Autor: Jana Zahradníčková Tipy 10. 1. 2024

Vychytávky na workshopy

Petr minule sepsal kroky, díky nimž byste měli na workshopech zazářit. My máme nicméně “na skladě” ještě nějaké další vhledy, které by mohly pomoct nejednomu z vás vyladit si své workshopy k dokonalosti. Budeme tedy tak trošku nabobtnávat téma z minulého článku: 10 kroků ke skvělému workshopu.  

Buďte připraveni na všechno a nenechte se rozhodit.

Tímto tipem bych ráda začala, jelikož vévodí všemu ostatnímu. Počítejte, že se může pokazit opravdu všelicos a budete nuceni improvizovat. Nepojede technika, lidi přijdou pozdě a budete mít méně času na celý workshop, nestihnete si workshop nachystat včas, protože sezení v místnosti je nachystané úplně jinak atd atd. Scénářů je bezpočet. Proto je nutným základem pořádná příprava. Prostě vědět, o čem chci mluvit i bez prezentace, mít v záloze 2 verze workshopu (když půjde vše tak, jak chci, a když se nebude úplně stíhat – zkrácená verze), přijet na místo workshopu dostatečně včas a stihnout opravit věci, které měly být nachystány, ale nejsou. Pak eliminujete možnost rozhození se. Čeká vás něco důležitého, je potřeba, abyste byli v pohodě.

Nalaďte si svoje publikum. 

Začátek workshopu je ohromně důležitý. Potřebujete totiž lidi zbavit nervozity a přimět je k tomu, že budou při práci otevření a upřímní, nebudou se bát klást dotazy a nesouhlasit s vámi. Jen tak může být workshop co nejefektivnější. Proto doporučuji začít celou sešn nějakým prima icebreakerem. Inspiraci si můžete vygooglit na internetu nebo si pořídit podpůrnou knihu s touto tematikou. Častokrát není potřeba vymýšlet nic sofistikovaného. Jednoduché věci, které každý pochopí, stejně fungují nejlépe. My rádi necháváme představit lidi ve dvojicích navzájem. Často zařazujeme i otázku na nějakou pikantnost ze života. Skvěle funguje i představování lidí na základě jejich osobního svazku klíčů, kdy popisují, s čím jsou jejich (nejen) klíčky spjaty.

To nejnáročnější na začátek.

Kdy mají lidi nejvíc energie? Většina dopoledne. Proto se snažte směřovat svoje workshopy právě na tuto část dne. A pokud to aspoň trochu jde, snažte se náročnější část workshopu vměstnat právě do dopolední části. Na odpoledne si pak už nechte více „odpočinkovější“ věci. Pokud tuto možnost nemáte a klient lpí na odpoledním workshopu, dělejte více přestávek, zapojte více osvěžujících her, přidejte více aktivizačních cvičení. Prostě a jednoduše, nenechejte lidi usnout únavou a vyčerpáním.:) Skvělé „nakopávací“ hry jsou ty, kdy lidé musí zapojit při cvičení pravou i levou hemisféru. Většinou se jedná o hry spojené s koordinací pohybu a mluveného slova.

Jednoduše a srozumitelně.

Určitě máte spousty zajímavých informací, které chcete lidem předat. To je skvělé. Teď ještě, aby k nim ty informace dotekly. Co tím myslím? Lidé na workshopu mají tendence „vypínat“. A to nejčastěji ve chvíli, když mluvíte moc komplikovaně a lidé se pak ztratí. Proto doporučujeme mluvit opravdu jednoduše a důležité věci víckrát opakovat. To, zda vaše zadání úkolu všichni lidé pochopili si ověříte nejen tím, že vám dají souhlas pokýváním hlavy, ale když vyzvete některého z účastníků, aby zopakoval svými slovy zadání úkolu. Může se totiž stát, že lidé nechytnou důležitou součást celého úkolu a pak máte zbytečnou práci navíc v rámci dovysvětlování. Každopádně hned po zadání úkolu doporučuji ještě raději obejít skupinky a na místě si prověřit, zda vědí, na čem pracují.

Vylaďte si prezentaci.

Protože chcete, aby vaši posluchači stále drželi oči na šťopkách, hodí se připravit si takovou prezentaci, která je bude bavit. Skvělá prezentace je taková, kde je slov pomálu, a naopak obsahuje spousty obrázků či videí. Samozřejmě to klade vyšší nároky na vás, abyste měli v hlavě to, co chcete říct. Berličku v podobě textů totiž na slajdech nenajdete. Obrázky a videa ale v lidech zanechávají mnohem větší emoci, což znamená, že je zde větší potenciál toho, že si lidé z workshopu mnohem víc odnesou. Pokud se to vyloženě nehodí, doporučuji využít i určitého vtipu či odlehčení. Lidé se uvolní, budou se těšit na to, co dalšího jim ukážete a budou s vámi držet krok.

Vše důležité na očích.

Během workshopu se předá spousta informací. Lidský mozek je schopný uchovat ale jen velmi malé procento. Nejvíce si člověk zapamatuje, pokud si věci může sám vyzkoušet. Proto vznikly workshopy. Nicméně i na workshopech zazní spousta teorie, kterou si prostě lidé nevyzkouší, protože den není nafukovací. Proto kromě prezentací spojené s mluveným slovem využíváme i flipchartů, kam zapisujeme důležité informace. Většina lidí si totiž pamatuje 50 % z toho, co slyší a vidí. Je dobré využít všech možných nástrojů, které pomohou účastníkům si odnést z workshopu co nejvíce. Popsané flipcharty doporučuji vyvěsit v místnosti, aby se k informacím lidé mohli kdykoliv vrátit. Flipcharty je dobré vždy hezky nadepsat, využít kresby/vizualizace pro lepší imaginaci a „zarámovat“ je. Tip navíc: Předkreslete si flipcharty dopředu. Ušetříte čas a výsledek bude mnohem hezčí a efektnější. 

Hodně úspěchů na workshopech přeji!

 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.