3 tipy, jak připravit firmu na krizi

3 tipy, jak připravit firmu na krizi

30. 4. 2020
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy:


Kdo ví, co nás čeká. S velkou pravděpodobností to bude období nedostatku. Pro někoho krize, pro někoho příležitost. Pro firmy, které chtějí toto období uchopit jako příležitost, mám tři tipy.

Nenajdete mezi nimi základní kroky. Ty už máte pravděpodobně za sebou, tak už o nich psát nebudu. Mám na mysli modelování finančních scénářů, přeladění priorit, vytvořeních akčních plánů pro nejbližší dny, týdny a měsíce, zvýšení intenzity komunikace, uklidnění a povzbuzení posádky, optimalizace nákladů, posílení likvidity. Zaměřím se na strategická opatření, se kterými nastartujeme opětovný růst mnohem lépe. 

1. VYLAĎTE ŘÍDÍCÍ TÝM

Možná i vy jste ve firmě zažili situaci, kdy se management snaží „polepit plakáty“ s novou vizí a firemními hodnotami všechny chodby a toalety. A pak kolem nich lidi ve firmě chodí, čtou si je a nevěřícně kroutí hlavami. Nerozumí jim. Nedávají jim smysl. Neví, jak se mají projevit v jejich práci, v práci jejich týmů, v plánu na příští rok. Mnohdy jsou to bezobsažná prohlášení, navíc upravená textaři, kterým ani samotný management nevěří a které není hlavně připraven realizovat. Takové strategie vznikají v řídících týmech, ve kterých si jeho členové nevěří, hrají své hry, brání své pozice a ego a rozhodně nesledují společný cíl. Nyní tyto dysfunkce vyplavou na povrch naplno. Bude potřeba rychle přijít s něčím, co lidi povzbudí, co jim ukáže další cestu. Co jiného by to mělo být než naprostá jasnost úmyslů a plánů, srozumitelnost vytvořená prostřednictvím odpovědí na 6 klíčových otázek. Řídící tým je možné vyladit prostřednictvím odstranění dysfunkcí, které brilantně popsal v knize 5 příčin selhávání týmů Patrick Lencioni.

2. PLÁNUJTE V KONTEXTU

Požáry v byznysu hoří neustále. Velké, střední i malé, pořád dokola. Krize nekrize. Mnoho řídících týmů tomu naprosto podléhá a hasí a hasí. Koukají se maximálně na konec roku, někdy jen na konec nejbližšího kvartálu. Jsou zabředlé v operativě a veškerou energii pálí na aktivity, které budou realizovat v nejbližších dnech a týdnech. Vytvářejí akční a taktické plány na uhašení největších požárů, aby dosáhly rychlých výsledků. A lidé často nevidí světlo na konci tunelu, ztrácejí naději, jsou unavení. Automotive byznys, a nejen ten, ubírá plyn, což se projeví i v dalších oborech. Lidé uvnitř firem znejistěli a chtějí vědět, že budoucnost jejich firmy má někdo pevně v rukou. Potřeba vytvoření dlouhodobé vize (3, 5, 10 let) se stává naléhavou záležitostí. Samozřejmě nemám na mysli dobře znějící vize, dobré tak akorát do výročních zpráv a firemních publikací s lesklým lakem. Mám na mysli dlouhodobé mety, které se dále rozpadnou do střednědobých (2-3-5 let), ročních a kvartálních cílů po jednotlivých týmech.

3. ZAVEĎTE KULTURU ZODPOVĚDNOSTI

Velmi pravděpodobně jste už někdy pracovali ve firmě, ve které se lidi plácají po ramenech, chodí spolu na pivo, ale firma ne a ne se pohnout dál. V takové firmě sice vznikají nové projekty, inovace a strategie pro nové trhy na papíru, ale jen málo z nich končí novým produktem na regálech nebo viditelnou změnou uvnitř firmy. Je vám to povědomé? Kultura si dává strategii ke snídani, prohlásil kdysi management guru Peter Drucker. Kamarádění je sice fajn, ale bez kultury zodpovědnosti výsledky nepřijdou. A zodpovědnost uvnitř firem dělíme na odpovědnost a ručitelství. Protože ve firmách existují jednak funkce jako obchod, marketing, finance, za které někdo zodpovídá, ale potom také procesy, které běží ve firmách skrze tyto funkce jako například vývoj, interní komunikace apod., za které někdo (projektově) ručí. Když nebude vyjasněno, kdo za co zodpovídá a kdo za co ručí, nebudou přiřazena lidem správná kápeíčka, pak strategie budou dále končit na papíře.

ZÁVĚREM

Snad ještě vaše firemní hodiny neukazují za pět minut dvanáct a zvládnete udělat 3 stěžejní věci, které vás blížícím se obdobím nedostatku provedou se ctí.

1.Vylaďte řídící tým – ať neselhává a je schopen rychle a jasně rozhodovat

2.Plánujte v kontextu – ať lidé vidí cestu z krize a mají klid na práci

3.Zaveďte kulturu zodpovědnosti – ať je jasné, kdo za co a jak přispívá do P/L

Hodně štěstí.

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět