Happiness versus Fulfillment

Happiness versus Fulfillment

12. 2. 2019
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy: Články,


Jaký je rozdíl mezi štěstím a naplněním?

Štěstí v práci se skloňuje na každém rohu. A v podstatě se jedná o staré věci v novém obalu – názvu. A to je dobře. Sexy wording udělá pro penetraci hodně, i když se časem stává buzzwordem (známé to, že... to tady máme Employer Branding, nyní přichází Employee Experience a tak furt dál). Omíláním a opakováním tématu se podstata dostává do hlav lidí a následně i občas do praxe. Narazil jsem na článek Petera Dockera What's the difference between happiness and fulfillment?, uveřejněném na blogu Simona Sinka. Autor na pozadí příběhu z letadla vysvětluje rozdíl mezi naplněním a stěstím. Rozhodně stojí za přečtení.

„Naplnění (fulfillment) není jiné slovo pro štěstí. Všechny ty věci, které nám v práci dělají radost a přinášejí štěstí jako: dosažení vytyčeného cíle, kariérní postup, získání nového klienta, dokončení projektu... a dlouhý seznam věcí může pokračovat. Problém je, že štěstí je dočasné; netrvá večně. Muška jenom zlatá. Nikdo kolem nás nechodí nabitý energií díky vzpomínkám na úspěch z minulého roku. Intenzita se s časem snižuje.

Naplnění je hlubší. Trvá déle. Rozdíl mezi štěstím a naplněním je jako, když se nám něco líbí nebo když něco milujeme (like versus love). Nemusíme mít rádi naše děti v každou chvíli, když se třeba houpou na židli (ačkoli jste je několikrát prosili, aby to nedělali!) a překlopí na sebe celý talíř s rajskou omáčkou. Přesto přese všechno je neustále milujeme. Nemůžeme každý den zažívat štěstí v práci, ale každodenní práce nás může naplňovat, pokud se cítíme být součástí něčeho většího než jsme my sami.“

 „Happiness comes from WHAT we do. Fulfillment comes from WHY we do it.“ 

Firmy mohou pomoci lidem najít své štěstí tím, že jim dají příležitost podílet se na jejich poslání (účelu existence). My pekaři jen dodáváme, že je potřeba začít vytvářet srozumitelnou organizaci. Společně s šéfy hledat odpovědi na 6 zcela základních otázek:

1. Proč existujeme?

Odpovědí na tuto otázku je hlavní účel nebo stěžejní důvod, proč vaše firma vznikla. 

2. Jak se chováme?

Tato otázka zkoumá chování a hodnoty potřebné pro úspěch. 

3. Co děláme?

Tato odpověď poskytuje jednoduché, přímé vysvětlení podnikání. 

4. Jak uspějeme?

Tato otázka vyžaduje, aby členové týmu vypracovali strategii, jak firma uspěje u zákazníků (Unique Selling Proposition) a u zaměstnanců (Employer Value Proposition).

5. Co je nejdůležitější právě teď? 

Odpovědí na tuto otázku je vytvoření jednotného cíle a akčního plánu.

6. Kdo musí co udělat?

Tato otázka rozděluje role a zodpovědnosti v týmu.

 

Pokračujte v čtení článku v anglickém originále zde.

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět