6 tipů na atraktivnější náborovou komunikaci – 1. díl: Nechte lidi nahlédnout dovnitř.

6 tipů na atraktivnější náborovou komunikaci  – 1. díl: Nechte lidi nahlédnout dovnitř.

27. 12. 2013
Jiří Landa
jiri.landa@brandbakers.cz

 

Tagy: Články, Tipy,


Všechny firmy chtějí mít skvělé zaměstnance – schopné a talentované lidi, kteří kopou za svou firmu, šíří světem její dobré jméno, tráví v práci většinu svého času, nevadí jim přesčasy a předávají zákazníkům ten správný značkový zážitek. Je něco takového vůbec dosažitelné? Jisté je pouze to, že získat takové lidi bude stále obtížnější.

Pro generace Y, tedy lidi narozené po roce 1980 je typická výrazně nižší ochota odevzdat svůj život práci. Velmi si hlídají poměr mezi prací a volným časem a jsou značně odmítaví k přesčasům. Pro dostatek prostoru pro svůj osobní život a volný čas jsou ochotni vzdát se i části peněz. Viz. průzkum společnosti Engage Hill uskutečněný mezi více než 6.500 zaměstnanci. Podíl generace Y na celkovém počtu zaměstnanců logicky stoupá a v roce 2025 dosáhne 75%.

Jak tedy oslovit ty talentované a přesvědčit je, že právě s vaší firmou by měli spojit své životy?

Standardní obsah náborové komunikace založený na představení pracovní náplně a finančních benefitů k tomu zřejmě stačit nebude.

Vybrali jsme pro vás 6 tipů jak na náborovou komunikaci – atraktivně a opravdově.

  1. Umožněte kandidátům poznat skutečný život ve vaší firmě dříve, než vstoupí do dveří.
  2. Vysvětlete, v co věříte, jaké jsou vaše hodnoty a ukažte, jak se projevují v praxi.
  3. Představte vaše zaměstnance a nechte je říci proč ve vaší firmě pracují.
  4. Pochlubte se vašimi jedinečnými benefity originální cestou.
  5. Vyprávějte lidem váš příběh.
  6. Zapojte do prostředků náborové komunikace sociální sítě a udělejte to promyšleně!

UMOŽNĚTE KANDIDÁTŮM POZNAT SKUTEČNÝ ŽIVOT VE VAŠÍ FIRMĚ DŘÍVE, NEŽ VSTOUPÍ DO DVEŘÍ.

Vaše firma a její zaměstnanci představují specifický ekosystém. Někteří jedinci do něj patří a cítí se v něm skvěle a jiní do něj nepatří a ať jsou sebetalentovanější, nemohou v takovém prostředí podávat nejlepší výkony, sotva se kdy mezi vámi budou cítit jako ryba ve vodě.

Zkrátka nepředstavit kandidátům jak se ve vaší firmě doopravdy žije, je bláznovství.

Riskujete, že k vám nastoupí ti, kteří k vám nepatří, a dříve či později o ně přijdete a to představuje značné náklady. Naopak pro celou řadu skvělých kandidátů může být prostředí vaší firmy zásadním důvodem, proč si vybrat za zaměstnavatele právě vás.

Pokuste se proto kandidátům co nejopravdověji představit, jak se ve vaší firmě žije. Upřímnost se v tomto případě opravdu vyplácí.

JAK VYBRAT TO NEJDŮLEŽITĚJŠÍ, CO LIDEM UKÁZAT?

Myslíte, že v HR oddělení máte jasno? Snad ano. Dost možná také ne. Zeptejte se ostatních zaměstnanců. Zjistětě, jak by oni popsali firemní ekosystém lidem tam venku, co z dění firmy je pro ně důležité, čeho si cení. To, co se dozvíte, nebude určitě bezcenné. Možná budete překvapeni, kolik zdánlivých drobností považují vaši kolegové za významné prvky života ve vaší firmě. To, co vnímají nejintenzivněji oni, to je skutečnost. To je to opravdové, oč je potřeba podělit se s kandidáty ve vaší náborové komunikaci.

JAKÝMI PROSTŘEDKY TO UKÁZAT?

Již samotný jazyk, kterým s kandidáty mluvíte by měl odpovídat vaší firemní kultuře, tomu, jak spolu ve firmě mluvíte. Není přeci důvod mluvit s budoucími kolegy jinak. Pak je to samozřejmě váš design a používané symboly, které jsou ve firmě všudypřítomné, k popsání řady typických procesů či situací mohou výborně posloužit ilustrace. Nic však neumožní do dění ve firmě nahlédnout tak dobře jako fotografie a samozřejmě videa

 

Dovedete si představit konzervativního padesátníka v Zappos? Pokud chcete získávat lidi, kteří do vaší firemní kultury zapadnou, ukažte jim co nejotevřeněji, čeho u vás budou součástí. (Pro shlédnutí klikněte na obrázek.)

 

Není nad to, když vám, coby kandidátovi, popíší firemní kulturu samotní zaměstnanci. Třeba jako ve Starbucks. (Pro shlédnutí videa klikněte na obrázek.)

 

Ryba smrdí od hlavy a prostředí a atmosféra ve firmě vznikají a šíří se odshora (tedy ideálně). Pokud kandidátům řeknou něco k životu ve firmě i ti nejvyšší (třeba jako Sir Richard Branson), budete působit důvěryhodněji. (Pro přečtení klikněte na obrázek.)

 

Mnoho lidí dnes vyhledává na Youtube častěji než na Google. Natáčejte videa tak často a tak moc, jak jen můžete. No dobrá, nemusíte jich mít tolik jako Adobe, alespoň jedno byste však natočit mohli :) (Pro shlédnutí videí klikněte na obrázek.)

 

Akce, které společně děláte, čeho se účastníte, to vše je pro kandidáty velmi důležité. Vypovídá to o tom, co jste zač, jaký typ lidí se k vám hodí a jaký nikoliv. (Pokud chcete vidět, co o sobě vypouští do světa lidé v Etneteře, klikněte na obrázek.)

 

Za srce nás zrovna nechytne a ať dělám co dělám z pompézní kariérní microsite se toho o životě ve firmě a firemní kultuře mnoho nedozvím. ČEZ je příkladem toho, že pokud lidi nenecháte nahlédnout pod pokličku do skutečného společného života uvnitř, opravdově, budete jako firma ve své náborové komunikaci působit chladně a odtažitě. Zkrátka, vypadá to příliš reklamně. A je úplně jedno, jak světová je agentura, která vám kariérní web a jeho obsah vytvoří. Nemyslíte?

 

Ať už jste sebeglobálnější firmou, věřte, že zaměstnanci, kteří pro vás budou pracovat v Čechách, chtějí vidět, jak to vypadá ve vaší české pobočce a ne na jiném kontinentu. Ukažte jim, jak to vypadá a jak se žije právě v místě, kde budou pracovat, představte jim skutečné kolegy, které potkají první den v práci. Pokud si zrovna nemyslíte, že náborová komunikace je zbytečnost, nedelělejte to jako Atlas Copco.

 

Na závěr mám pro vás jeden tip, který vychází z mého neoblomného přesvědčení, že zdi mezi děním uvnitř firem a děním tam venku na trhu se pomalu hroutí jak domečky z karet. Nesnažte se lidi opít rohlíkem, neslibujte jim zázraky a nečekejte, že si stačí najít dobrou reklamku, která za vás náborovou komunikaci vymyslí a zabalí ji do poutavých slov a atraktivního designu.

Nestačí to ani k získání věrných zákazníků a už vůbec ne k získání těch správných angažovaných a loajálních zaměstnanců. Opravdovost vítězí nad reklamními frázemi, obsah vítězí nad formou, jakkoliv je důležitá.

V příštím díle se podíváme na poslání a firemní hodnoty a především způsoby, jak je atraktivně představit kandidátům ve vaší náborové komunikaci.

Dále si také přečtěte:

       Inspirace ze světa náborové komunikace

       Neobyčejné lidi nelze hledat obyčejnými způsoby

       Jak ulovit nejlepší lidi do svého týmu?

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět