Autor: Petr Hovorka Tipy 15. 3. 2022

Umění ocenit 3 – Nástroje

Proč vymýšlet, jak můžete lidi oceňovat, když už to vymysleli jiní…

Smysluplné uznání může mít různé formy. Používání různých typů učiní oceňování svěží, zábavné a navíc vám může pomoci oslovit různé skupiny zaměstnanců. Někteří zaměstnanci mohou být méně nadšeni z veřejného uznání na celofiremních mítinzích, ale uloží si každou poznámku nebo kartičku, kterou dostanou. Proto doporučuji, nejdříve to dobře promyslete. 

A nezapomeňte také na nástroje pro vzájemné oceňování zaměstnanců. Tedy něco, co umožní jednomu zaměstnanci dát druhému virtuální pětku. S těmito nástroji bude 44 % zaměstnanců poskytovat zpětnou vazbu průběžně, jak zjistili v Bersin & Associates

Vybral jsem několik tipů na prostředky, které můžete v rámci oceňování použít.

Oceněníčko

Klasické papírové přáníčko do obálky je tedy echt tradiční forma. Na druhé straně ve spojení s ručně psaným vzkazem, je to pořád silný nástroj, jak vyjádřit ocenění druhému člověku. A takováto přáníčka – oceněníčka – mohou být také velmi originální nebo dokonce vyrobena na míru vaší firmě. Můžete je dát do obálky a poslat přes firemní poštu a nebo jej položit kolegovi na stůl. A oceněníčko může mít také formu speciální samolepky s konkrétní oblastí, za kterou chcete člověku poděkovat (práci na rámec, přispění mimo tým, skvělý nápad apod.). Nebo můžete využít Kudosbox a poslat člověku elektronické oceněníčko. Já jsem jedno takové dostal od klienta, koukněte.

Díky na sockách

Další způsob, jak se podělit o to, jak jste na své zaměstnance hrdí, je ocenit člověka veřejně na sociálních sítích. Zaměstnanci, kteří jsou oceněni, budou pravděpodobně tyto příspěvky sdílet a tím zajistí slušný dosah této zprávy. Podpoříte tak značku zaměstnavatele tím, že dáte světu na odiv svou kulturu a hodnoty. Nejprve se však ujistěte, že zaměstnanci vědí o tom, co plánujete sdílet, a že jim veřejné ocenění nevadí. Ne každý chce být v centru pozornosti. Někteří lidé dávají přednost pochvale mezi čtyřma očima. Na Linkedinu můžete například jednoduše vyjádřit kolegovi poděkování prostřednictvím Kudos

Výroční udílení cen firemní akademie (Oskaři)

Znáte Oskary? Nonimace jsou v několika kategoriích. O vítězích hlasuje porota. Vyhlášení probíhá na galavečeru a je přenášeno do celého světa. Stejně tak to můžete udělat ve firmě. A kategorie? Tady je pár nápadů, ze kterých si můžete vybrat. A můžete přidat i další, originální, které budou vystihovat vaši firemní kulturu.

  • Kulturorožec: uděluje se osobě, která nejvíce ztělesňuje firemní kulturu a denně žije a dýchá jejími hodnotami.

  • Nepostradatelný: uděluje se člověku, který svou prací prokázal, že je pro celou firmu zcela nepostradatelný. 

  • Extramíla / Extramílenka: uděluje se zaměstnanci, který dělá prostě víc než je potřeba. Opakovaně a neustále.

  • Nováček roku: který zaměstnanec měl během prvního roku svého působení ve firmě nejpozitivnější vliv?

  • Inovátor: cena se uděluje tomu, kdo v daném roce přicházel s jedním úžasným nápadem za druhým.

  • Cena strýčka Skrblíka: kdo je tím, kdo ušetřil firmě za uplynulý rok nejvíce peněz svým poctivým přístupem a přepočítáváním každé koruny?

  • Googler: toto ocenění si zaslouží člověk, který dokáže snadno odpovědět na nejrůznější otázky členů týmu. Vždy a spolehlivě.

  • Zen-man: Zatímco všichni ostatní jsou zběsilí, tento člověk zůstává za všech okolností klidný, chladný a vyrovnaný.

Den ve vlaku

Někdy postačí změnit prostředí, aby se zvýšila angažovanost a produktivita lidí. Naplánujte si den mimo kancelář, v kavárně, knihovně nebo ve vlaku, prostě na místě, které bude vyhovovat potřebám vašeho týmu. Takové vytržení z každodenní rutiny, může lidem pomoct se zastavit, nadechnout, diskutovat o nepracovních věcech, zahrát si hry, pobavit se s kolegy. Určitě dejte lidem vědět, za co jsou lidé oceňováni nebo za co je oceňujete. A dejte takovému dnu program. Pořádáte off-site, abyste podpořili týmovou spolupráci, protože máte nové členy týmu nebo se blíží nový velký projekt? Jsou vaši zaměstnanci uprostřed náročného projektu?

Post-it

Jasně, obyčejný post-it, nic složitého. Napište na něj vzkaz s oceněním a důvodem, proč děkujete. Je to osobní, velmi autentická forma, která funguje skvěle. Nalepte ho kolegovi na stůl nebo na monitor, aby ho druhý den při příchodu do práce čekalo příjemné překvapení. A přidat můžete něco dobrého k zakousnutí, jablko nebo malou čokoládu (podle velikosti zásluhy :). Důležité je, aby vaše poděkování bylo včasné, vztahovalo se ke konkrétní činnosti a ideálně bylo také spojeno s posláním a hodnotami vaší organizace. Už přece víte, že oceněním zaměstnanců za konkrétní činy můžete podpořit opakované chování a tím i růst silné firemní kultury.

Putovní pohár

Najděte si trofej, tradiční pohár nebo třeba… bonsai, kterou můžou lidé získávat za specifické úspěchy, ať již malé (klidně oceňujte 1x týdně) nebo ty velké (1x ročně). Zaměstnanec ji může získat například za naplňování určité, jedné firemní hodnoty. V takovém případě mu může například stát bonsai týden na stole. Každopádně, lidem na začátku vysvětlete, že jste tuto formu oceňování zavedli a jaká jsou pravidla. Kdo může cenu získat, kdo o tom rozhoduje, jak často pohár putuje – jak často se vyhlašuje vítěz, jak je vyhlašovaná disciplína pro firmu důležitá a zdali je získání trofeje spojeno s nějakou další odměnou. Když zvolíte měsíční interval, může současný držitel poháru během pravidelné porady předat trofej dalšímu člověku, který si ocenění zaslouží.

Zeď slávy

Zeď slávy je způsob, jak zdůraznit úspěchy jednotlivců i týmů, jak ukázat svou firemní kulturu nováčkům a připomenout stávajícím zaměstnancům. Vyberte stěnu a umisťujte na ni zaměstnance měsíce, které vyberete dohodnutou formou podle jasných kritérií. Poté požádejte ostatní zaměstnance, aby kolem jeho/její fotografie umístili lístečky s oceněním pro tohoto kolegu. Nebo něco kreativnějšího? Můžete požádat zaměstnance, kterého chcete na zeď slávy umístit, aby přinesl svou fotografii z dětství a napsal k ní vtipný firemní životopis, co už pro firmu všechno udělal. A zeď můžete také využít ke zdůraznění týmových úspěchů nebo všech významných projektů, které jste ve firmě společně dokončili.

Tak co vyberete? Nebo máte svoje způsoby a nástroje, které používáte a které vám fungují skvěle? Podělte se o ně s námi.

 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.