Inspirativní počiny – vol. 22

Inspirativní počiny – vol. 22

8. 11. 2020
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy: Články, Tipy,


Skvělé po-činy srozumitelných firem, jejich kultur a značkové komunikace, na jednom místě.

Jak se vám vede? Držíte se, doufám. Bojujete, máte oči otevřené, a přitom stále sníte, usilujete a měníte, učíte se a hledáte. Já kromě své rodiny a přátel, hledám klid a jistotu hlavně v sobě. Osahávám si své hodnoty, které spolu-utvářeli lídři, se kterými jsem pracoval nebo které potkávám. Těch, co stojí za zmínku, nebylo mnoho. Zato byli výrazní a pevní. Sám teď sestavuji nový tým a zvědomuji si principy, na kterých chci stavět. Proto jsem se rozhodl, že tento díl budu věnovat právě lídrům. Těch je nyní potřeba jako sůl.

Začnu, kde jinde, než na Severní Moravě. Konkrétně v Kopřivnici, kde vznikají kola Superior a Rock Machine. Lídři tam začali s rozvojem firmy u sebe. Klobouček. Poté skočíme do Prahy na panáka, kterého si můžete s týmem dát, i když jsou lidé na home office. Nežene. Narodil se další z firemních podcastů. Stalo se tak ve firmě, která má srozumitelnou celostní strategii a i díky tomu skvělou firemní kulturu. Potom se z retailu přesuneme do výroby a seznámíme se, alespoň pohledem, s novou mabilní aplikací, vyrobenou na míru čistě pro účely interní komunikace. Každý operátor má nyní strategické i operativní informace doslova v kapse. A když už jsme u těch lídrů, zahrajeme si s nimi karty. Nebude to poker, ale leadershipové karty, které vám mohou pomoci s výběrem lídrů do firmy nebo těm stávajícím s jejich rozvojem. Na závěr to nebudeme prodlužovat a pustíme si čtyřminutový talk o čtyřech principech vedení v krizi. Užijte si to. A pracujte na sobě. Leadership je celoživotní práce.

 

ZMĚNA ZAČÍNÁ U LÍDRŮ


Má-li se firma změnit nebo posunout, musí se nejdříve změnit nebo posunout její lídr, lídři, nejlépe celý řídící tým a následně všichni manažeři. Nejinak na to šli v humancraftu, když začali pracovat pro firmu BikeFun International vyrábějící jízdní kola. Každý lídr si zpracoval jednostránkový „Plán rozvoje lídra“, ve kterém si odpověděl mimo jiné na tyto otázky: Co se nám s týmem povedlo v uplynulém roce?, Co chci se svým týmem dokázat letos?, Co pro posun týmu a sebe sama v roli vedoucího udělám?, Kdo nebo co mi v tom může pomoci?, Jak žiju hodnoty naší firmy? U posledního bodu si všimněte, že je tam také škála hodnocení samotného lídra a jeho vedoucího. Formulář má totiž sloužit nejen pro individuální plánování, ale také pro diskusi o dosažených výsledcích. Mimochodem, projekt v BikeFun začal poté, co holandský vlastník společnosti přišel s názorem, že lidé (zaměstnanci) jsou pro firmu důležitější než zákazníci.

 

TY, LENINE, NEMĚLY TO BÝT NÁHODOU VZTAHY?


Učit se, učit se, učit se, tak pravil Lenin. Přít se s ním nebudeme. Co je však dnes ve firmách ještě aktuálnější než učení se, jsou vztahy. Vztahy, vztahy, vztahy. Když se lidé nevidí, vztahy mohou skomírat a spolupráce se může stávat těžší a pomalejší. Ne všichni jsme si dokázali natrénovat zvyky a zavést rituály, které nás i přes obrazovky notebooků drží pohromadě. Na jedničku to zatím zvládají pouze ti nejlepší. Jako třeba humancraft – koukněte, jak jim to jde – nebo taky Symbio. Jedním ze základních stavebních prvků firemní kultury SYMBIO Agency jsou rituály. A jedním z nich je třeba i PPP – páteční panák na prvním (patře). Udržují ho i v době, kdy jsou lidé ve svých domácích kancelářích. Každý si otevře svoji láhev a ťukají si do kamery. Protože firma není tak dobrá, jak dobré má zaměstnance, ale jen tak, jak dobré jsou vztahy mezi nimi. K tématu vztahů a online spolupráce si můžete přečíst více v článku Bez vztahů nejsou výsledky. A nebudou

 

DECAST


Netrvalo dlouho a do éteru se dostávají první obojživelné podcasty. Přinášejí informace jak pro zaměstnance firem, tak pro případné zájemce o práci, partnery firmy či dokonce zákazníky. No a kdo jiný se zařadil mezi první firmy než DECATHLON Česká republika, který nedávno oslavil 10. narozeniny. K výročí si nadělili Decast, vlastní podcast, do kterého si chtějí zvát zajímavé osobnosti ze svých řad. Prvního dílu se ujal pionýr Decathlonu v Česku Jirka Matějovský. Vypráví v něm o začátcích Decathlonu v Česku, jak se k němu dostal a řeč přišla i na firemní kulturu, kterou jako bývalý HR lídr velmi dobře zná. Poslechnout si ho můžete na Spotify nebo na Apple Podcasts.

 

KOMUNIKACE V KAPSE


V automotive společnosti THK RHYTHM Dačice mají nejen novou vizi do roku 2025 – Dostat se do všech automobilových značek vyráběných v Evropě –, ale také nástroj, který jim pomůže, postupně, po kouscích, dostat vizi mezi všechny své zaměstnance. A dostat něco k očím operátorů ve výrobě nebývá jednoduchý úkol. Mobilní aplikaci „THK INFO PLUS“, která funguje na platformách Android a iOS, připravovali několik měsíců a pár týdnů ji také testovali. Zaměstnanci v ní najdou online kalendář, volná pracovní místa, odkaz na newsletter, zaměstnanecký časopis nebo kontakty na jednotlivé pracovníky. Přes jednoduchý formulář mohou nahlásit a vyfotit skoronehodu. Nebo se mohou zúčastnit anket a diskutovat v rámci svého týmu, podávat inzeráty nebo se podívat na jídelníček a jídlo si objednat. Můžete si přečíst, jak jsme ladili vztahy v rámci management týmu THK.

 

LÍDREM DÍKY KARTÁM


Tak to úplně ne, to by byla velká zkratka. Řeč půjde o nástroji, který vám může ukázat, jak jste na tom s vůdcovskými schopnostmi. Leadershipové karty jsou analytický a designový nástroj pro lídry a majitele firem, HR profesionály a inovátory. Pomáhají vyjasňovat očekávání od nových i stávajících lídrů, strukturovat jejich rozvoj i koordinovat inovační a transformační projekty napříč organizací. Leadershipové karty pokrývají 25 rolí, které se opírají o čtyři roky sběru dat a polního průzkumu v organizacích napříč odvětvími, velikostmi a typy. Takže si rychle projedete, které role vám jsou blízké, cizí, neznáme nebo vyloženě proti srsti. A to už je dobrý začátek pro jakýkoliv další rozvoj. Blíže se s nimi můžete seznámit na webu nebo si poslechněte rozhovor s jejich spoluautorkou Beatou Holou. Díky leadershipovým kartám můžete získát:

✅  Společný jazyk, jak mluvit o tom, co od různých úrovní managementu potřebujete

✅  Univerzálně aplikovatelnou metodu, na které můžete postavit vlastní design na míru a systematicky a přesto hravě prosáknout nové téma do firmy krok za krokem

✅  Podpůrný nástroj pro posilování konstruktivních konverzací v organizaci

✅  Nástroj pro zrychlení náboru a výběru nových lídrů v souladu s vizí, misí a hodnotami. 

Mimochodem, v týmu máme Magdu Hájkovou, která je certifikovaným trenérem leadershipových karet.

 

JAK VÉST V DOBĚ KRIZE


4 tipy pro lídry v době krize sdílí Amy C. Edmondson, leadership expertka, ve svém 4 minutovém TEDx talku How to lead in a crisis. Jejím prvním tipem je – Be transparent, naprostá otevřenost. Lídři musí sdílet, co vědí i otevřeně připouštět, že ne na všechy otázky znají odpovědi. Paradoxně, tato upřímnost, vytváří pro lidi větší psychologické bezpečí. Druhý tip zní – Act with urgency. To, že nemáte informace neznamená, že nebudete jako lídři konat. Nečinnost činí lidí ztracenými a nejistými. Třetím princicem lídrů je – Follow your values. Lídři musí následovat poslání a hodnoty společnosti, vkládat je do středu veškerých svých rozhodnutí. Na závěr přidává – Share the power. Ukázkou vůdcovství je sdílení moci, ne naopak. Lídři, kteří si osvojí tyto 4 návyky, budou (nejen) v této době následováni, protože jim lidé budou věřit. Ne snad proto, že by měli jasnou mapu cesty bez otázek, ale proto, jak otevřeně sdílí informace, konají, i když nemají všechny informace (jsou zranitelní), následují poslání a hodnoty firmy a nechávají spolupracovníky rozhodovat.

A jaké lídry, rituály udržující vztahy a komunikační nástroje, máte ve firmě vy? Podělte se s ostatními, třeba prostřednictvím komentáře pod článek. A držte se.

 

Dále si přečtěte:

  1. Firemní DNA – celostní firemní strategie

  2. Ladění řídícího týmu – rozhovor s CEO

  3. Kultura důvěry je tím, co mám na Slevomatu nejraději

  4. Jak udržet firemní kulturu, když firma roste?

  5. Axians: příběh firmy, která strhla lidi jedním směrem

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět