Autor: Petr Hovorka Myšlenky 29. 7. 2022

Company Culture Canvas

Firemní kultura – konečně uchopitelná a měřitelná? Vážně je to možné?!

Ano, už je to tak. Vy, kteří jste stejně jako my narazili na Culture Design Canvas z dílny Gustava Razzettiho / Fearless Culture, si to už možná dokážete představit. Pusťte si hodinové video, ve kterém Gustavo jeho použití detailně vysvětluje nebo se začtěte do následujících řádků.

My jsme Razzettiho canvas trochu zjednodušili, přeložili do češtiny a připravili k tisku na velký formát. Nyní vám ho nabízíme ke stažení (respektive zaslání) nebo jej máme i vytištěný ve velkém formátu pro účely workshopů ;-) Věříme, že vám pomůže vaši firemní kulturu popsat a následně posunout směrem, kterým budete chtít. Canvas nabízí tolik důležitou strukturu, ve které můžete o firemní kultuře uvažovat. Pojďme se na něj podívat podrobněji.

Obrázek 1: Company Culture Canvas by BrandBakers Advisory

Ústředními dílky Company Culture Canvasu jsou částí poslání a hodnoty a chování. Ty by se měly do kultury vždy propisovat co nejvýrazněji. Poslání odpovídá na otázku jaký účel existence firma naplňuje. Dodává práci a byznysu smysl. Hodnoty a chování určují podle jakých pravidel ve firmě hrajeme a jak se tyto pravidla projevují v chování. Žité hodnoty posilují důvěru a zrychlují spolupráci lidí.

Další dvě části – rozhodování a spolupráce pak definují modus operandi. Určují, jak se ve firmě přenáší zodpovědnosti a pravomoci, jakou úroveň autonomie firma vytváří. Část spolupráce pak říká, jak se lidé ve firmě potkávají, jaké způsoby spolupráce lidé preferují.

Zpětná vazba a psychologické bezpečí nastavují prostředí pro růst lidí a otevřenou komunikaci. Popisují, jak si lidé ve firmě poskytují zpětnou vazbu a díky tomu, jak si pomáhají v rozvoji. Psychologické bezpečí říká, jakým způsobem firma vytváří prostředí, ve kterém se lidé nebojí mluvit otevřeně, což je základem pro týmovou spolupráci, sdílení a učení se. A to si přece ve firmách všichni přejeme!

Samostatným nástroje jsou firemní rituály. Ty mají moc upevňovat firemní kulturu nejvíce. Firma v této části popisuje, které rituály jsou pro firemní kulturu specifické. O rituálech si můžete více přečíst v článku Rituály: cesta k firemní kultuře nebo nahlédnout do handbooku společnosti Basecamp, a přečíst si o jejich rituálech.

Nakonec jsou tady cíle a priority. Bez nich by to prostě nešlo. Doporučujeme si stanovit tři smart cíle spojené s firemní kulturou. Popsat, čeho konkrétně chcete dosáhnout, jakými parametry budete svou činnost měřit. Priority pak říkají, které tři aktivity potřebujete udělat, abyste stanovené cíle naplnili a mohli tak soustředit vaše úsilí a zdroje na nejdůležitější činnosti. časový horizont je na vás. Je vezměte v potaz, že to stejně jako budování značky zaměstnavatele není hladká stovka, ale spíše běh přes překážky s vodním příkopem.

Jak začít? Stejně jako v případě Employer Branding Canvasu, doporučujeme ustavit projektový tým, který bude na firemní kultuře pracovat. Naplánujte a připravte facilitovaný workshop, na kterém si popíšete jednotlivé části firemní kultury – nejdříve současný stav a následně také ideál kultury, kterou chcete vytvářet. Pak bude pro vás snazší naplánovat kroky, které vás žádoucím směrem posunou.

Shrnuto, podtrženo. Budujte firemní kulturu vědomě, pomůže vám dosahovat byznysových cílů. Vyzkoušejte náš Company Culture Canvas. Je zde k vašim službám. Zdarma. Není zač. 

Prosíme jen o jedno. Dejte nám vědět, jak se vám s canvasem pracovalo. Co se vám líbilo/dávalo smysl, co byste změnili/přidali/vylepšili. Klidně si k tomu můžeme i krátce zavolat. Budeme moc rádi. Děkujeme.

 

 

 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.