Konference EBX2019 je za námi. Co přinesla?

Konference EBX2019 je za námi. Co přinesla?

28. 9. 2019
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy: Články, Případovky, Workshopy,


Třetí ročník konference letos změnil formát i tvář.

Konferu Employer Branding Experience děláme proto, že nás neskutečně štve, jak si pořád spousta firem a lidí myslí, že budování značky zaměstnavatele (Employer Branding) je hlavně o líbivých obrázcích, videích, básnických textech, atraktivních nabídkách na sociálních sítích či kariérních stránkách. Nebo o HR marketingových kampaních. Proto – prostřednictvím příběhů úspěšných firem – ukazujeme, že je to především o práci s lidmi, o srozumitelnosti firem, jejich firemních kulturách a procesech.

Ústředním tématem konference Employer Branding Experience 2019 byla jednoduše „experience“. A to jak Employee Experience, tak také Candidate Experience. V češtině můžeme slovo experience přeložit jako zkušenost nebo jako zážitek. A o to vlastně šlo – jak udělat ze zkušenosti zaměstnanců a kandidátů zážitek. Jak budovat značku zaměstnavatele.

Když jsme se v úvodu účastníků zeptali, kdo bude v příštím roce dělat Employer Branding kvůli náboru, přihlásila se zhruba polovina lidí. Druhá půlka se přihlásila k tomu, že se bude v příštím roce soustředit na udržení a motivaci stávající posádky.

Co bylo nového? K šesti přednáškám přibyly dvě kola workshopů. A to hlavně díky novému partnerovi, se kterým jsme letos konferenci pořádali. Develor jsme si vybrali proto, že rozvíjí manažery a lídry firem, což je jedním ze základních předpokladů úspěšného budování značky zaměstnavatele. A taky proto, že je to sehraná parta chytrých lidí, kteří umí skvěle facilitovat workshopy.

Konferenci zahájila svým stand-upem Lucie Macháčková.

Pojďme krátce nahlédnout do jednotlivých přednášek v pořadí, jak zazněly na konferenci. Můžete si také prolistovat prezentace řečníků i ty, které byly součástí workshopů.

 

1. Air Bank


DO AIR BANK HLEDÁME LIDI, CO CHTĚJÍ MĚNIT SVĚT, NE TY, CO CHTĚJÍ JEN ZMĚNIT PRÁCI

Veronika Horáková, šéfka HR, mluvila o tom, že když víte, na čem chcete stavět firmu uvnitř, můžete být postupně daleko čitelnější a srozumitelnější pro zaměstnance i pro kandidáty na trhu práce. Že když víte, na jakých principech stavíte byznys, můžete podle nich i budovat firmu uvnitř, aby vám co nejlépe pomáhala s dosahováním vašich cílů.

„Budujeme jen jednu značku. Je postavená na poslání a vizi. V tom se prolíná náš přístup k zákazníkům i zaměstnancům. To, jak o nás kandidáti přemýšlejí, je důležitější než to, co umí.“

V přednášce mi nejvíce rezonovaly tyto myšlenky:

  • Chceme, aby lidi rozuměli tomu, co děláme, když k nám jdou (60 až 70 % nováčků jsou našimi klienty)
  • Náš šéf marketingu je velký strážce firemních hodnot, vysvětlujeme si, co to pro nás znamená interně
  • Rozhodli jsme se oprášit brandbook a doplnit do něj zaměstnanecký pohled
  • Každý kvartál měříme enps

 

2. EYELEVEL


HODNOTY A KULTURA V RYCHLE ROSTOUCÍ ORGANIZACI – OD STARTUPU PO GLOBÁLNÍ FIRMU

Jak pracují v EYELEVEL s firemními hodnotami přišla nasdílet nejen šéfka HR, Dominika Mýtna, ale také obchodní ředitel Slaven Elcić. Protože hodnoty jsou v této firmě totálně byznysová věc.

Už na začátku byznysu si totiž osvícení ředitelé této firmy uvědomili jednu věc: Zákazníci s námi nedělají proto, co děláme (to koneckonců dělá více firem), ale jací jsme. A tak popsali své pravidla hry – firemní hodnoty. Dnes je mají zapracované do procesů od výběru lidí, přes jejich vedení až po hodnocení.

„V roce 2006 jsme formulovali naše hodnoty jako základ kultury a businessu EYELEVEL.
O deset let později jsme se pustili do jejich redefinice a zapojili jsme do toho zaměstnance z celého světa. Nebylo to snadné, ale výsledkem je silná kultura, která je dnes klíčová pro náš obchodní úspěch.“

V přednášce mi nejvíce rezonovaly tyto myšlenky:

  • Pro nás je Employer Branding důležitější než Branding zákaznický, protože děláme B2B
  • Vše propojujeme: hodnoty – rituály – hrdiny – symboly
  • Hodnoty jsou o jejich každodenním obsesivním žití
  • Zákazníci nám dávají zpětnou vazbu na naši firemní kulturu

 

3. Tesena


JAK ZAPOJIT NOVÁČKY A VYSVĚTLIT JIM FIREMNÍ HODNOTY FORMOU HRY

Čínské přisloví praví, řekni mi a já zapomenu. Ukaž mi a já si to možná zapamatuji. Nech mě si to zkusit a já to pochopím. Možná podle něj se řídili ve firmě Tesena, když gamifikovali první dny nováčků v práci. Jakým způsobem to dělají přišla nasdílet test manažerka Klára Sieglová a vizionář firmy Marcel Veselka.

„Náš Bootcamp je nejenom náborová hra simulující reálné projektové situace, ale i prostředek, jak novým kolegům umožnit pochopit a přijmout kulturu firmy. Zapojují se do ní i zkušenější kolegové, kteří si tak principy naší kultury oživují a pomáhá to i vzájemnému poznávání se uvnitř týmu.“

V přednášce mi nejvíce rezonovaly tyto myšlenky:

  • Potřebovali jsme šířit náš „smrad“ (firemní kulturu) i na nové členy týmu
  • Každý kvartál vysvětlují zakladatelé na čem budují firmu
  • Nováčkům vysvětlujeme firemní hodnoty hrou
  • Na bootcampu sledujeme lidi, jak fungují v týmu a nyní s tím chceme začít ještě před tím, než do firmy nastoupí

 

4. BrandBakers


CHCETE SPRÁVNÉ LIDI DO TÝMU? TAK JIM UKAŽTE, KDO SKUTEČNĚ JSTE

Víte, jaká je současná největší překážka vytváření smysluplné práce ve firmách? Tedy práce, která lidi baví, která je předpokladem motivovanosti. Podle našeho názoru je to nesrozumitelnost. Nesrozumitelnost komunikace firem, které lidé – jak současní zaměstnanci, tak kandidáti na trhu práce – nerozumí. Firmy velmi často nesdělují celý obrázek a omezují se pouze na echt nabídku. A jak říká náš spolupracovník Pavel Křepelka, lidé se nedají motivovat, dají se jen kontextovat. A kontext, srozumitelnost a motivovanost lidí skvěle propojil Jirka.

„HR marketing je dnes ukřičeným světem, ve kterém se hodně mluví, ale málo se toho řekne. Sama skutečnost, že jako firma komunikujeme, ještě neznamená, že kandidátům dokážeme odpovědět na otázku „Kdo jste, co děláte a jaké to je u vás pracovat?“ Srozumitelnost je základem pro vybudování značky. Jak tedy komunikovat tak, aby nám lidé rozuměli?“

V přednášce mi nejvíce rezonovaly tyto myšlenky:

  • Pomáhá nám současný Employer Branding s problémem motivovanosti nebo je to spíše naopak?
  • Co to vlastně znamená být skvělý zamestnavatel?
  • Není na čase změnit to, jak Employer Branding děláme?
  • Koncept srozumitelné firmy, která se představujeme v úplném kontextu

 

5. McDonald‘s


POCHOPIT KANDIDÁTY A MLUVIT JEJICH ŘEČÍ

Co všechno víte o lidech, kterým nabízíte práci ve firmě? Pravděpodobně ji mohou dělat různé skupiny kandidátů, které ale uslyší na jiné věci – nedává smysl například nabízet penzijní připojištění studentům nebo maminkám s malými dětmi možnost vycestovat do zahraničí. Když nahlédnete do hlav rozličných skupin, přijdete na to, co je pro ně důležité. Této skutečnosti perfektně využívá firma, která excelentně komunikuje s různými skupinami kandidátů. Přístup McDonald’s přišel nasdílet HR & Training Manager Rastislav Tesár.

„Teenageři, maminky na rodičovské, senioři, handicapovaní lidé, cizinci. Ti všichni jsou kandidáty na práci v McDonald’s. Každá taková skupina má svoje specifika. Různí lidé mají různé potřeby, řeší různé, pro ně typické životní situace. Nedílnou součástí tohoto jejich světa je i zaměstnání. Aby je práce u nás bavila, potřebujeme jim skutečně dobře rozumět, mít pro ně tu správnou nabídku.“

V přednášce mi nejvíce rezonovaly tyto myšlenky:

  • Chceme-li mít nejlepší talenty, musíme začít jejich náborem
  • Diverzita pro nás znamená individuální přístup k různým skupinám kandidátů a zaměstnanců; dáváme možnost všem
  • Hledáme i na veletrhu dětských domovů
  • Všecko je o komunikaci...

 

6. Kiwi.com


JAK MĚŘIT HR MARKETING

Znáte to, potřebujete do firmy spoustu nových lidí. Vymyslíte HR marketingové aktivity a jdete si pro budget. Jak se nám to vrátí, co nám to přinese, jak moc efektivní jsou vybrané nástroje a kanály? Bez odpovědí na otázky finančáků od nich prachy nedostanete. V tu chvíli je potřeba začít měřit – mít data, mít odpovědi. Jak a co dává smysl měřit v oblasti HR marketingu přišla nasdílet Lucka Chladová, ex-Employer Branding Specialist v Kiwi.com.

„Vzít novou práci není jako koupit si nové ponožky a Vámi nabízené pracovní pozice nejsou položky v e-shopu. Ano, recruitment kampaně se měří těžko, ale to neznamená, že bychom to měli vzdávat. Naopak, je to výzva ke kreativním řešením! Podívejme se společně na některé běžné omyly a základní řešení s ohledem na velikost vaší firmy a zdroje, které máte k dispozici.“

V přednášce mi nejvíce rezonovaly tyto myšlenky:

  • Zavádíme management reportingem (ex-post), je potřeba rozumět kontextu
  • Kampaň fungovala, ale my jsme ji špatně zacílili
  • Otočte perspektivu, jak se díváte na data (trend je vždy mnohem lepší než krátkodobá čísla)
  • Čas v recruitmentu prostě plyne jinak (než v klasickém on-line marketingu)

DĚKOVAČKA


S propagací konference nám pomohli: Michal Toman z Engage Advisory, Filip Mikschik ze StartupJobs, Mozgolovec Dalibor Slavík, kamarádi z Maxman Consultant, a taky LMC, People Management Forum a Marketing Journal. O přísun kofeinu o přestávkách se staral Nespresso Professional tým. Děkujeme!

Za Pekaře toho nejvíce odmakal Jirka, který řídil tvorbu webu, propagaci, měl na konfeře skvělou přednášku a ještě vedl dva bloky workshopů. A hned po konferenci se sbalil a vyrazil přednášet studentům na VŠE. Organizace se chopila kolegyně Kačka Tauchenová, včetně komplikovaného systému registrací a fakturace, a všechno zvládla na jedničku. Na místě nám s organizací vydatně pomohl tým Develoru. Mouchy samozřejmě nějaké byly, ale ty jako vždycky vychytáme v příštím roce. Změnili jsme také vizuální tvář konference, za kterou si pochvaly z mnoha úst již vyslechla kolegyně Klára Sokobová.  

A největší díky patří řečníkům, kteří si připravili své přednášky na míru této konference a kteří se také aktivně podíleli na vedení workshopů. A taky účastníkům, kteří tématu budování značek zaměstnavatelů věnovali a věnují svou pozornost.

Stejně jako předloni, loni i letos udělala vizuální záznam konfery Bea Brosková a fotky pořídil náš dvorní fotograf Ondra Tylčer.

Jestli jste to letos prošvihli, potkáme se na pozdim 2020.

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět