Jak vyladit EVP k dokonalosti
Řekněme, že jste si už načrtli obrysy své Employer Value Proposition. A teď si nejste jistí, jestli…
Číst víceVideo je nejúčinnější komunikační prostředek současnosti, jehož prostřednictvím doručíte své sdělení cílovému publiku. A sdělením nemyslím pouze tvrdé informace o vaší společnosti, ale především emoce zasazené do kontextu vaší firemní kultury.
Podle společnosti Cisco budou v roce 2018 tvořit videoformáty 85 % globálního trafficu. Je tedy nejvyšší čas s videi začít a nezůstat za tři roky mimo zájem kandidátů.
Pojďme na slíbených 5 základních otázek, než se pustíte do psaní scénáře. Zároveň se můžete podívat na příklady, které vám danou otázku pomůžou vyjasnit:
Jinak bude video ztvárněno, budete-li chtít oslovit studenty, a jinak v případě technických inženýrů, obchodníků nebo třeba operátorů. Forma, obsah i prostředek sdělení se budou lišit. Použijte nástroj zvaný Persóna kandidáta.
Starbucks a Apple cílí na studenty. V obou případech vypráví studenti-zaměstnanci svůj příběh.
Zachytil jsem následující sousloví, která vystihují rozhodující parametry současné generace absolventů vysokých škol. V případě Starbucksu: „je to tady jako sen“, „stal jsem se partnerem“, „výborné projekty“, „úžasná příležitost“, „jednoduché si najít kamarády“. V případě Applu: „zažít vůdcovství“, „zábava v práci“, „pyšný na svou práci“, „chci být toho součástí“, „učení každý den“. Defaultní větou ve všech videích je „I love my job“, to už patří k americkému koloritu :)
Více informací „prodáte“ kandidátovi, který již o vaší společnosti něco ví, než v případě prvního kontaktu. Na konci první schůzky s novým přítelem/přítelkyní také požádáte pravděpodobněji o telefonní číslo než o ruku.
Rozhodovací proces kandidáta probíhá nejčastěji v krocích Objevení („taková firma existuje?“) – Zvažování („to nevypadá špatně...“) – Preference („to vypadá dobře!“) – Rozhodnutí („mají nabídku – tak já jdu do toho“). Pro každou z těchto fází se hodí jiný obsah sdělení. Více se dozvíte v naší prezentaci Nábor zaměstnanců jako obchod a marketing.
Mezi videi Barclays a HubSpot je patrný rozdíl v jejich cíli. Zatímco Barclays se nás snaží relativně krátkým a úsměvným videem informovat o tom, že u nich pracují chytří lidé z oblastí technologií a financí, HubSpot nám představuje rovnou celou společnost.
HubSpot hovoří o velkém dopadu své práce, dynamice startupu, originálním pravidle pro čerpání dovolené -–žádné nemají, zaměstnanci se mají řídit svým úsudkem, o pivu zdarma nebo například o pravidelné výměně pracovních míst s cílem seznamovat se mezi sebou.
Začnete-li s myšlenkou na konec, na skutečný výsledek, jak bude video na kandidáta působit, půjde vám psaní scénáře daleko lépe. A není podmínkou, aby video obsahovalo všechny tři části. Například co by měl kandidát udělat (call-to-action), tam nemusí být vůbec.
Úžasné video Harley & Davidson na mě dýchlo především pýchou a hrdostí zaměstnanců, kteří se můžou podílet na silném příběhu legendární značky. Pro své video použili prostředek ze všech nejlepší – vyprávějí příběh, příběh plný emocí, hrdosti a víry. Na druhé straně video Twitteru mě zejména pobavilo a na konci vyzvalo, abych se k nim přidal.
V mých očích je výsledek „informován“ tím nejslabším možným. Pokud chceme někoho získat (ne nakoupit), aby pracoval pro „naši myšlenku“, za příslib „blood-sweat-tears“ je nutné představit daleko více než jen informace. Své emoce, přístup k dosahování cílů a vedení lidí, zaměstnance, rituály a další.
Facebook nás přesvědčuje o tom, že ještě není „u konce“ s inovacemi. Naopak. Stále se vyvíjí a umožňuje lidem zkoušet nové věci a dělat chyby. Chce lidi inspirovat. Vedle toho stojí video Shopify, které mě především informovalo (zřejmě nejsou tak známí jako Facebook?! :) a trochu, ve stylu videa Twitteru, pobavilo.
Chcete-li získat pozornost a „pozvat“ kandidáta k nahlédnutí pod pokličku, třeba na návštěvu vašich kariérních stránek, použijte krátké video (teaser), které se zaměří pouze na jednu část vaší zaměstnavatelské značky.
Adidas natočil takový teaser, který zvládne sdělit, že se všechno točí kolem lásky ke sportu, zatímco ve videu Google můžete zaznamenat, že oceňují zaměstnance s myšlením podnikatelů, zaměstnávají talentované lidi, pracují hodně projektově, nabízejí spoustu benefitů a mnoho dalšího.
Jestli má jeden obrázek sílu tisíce slov, pak video nahradí rovnou milion. Neznám lepší způsob, jak autenticky představit značku zaměstnavatele než prostřednictvím videa. Než se do toho pustíte, položte si alespoň 5 otázek uvedených výše. Držím palce.
Dále si přečtěte:
1) 5 výborných videí značek zaměstnavatelů
2) Představte vaše zaměstnance a nechte je říci proč ve vaší firmě pracují
Řekněme, že jste si už načrtli obrysy své Employer Value Proposition. A teď si nejste jistí, jestli…
Číst víceAgilní, agilita, agile, „edžajl“… Tohle slovo, či jeho variace, jste již určitě slyšeli.
Číst víceUmíte si ze své práce udělat legraci? Jestli ne, tak Jiří Charvát vám ukáže, že to s lehkou…
Číst víceVaše zpráva byla odeslána.
Napište nám nebo rovnou zavolejte.