Inspirativní počiny – vol. 17

Inspirativní počiny – vol. 17

9. 10. 2019
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy: Tipy, Články,


Skvělé po-činy srozumitelných firem, jejich kultur a značkové komunikace, na jednom místě.

Podzimní Inspičiny jsou tu. A pokračují v nové struktuře, tedy se sekcí vyhrazenou pro strategii značky zaměstnavatele, srozumitelnost firemního DNA a její přenos do Employee Experience. K nápadu zařadit do Inspičin novou sekci mě přivedl také rozhovor s Veronikou Horákovou, šéfkou HR v Air Bank, o pozici značky zaměstnavatele (Employer Value Proposition). Plním tedy tyto škatulky, abyste věděli:

  1. Firemní DNA, kultura a Employee Experience
  2. Obsah a prostředky značkové komunikace
  3. Zdroje inspirace a nástroje

O čem se v 17. dílu dočtete? O Sněhurce a sedmi trpaslících, kteří pomohli Airbnb s byznysem, že dobrá značka je jenom jedna (pakliže tedy neděláte značku pro schizofreniky), o partě výčepních, kteří točí skvělé hladinky a ještě u toho produkují obsah na Instagram, blogu s příběhy zevnitř firmy, který stojí za pozornost, nástroji, kterým si můžete změřit náladu a dokonce i štěstí ve firmě a nakonec o dalším žhavém podcastu se zajímavými osobnostmi.

 

JAK SNĚHURKA POMOHLA AIRBNB SE STRATEGIÍ


Dobrá. Nebyla to sněhurka, ale storyboarding technika, kterou vymysleli animátoři Walta Disneyho ve 30. letech minulého století, když chtěli převést Sněhurku a sedm trpaslíků do „celovečerního“ filmu. Dnes se storyboarding standardně používá například v reklamě. A samozřejmě již pronikl také do byznysu. Naposledy ho použili v Airbnb, když přemýšleli, jak dále expandovat. Jestli mají usilovat o ještě větší tržní podíl na trhu pronájmů nebo mají zahrnout do byznysu také pronajímání aut či kanceláří. „Když chcete něco na převést do storyboardu, musíte udělat spoustu rozhodnutí, musíte se zamyslet nad detaily," říká CEO Airbnb Brian Chesky. „Jako například – jsou hostitelé muži nebo ženy? Jsou mladí nebo jsou staří? Kde žijí? Město nebo venkov? Proč ubytovávají? Jak se cítí? Jsou unavení? V tu chvíli začnete navrhovat řešení daleko citlivěji.“ Přečtete si více o celém procesu v článku How Snow White Helped Airbnb’s Mobile Mission.

DOBRÁ ZNAČKA JE JENOM JEDNA


Když víte, na jakých základech chcete stavět – ať již dům nebo firmu – bude se vám stavět lépe. Souhlas? Air Bank má velké štěstí, že má pevné základy od svého vzniku (prohlédněte si prezentaci jejich BrandBooku). Díky tomu mohou budovat firmu uvnitř tak, aby design organizace pomáhal byznysu firmy. Aby pilíře značky zaměstnavatele byly stejné jako pilíře značky zákaznické. Jak říká Veronika Horáková: „Budujeme jen jednu značku. Je postavená na poslání a vizi. V tom se prolíná náš přístup k zákazníkům i zaměstnancům. To, jak o nás kandidáti přemýšlejí, je důležitější než to, co umí. Chceme, aby lidi rozuměli tomu, co děláme, když k nám jdou pracovat. Naposledy jsme se rozhodli oprášit brandbook a doplnit do něj zaměstnanecký pohled.“ Rovněž je velmi nevídané, aby strážcem firemních hodnot byl ve firmě šéf marketingu, který trpělivě vysvětluje, co hodnoty znamenají pro firmu interně. Pak už vás ani nepřekvapí, že se eNPS v Air Bank měří každý kvartál. Nahlédněte do prezentace / přednášky Veroniky Horákové, kterou měla na konferenci Employer Branding Experience. Podívat se můžete také na pár stránek BrandBooku Air Bank.

 

LOKÁLNÍCI SOBĚ


Co si budem říkat, nejlepší je, když obsah představující firemní kulturu, tvoří sami zaměstnanci. Je to pak naprosto autentický zážitek. Žádné přikrašlování, žádná nápadná promyšlenost záběrů nebo uměle znějících textů. Navíc, je to vlastně jeden z vrcholů zapojení zaměstnanců do budování značky zaměstnavatele, který pomáhá nejen s jejich příslušností / hrdostí / motivovaností, ale také s náborem. Jedním z krásných příkladů je profil na Instagramu s názvem „vycepaci_dlouhaaa“. A zrovna pro Ambiente, do kterého Lokál v Dlouhé ulici v Praze patří, je Instagram nejlepší náborový kanál, slyšel jsem. Není se co divit, když člověk vidí tu partu, atmosféru, skvěle natočenou hladinku. Jasně – Ambiente je firma, která si zakládá na budování svého příběhu skrze skvělý obsah. Naposledy mě například zaujal jejich obnažující se článek na jejich blogu Jídlo a radost (znáte?), popisující kolik hospod v minulosti zavřeli – Zavřít hospodu bolí vždycky stejně.

 

PŘÍBĚHY Z C+C HANDELSHOFU


No a když jsme u toho obsahu a blogu, mám tady pro vás další dobrý příklad. A zůstaneme u jídla. Tentokrát se nám rozepsal obchodní řetězec, který se původně jmenoval C+C Handelshof – Globus. Vapadá to, že se na blogu My jsme Globus rozhodli (konečně!) vyprávět příběhy zevnitř firmy. Například pan zakladatel vysvětluje, kde se vzal název Globus, jedna zaměstnankyně vypráví, jaké to je pracovat v Globusu v porovnání s Kauflandem nebo si můžete přečíst, jak se líbí v Globusu učňům. V minulosti jsme pro Globus pracovali a tak vím, že je to firma s neobvyklou organizační strukturou, ve které mají velkou autonomii jednotlivé hypermarkety. Usilují totiž o velké zapojení vlastních lidí, stojí o jejich podnikavost. Nemají „velitelskou“ centrálu, ale „podporující“ koordinaci. Tak to je možná taky námět na jeden článek. A zahrnul bych ještě představování celých týmů a více obsahu ze zákulisí firemní kultury. Jinak už teď se jim tenhle blog vážně povedl. A píšou si ho sami, interně!

 

SUPERNÁLADA Z FRANCIE


V minulém dílu jsme psal o aplikaci Minuty. Dnes tady máme další měřící nástroj – francouzský Supermood. „The 1st HR platform that measures engagement and happiness at work. Engagement monitoring, feedback campaigns, and recognition at work, all in one platform.“ Narazil jsem na něj proto, že ho využívá i Decathlon. A to je nějaká marka mezi značkami zaměstnavatelů, tak si říkám, že na něm něco asi budu. Můžete si vyžádat demo, abyste si nástroj nastudovali. Až tak uděláte, dejte vědět, jak to funguje.

 

ŽHAVÉ ROZHOVORY NA TÉMA DIGITALIZACE


Ano, tušíte správně. Mám tip na další podcast. Tentokrát s názvem HOTCAST, který produkuje expert na digitální transformaci Filip Dřímalka. Je na světě od začátku tohoto roku a já se k němu dostal až teď rozhovorem s Jarkem Procházkou, který se věnuje mj. agilní a inovační firemní kultuře. Btw. kromě své konzultantské praxe spoluvlastní také QuickJOBS (znáte?). Díl s Jarkem je doporučen všem, kteří: touží po tom zjistit, co to „agilita“ vlastě je; prochází tzv. „agilní transformací“; pracují na projektech, které někdy nedávají smysl; mají tolik priorit, že ve skutečnosti nemají žádnou nebo chtějí zlepšit komunikaci i energii v týmu (takže skoro pro všechny :) Digitalizace se samozřejmě dotýká lidí ve firmách, firemních kultur a proto si v podcastu můžete poslechnout také rozhovory s dalšími lídry a personalisty – například s Erikou Vorlovou z innogy nebo Martinem Holečkem z Etnetery. Hotcast najdete také na Spotify nebo Apple podcast.

 

Hotovo, vymalováno. Napiště, co vás zaujalo nejvíce. Sdílejte článek, aby se inspirace dostala k více lidem. A až kolem něčeho inspirativního půjdete, určitě dejte vědět. Inspirace není nikdy dost. Díky.

Stáhněte si sborník Inspirativních počinů 2018 a 2017.

Dále si přečtěte:

  1. Abydos. Rodinná firma, která má odvahu představit se v pravém světle
  2. Obsah komunikace, který vám pomůže přitahovat motivované lidi
  3. Konference EBX2019 je za námi. Co přinesla?

Cílem budování značky zaměstnavatele (Employer Brandingu) je dlouhodobé vytváření smysluplné práce v pečujícím prostředí. Ta je předpokladem vysoké motivovanosti lidí, podhoubím úspěchu firem. Za smysluplnou práci stojí především srozumitelnost firem – úkol lídrů (top managementu), zatímco pečující prostředí mají ve svých rukách manažeři (střední management). Více si přečtěte v článku Úspěšnější díky lidem.


 

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět