A je to dobře. Lidé nejsou připraveni si povídat s chytrými stroji. Zatím. Ani když chatbot zatím není schopný plnohodnotně nahradit lidskou konverzaci. Jsou ale oblasti, kde je velkým a osvědčeným pomocníkem už dnes. Dokáže Vám objednat letenku, pomůže s výběrem nového kávovaru, sjedná cestovní pojištění a samozřejmě najde uplatnění i v HR.

Co tedy chatbot v HR určitě zvládne?

  • Sdílet obsah – texty, fotky, videa, mapy, linky.
  • Umožnit uchazečům přihlásit se na libovolné pracovní nabídky – zapomeňte na zdlouhavé vyhledávání nabídek, chatbot Vám představí firmu a pracovní inzeráty, vším Vás provede a na základě Vašich odpovědí vybere ty nejvhodnější pozice.
    Už žádné vyplňování a posílání CVček, e-mailování, čekání dny až týdny na odpověď z personálního oddělení. Chatbot navíc uchazečům umožní se rychle a jednoduše přihlásit v pohodlí jejich Messenger appky v mobilu. Klidně i v deset večer, kdy živý personalista nepracuje.
  • Dokáže předvybrat uchazeče – po odeslání přihlášky uchazeč může od chatbota obdržet doplňující otázky k výběrovému řízení a třeba i testovku. Všechny odpovědi se Vám sbírají do sdíleného XML (Google Sheets, Microsoft Excel), nebo přímo do Vašeho ATS, kde s uchazeči dále pracujete.
  • Umí vám také zamluvit termín v kalendáři – kdy a kde bude probíhat osobní pohovor (doplněný o link na Google Maps), co si má uchazeč nastudovat a určitě si vzít
    s sebou. Žádné telefonování, e-maily a slaďování termínů.

No a co chatbot nedokáže?

Personalisté si nadále budou držet klíčové HR činnosti, jako je například face to face interviewing. Získají ale díky němu více času na opravdovou práci s lidmi a nebudou marnit čas nekonečnou administrativou jako jsou telefonáty či e-maily.

Jak bys shrnul ty hlavní výhody chatbota v HR?

  • Komunikuje 24/7, o víkendech i svátcích.
  • Nepotřebuje pracovní smlouvu ani příplatek za práci přesčas.
  • Komunikuje ihned, a proto uchazeči neodcházejí.
  • Komunikace s uchazečem může být kdykoliv přerušena a odložena na dobu, kdy bude mít více času – za hodinu, zítra nebo klidně za týden. Chatbot se uchazeči
    sám automaticky připomene.
  • Na prvotní komunikaci může chatbot libovolně navázat – odeslat automatickou zprávu po 2 dnech o stavu k přijímacímu řízení, pozvat uchazeče na pohovor či assessment, odmítnout uchazeče, po roce ho opět oslovit a zadat mu testovku (zda se náhodou v klíčových dovednostech nezlepšil), pozvat ho na den otevřených dveří, workshop, letní náborové grilování či pivko. :)
  • A co si budeme povídat, chatbot je rychlejší a elegantnější řešení v porovnání se standardizovanými e-maily, které čas od času spadnou do spamu, a klasickými vyplňovacími formuláři. Přispěje k inovativnosti a pozitivnímu PR Vaší firmy.

Můžeš nám popsat nějaký příklad úspěšného použití chatbota v HR? Jak jeho nasazení ve firmě vlastně probíhá?

Na začátku vybereme s klientem jednu z klíčových oblastí v HR, kde bude chatbota nejjednodušší odpilotovat a ukázat reálné dopady. Vytvoříme komunikační strom, personalizovaně v závislosti na hledanou pozici a cílovou personu, kterou chceme oslovit. Chatbota nasadíme na Facebook stránku klienta, případně na kariérní webové stránky do WebChatu a dalších chatovacích aplikací / interních systémů typu ATS, CRM, ERP.

Pokud je chatbot nasazený na Facebooku a cílem je navázat kontakt s relevantním uchazečem o práci a provést základní preselekci, dává smysl ho provázat placenou náborovou reklamou. Tu dodají buď naši kreativci z Feedyou, nebo marketingová/PR agentura, se kterou klient spolupracuje.

Chatbot komunikuje. My ho spravujeme a rozvíjíme na měsíční bázi. Protože prostě jediný způsob, jak z obyčejného chatbota udělat šikovného a později chytrého je, že ho budete neustále učit. S tím, jak rozvíjíme naši technologii, vylepšujeme technologicky i chatboty našich klientů, kteří tak nemusí budovat drahé interní vývojářské týmy.

A jaké může mít nasazení chatbota reálné výsledky?

To se dozvíte v případovkách Feedyou na níže uvedených odkazech:

Knorr-Bremse

ČEZ

Nejžádanější zaměstnavatel

Fincentrum

Co je důležité pro to, aby se stal z chatbota úspěšný náborář?

Spustit ho. Sledovat a vylepšovat komunikaci a samotnou technologii. Součástí úspěšného chatbota náboráře je kvalitní kampaň a perfektně vyladěná Employer Value Proposition. Prostě musíte mít jasno v tom, co o vás mají kandidáti vědět, jak vás mají vnímat a co jim nabízíte. Až budou mít chatboty všichni, bude to vypadat stejně jako například s pracovními inzeráty. Odlišovat se budou ty, které budou jiné. Ale ta doba tu ještě zdaleka není.

Slyšel jsem, že jste značce Feedyou pracovali s Karlem Novotným. To vypadá, že značce přikládáte velký význam.

Jmenovali jsme se Angitu. Lidé si nás nemohli zapamatovat. Psali ANgita, Anga, Angu, ... Jirka Janků již dříve s Karlem Mindless Novotným stavěl fungující a v lidech rezonující značky, tak jsme ho oslovili i my. Byla to jízda. Naše začátky a motivace, které jsme si tady psali v první otázce, nás dovedli k tomu, že chceme pomoci hladovým. Po práci, po vzdělání, po nové cestě. A Mindless přišel s tím krásným “Feedyou”. Dodnes na práci s ním rádi vzpomínáme a jsme stále v kontaktu. Změna nám hodně prospěla a tím je tu vlastně Mindless stále s námi.

Více o procesu přechodu z Angitu k Feedyou s můžete přečíst v tomto článku. 

Od začátku jsme chtěli být globální. V Česku se značka osvědčila – lidé si nás pamatují. Jak se Feedyou osvědčí venku si otestujeme už za pár měsíců – čeká nás otevření poboček v Berlíně, Bratislavě, španělském Alicante, jednáme s partnery v Indii a Austrálii.

 

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět