Volvo: vyrobeno lidmi
Nemám auto, nechci ho, ale kdybych někdy změnil názor, vybral bych si Volvo. Má vlastnosti, které…
Číst víceZaujal nás článek o důležitosti firemního poslání (účelu existence firmy) na blogu Frank Bold Advokáti z pera Filipa Gregora. Tak Vám jej nyní předkládáme i na našem blogu.
Díky nedávno publikovanému článku v Harvard Business Review se opět začalo mluvit o dvacet let staré knize o strategickém chování firem. Její autor, profesor Jerry Porras tehdy zkoumal hospodaření firem, které působily mezi lety 1926 a 1990 a od „obyčejných“ firem je odlišovala skutečnost, že měly jasně vydefinované své poslání. Jerry Porras došel k překvapivému závěru, že svým akcionářům ve sledovaném období vyplatily v dividendách šestkrát víc než jejich konkurenti zaměření jen na zisk. Jak je to možné?
Harvardská studie chápe poslání či misi jako účel existence organizace, který její zaměstnance motivuje k práci a zároveň přináší výhody jejímu okolí nebo společnosti jako takové. Zajímavé je, že 90 % respondentů uvedlo, že jejich společnost chápe důležitost firemní mise, zároveň však méně než polovina z nich pozoruje, že by jejich společnost ve své každodenní činnosti nějakou misi sledovala.
Proč tomu tak je? Jedním z důvodů může být skutečnost, že mise firmy a způsob, jakým se projevuje ve fungování firmy, lze snadno přehlédnout. Lidé si všímají v prvé řadě ekonomických výsledků, a pokud jejich příčina není zřejmá z tvrdých dat, přičítají je některým z oněch těžko definovatelných kvalit, jako je inspirace, způsob vedení nebo motivační efekt práce pro dobou věc. Vliv firemní mise na ekonomické výsledky snadno přehlídnou. Přitom její přínos je zcela zřejmý:
Každá firma či organizace má stanovená určitá kritéria efektivity, pomocí nichž pravidelně vyhodnocuje výsledky své činnosti. Tato kritéria neměří nic jiného než současnou bilanci organizace ve vztahu k jejím cílům. Promítají se do každodenního fungování organizace a do konkrétních pracovních postupů.
A protože spokojení zákazníci jsou v dlouhodobém měřítku jediným zaručeným zdrojem zisku, mise a kritéria efektivity musí být nastavena tak, aby byla v prvé řadě v jejich zájmu. Ve firmách, které si jako cíl stanoví jen zisk, se ohled na zájmy zákazníka krůček po krůčku vytrácí, protože není jasně zakotven ani ve způsobech vyhodnocování výkonu, ani v pracovních postupech. Příkladem mohou být banky, jež nutí klientům pojištění schopnosti splácet, přestože ti je třeba vůbec nepotřebují, nebo třeba manažeři Volkswagenu a jejich manipulace s hodnotami emisí.
Poslání firmy samo o sobě není nic víc než zatím nenaplněná ambice. Teprve konkrétní pracovní procesy a způsoby hodnocení mu dají pevné obrysy a pomohou mu zůstat na zřeteli.
Zdroj: http://www.purposeofcorporation.org/en/news/5009-behind-the-purpose-of-the-corporation-infographic
Článek byl převzat z webu Frank Bold Advokáti.
Dále si přečtěte:
1. Stavitelé katedrál vs. řadoví zaměstnanci
2. Firemní kultura a motivace zaměstnanců
3. Co je lepší než angažovanost?
4. Moje zaměstnání je Bullshitjob
5. Jak nezvorat Employer Value Proposition
Nemám auto, nechci ho, ale kdybych někdy změnil názor, vybral bych si Volvo. Má vlastnosti, které…
Číst víceSepsal jsme pro vás 4 zásadní argumenty, kterými můžete přesvědčit šéfa, aby vám "dal peníze" na…
Číst víceDokud vám to nebude fungovat uvnitř, za dveřmi vaší kanceláře, nepomůže vám ani nový web ani…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.