Autor: Petr Hovorka Tipy 29. 12. 2021

Co dělají výkonné týmy jinak

Opravdu malé věci, skutečně velký rozdíl. Takové věci vyplynuly z průzkumu mezi 1106 kancelářskými pracovníky v USA. Jeho cílem bylo zjistit, co dělají vysoce výkonné týmy jinak.

Členy vysoce výkonných týmů identifikovali tak, že nechali respondenty (1) ohodnotit efektivitu jejich týmu a (2) porovnat výkonnost jejich týmu s ostatními týmy v jejich oboru. Ti, kteří v obou položkách ohodnotili svůj tým známkou 10 z 10, byli označeni za členy vysoce výkonných týmů, což umožnilo porovnat jejich chování s chováním všech ostatních.

Co tedy dělají vysoce výkonné týmy jinak? Studie odhalila pět klíčových rozdílů, z nichž všechny zdůrazňují zásadní roli úzkého propojení mezi kolegy jako hnací síly týmové výkonnosti.

1. Telefonují si

Zatímco telefonování je ve firmách obecně stále méně časté, u vysoce výkonných týmů tomu tak není. Výzkum zjistil, že si jejich členové volají podstatně častěji než jejich méně úspěšní kolegové (v průměru 10,1 oproti 6,1 hovorům denně).

To dává smysl. Nedávné studie zjistily, že ačkoli většina lidí předpokládá, že telefonování bude nepříjemné, je to mylná představa. Nejenže telefonní hovory nejsou nepříjemné, ale mají také tendenci posilovat vztahy a předcházet nedorozuměním, což přispívá k lepší spolupráci.

2. Mají lepší porady 

Není žádným tajemstvím, že špatně vedené porady přispívají k nespokojenosti zaměstnanců. Zjištění ukazují, že vysoce výkonné týmy se vyhýbají běžným nástrahám špatně vedených schůzek. Ty nejvýkonnější týmy vyžadují od účastníků přípravu o 39 % častěji než týmy méně výkonné, mají program o 26 % častěji a o 55 % častěji zahajují poradu informováním se o tom, jak daleko jsou se svými úkoly a projekty. 

Tím, že vysoce výkonné týmy zajistí, aby společně strávený čas byl efektivní a zároveň umožňoval spolupráci, nejenže lépe využívají schůzky, ale také vytvářejí předpoklady pro plodnější interakce, což přispívá k lepším vztahům.

3. Věnují čas nepracovním tématům

Jako manažer se můžete mračit, když si lidé povídají v práci o nepracovních tématech. Vždyť co dobrého může přinést, když si zaměstnanci povídají o fotbale nebo posledním filmovém trháku?

Výzkumy však naznačují, že diskuse o nepracovních tématech přináší velké výhody. Je to proto, že právě v osobních rozhovorech identifikujeme společné zájmy, což podporuje hlubší sympatie a autentické vazby.

V rámci studie zjistili, že vysoce výkonní členové týmu tráví v kanceláři výrazně více času tím, že se svými kolegy diskutují o mimopracovních záležitostech (o 25 % více) – tématech, která se mohou týkat sportu, knih a rodiny. Je také pravděpodobnější, že se během posledních šesti měsíců sešli se svými kolegy na kávě nebo drinku.

Jinými slovy, nejlepší týmy nejsou efektivnější proto, že pracují pořád. Naopak: Investují čas do opravdových kontaktů, což později přináší užší přátelství a lepší týmovou spolupráci.

4. Oceňují práci druhých

Důvodem, proč budování vztahů přispívá k lepším pracovním výkonům, je to, že se díky nim cítíme oceňováni a respektováni těmi, jejichž názorů si vážíme. Proto je uznání často silnější motivační silou než peněžní pobídky.

V rámci studie členové vysoce výkonných týmů uváděli, že se jim v práci dostává častěji uznání – a to jak od kolegů (o 72 % více), tak od jejich vedoucích (o 79 % více). Významné je, že také častěji uváděli, že vyjadřují uznání svým kolegům (o 44 % více), což naznačuje, že v nejlepších týmech neplyne uznání pouze shora dolů. 

5. Jsou v práci autentičtější

V rámci studie členové vysoce výkonných týmů výrazně častěji vyjadřovali pozitivní emoce vůči svým kolegům. Uváděli, že častěji své kolegy v týmu chválí, žertují s nimi a popichují je. V e-mailech častěji používali vykřičníky, emotikony a GIFy.

Zajímavé však je, že v práci také častěji vyjadřovali negativní emoce. Zjistili jsme, že častěji nadávali, stěžovali si a vyjadřovali sarkasmus vůči svým kolegům z týmu.

Proč by vyjadřování negativních emocí v práci mělo přinést pozitivnější výkon? Je to proto, že alternativou k vyjádření negativních emocí je jejich potlačení a potlačení je mentálně náročné. Zahrnuje vynaložení cenných kognitivních zdrojů ve snaze skrýt emoce před ostatními, čímž se snižuje mentální kapacita pro výkon práce.

Hotovo. Tečka.

Závěry studie naznačují, že k vytvoření vysoce výkonných týmů je potřeba více než jen najmout správné lidi a vybavit je správnými nástroji pro jejich práci. Je třeba vytvořit příležitosti pro rozvoj skutečných, autentických vztahů.

Takže ještě jednou. Co dělají vysoce výkonné týmy jinak? 1) Telefonují si, a přímo tak vyjasňují a čistí vzduch, 2) Mají porady, které mají program a jejich účastníci jsou připraveni, 3) Mluví spolu i o nepracovních věcech, 4) Oceňují práci druhých a 5) Vyjadřují v práci pozitivní i negativní emoce. To nezní až tak složitě, viďte?

Tento skvělý článek, s názvem 5 Things High-Performing Teams Do Differently, vyšvihl 21. října 2021 Ron Friedman, PhD., oceňovaný psycholog a zakladatel společnosti ignite80, která se zabývá vzděláváním a rozvojem a učí vedoucí pracovníky vědecky podložené strategie pro budování vysoce výkonných týmů.

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.