Mission statement. Bla, bla, bla nebo důvod, proč vstát ráno z postele?

Mission statement. Bla, bla, bla nebo důvod, proč vstát ráno z postele?

15. 7. 2013
Jiří Landa
jiri.landa@brandbakers.cz

 

Tagy: Články,


Na Mission Statement, tedy vyjádření poslání firmy, někdo nahlíží jako na bezcennou formulaci, konstrukci slov, povinné bla, bla, bla.

Pro jiného je zásadní formulací smyslu existence firmy, důvodu, proč ráno vstává z postele, a očekává, že ze stejného důvodu budou z postele vstávat i všichni zaměstnanci firmy. Patřím do té druhé skupiny.
Jen nemám rád ten výraz Mission statement a raději tomu říkám PROČ. A hned vám řeknu proč.

Mnoho firem i jednotlivců neví, proč dělá to, co dělá. Kdyby mohli být upřímní, řeknou, že pro peníze. To není nic opovrženíhodného. Sám rozhodně nejsem filantrop. Má to ale jeden háček. Zkuste někomu říci, že má pro vás pracovat, jít se za vás bít každý den, proto, že vy chcete vydělat peníze. Odpoví vám „O.K., ale budu to dělat taky jenom pro peníze.“ Jiný smysl jste mu totiž nenabídli.

Když nevíte, proč děláte to, co děláte, Mission Statement to za vás nevyřeší.

Steve Jobs kdysi údajně řekl, že k tomu, aby mohla firma zanechat stopu ve vesmíru a její existence byla skutečně smysluplná, musí existovat z jednoho z těchto 3 důvodů:

  • činit něčí životy lepšími
  • opravovat něco, co na světě nefunguje
  • bránit, aby zmizelo něco dobrého

Pokud vaše firma neexistuje z některého z těchto 3 důvodů, budete své poslání formulovat těžko. Bude to spíše Mission Impossible.
Vyrazíte s lidmi z vrcholného managementu na dvoudenní offsite meeting do přírody a mezi golfem a jednohubkami budete pod vedením najatého moderátora vytvářet prohlášení, které se bude líbit zákazníkům, vyhoví akcionářům a správní radě, nepopudí zaměstnance.
Výsledkem pak bude konstrukce, které sotva někdo porozumí, natož, aby ji následoval. Zkrátka, bude to takové povinné bla, bla, bla.

Zde jsou dva příklady Mission Statement, kvůli kterému bych ráno z postele nevstal (leda za peníze):
American Standard Company
„Být nejlepší v očích zákazníků, zaměstnanců a akcionářů.“
Exxon Mobile
„Jsme odhodláni být přední světovou petrolejářskou a petrochemickou společností. Abychom toho dosáhli, musíme nepřetržitě dosahovat skvělých finančních a provozních výsledků, a to při zachování nejvyššího etického standardu."

Jsou zde ale i firmy, pro které poslání není bezduchým bla, bla, bla, ale skutečným vyjádřením podstaty, smyslu jejich existence, je jednoduché a srozumitelné a je cítit z toho, co firma dělá a jak se chová.
Je to jejich mantra, skutečné PROČ.

Zde dva příklady PROČ, kvůli kterému podle mne stojí za to vstát ráno z postele:
Facebook
„Dávat lidem nástroj ke sdílení a činit tak svět více otevřený a propojený.“
Fairmont Hotels & Resorts
„Měnit našim hostům momenty v zážitky.“

PROČ není jen proklamací. Je to základní stavební kámen značky, její DNA. Promítá se do všeho, co firma dělá, co říká a jak se chová.

Simon Sinek tvrdí, že lidé nekupují to, co děláte, ani jak to děláte, ale především PROČ to děláte. Já jsem o tom bytostně přesvědčen. Věřím, že hodnoty, které mohou lidé sdílet budou pro značky čím dál tím důležitější. Představují totiž klíčový nástroj odlišení od konkurence, vlastní jedinečnosti.

A tak, pokud chcete vybudovat charismatickou značku, která bude přitahovat lidi – vaše zaměstnance a zákazníky - dejte jí do vínku, do DNA, smysluplné, jednoduché a srozumitelné PROČ. Lidé vás budou moci následovat, a to né pro vaše, ale pro své vlastní přesvědčení, které je s tím vaším shodné.
Udělejte to co nejdříve, nejlépe hned, jak svou firmu založíte. Buďte odvážní a nesnažte se zavděčit všem. Jen tak se vyhnete pracné konstrukci Mission Statement, které bude jen bezduchým bla, bla, bla.

A jaký je Váš názor? Podělte se s námi. Pakliže Vás článek zaujal, prosíme lajkujte a šiřte. Děkujeme!

Dále si můžete přečíst:

Myslíte, že v B2B není značka důležitá? Vypadá to, že se šeredně pletete

Makej, ne? ... prémie budou.

Jak dostat video k divákům?

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět