Inspirativní počiny – vol. 21

Inspirativní počiny – vol. 21

30. 8. 2020
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy: Tipy,


Skvělé po-činy srozumitelných firem, jejich kultur a značkové komunikace, na jednom místě.

Dámy a pánové, 21. vydání Inspičin. Můžu vám říct, že tento díl jsem sfouknul za dvě hoďky. Tak zřejmě oko bere. Nebo je to tím, že se mi o těchto po-činech psalo dobře. Všechny totiž lahodí mému přístupu a vnímání firemního prostředí. Takže, o čem se dočtete?

Hned v úvodu na vás čeká příklad, jak můžete lidi motivovat prostřednictvím smysluplné práce, kterou si sami najdou (nebo nenajdou) ve strategii, která se vešla na jednu stránku. Pokračovat budeme nejpěknějším použitím slova „udržitelnost“ ve firemní praxi, jaké jsem kdy slyšel. Navážeme kariérními stránkami a nabídkou firmy jako zaměstnavatele, kterou svými slovy, v několika videích, popisují členové managementu a to bez zbytečné barevné hudby a efektů okolo. Koukneme také na jeden pracovní inzerát na výloze, jehož nejvýraznější a rozhodující ingrediencí je vášeň. A u videa ještě chvíli zůstaneme. Tentokrát představím firmu, která video používá pro osobnostní diagnostiku lidí a pomáhá tak personalistům, a nejen jim, dělat kvalifikovanější rozhodnutí. A úplně na závěr budeme bořit zaručené pravdy v nové knížce Marcuse Buckinghama (ano, to je ten pán, který napsal bestseller First, Break All the Rules), jako například, že lidem jde o to, pro jakou firmu pracují.. A pak se v tom člověče vyznej. No nic. Užijte si svou dávku letních Inspičin a u dalšího dílu se vidíme na podzim.

 

LIDÉ SE NEDAJÍ MOTIVOVAT...


Příběh naší spolupráce se společností THK RHYTHM Dačice se začal psát poptávkou po revizi firemních hodnot. Vyvinul se však v něco mnohem komplexnějšího, a podle mého názoru, také smysluplnějšího. Řídící tým společnosti našel postupně odpovědi na 6 bazálních strategických otázek a vytvořil tak Firemní DNA, přičemž taková celostní strategie (= strategie spojující lídry, lidi, byznys a kulturu) se vešla na jednu stránku. A co může být lepšího pro zapojení lidí ve firmě (zvýšení jejich angažovanosti) než je „dostat na jednu stránku“ s celým kontextem? Já souzním s tvrzením, že se lidé nedají motivovat, že se dají pouze kontextovat. Lidem můžete nabídnout soubor myšlenek a nechat na jejich zvážení, zda-li jim bude dávat smysl. Dnes je vizualizace v THK pomůckou lídrů a manažerů pro vtahování lidí (zaměstnanců) do hry. Používají ji na svých poradách a při 1:1 rozhovorech. A na jaké otázky odpovídá?

❎ Otázka #1: Co firma dělá (produkt a příběh)?
❎ Otázka #2: Jaký účel / smysl existence firma má (poslání)?
❎ Otázka #3: Čeho chce firma dosáhnout v dlouhodobém horizontu (vize)?
❎ Otázka #4: Podle jakých pravidel hry se ve firmě hraje (firemní hodnoty)?
❎ Otázka #5: V čem je firma jedinečná, kdo je její klíčový zákazník (závazek značky)?
❎ Otázka #6: Na čem firma staví jako zaměstnavatel (Employer Value Proposition)?

[vizualizaci strategie do článků doplníme poté, co s ní budou seznámeni všichni zaměstnanci]

 

UDRŽITELNOST VÝSLEDKŮ A VZTAHŮ


Kvalita firmy není dána kvalitou (= rozuměj zkušenostmi, dovednostmi či vzděláním) jednotlivých zaměstnanců, ale kvalitou vztahů mezi nimi. A když máte kvalitní, dobré vztahy uvnitř firmy, jste o velký krok blíže k trvale udržitelných výsledkům. Alespoň tak o tom hovořil ředitel společnosti Promens Zlín Robert Zatloukal. Lapal jsem po dechu. S takto definovanou udržitelností mi okamžitě naskočila husí kůže. A to nebylo vše. Dále se sám přiznal, že změna ve firmě nastala poté, co sám začal pracovat na svém osobním rozvoji. Dokonce se nakonec sám nechal certifikovat na interního lektora, aby mohl vést workshopy na firemní kulturu... Znáte nějakého takové ředitele? Máte snad takového?! Jestli jo, dejte mi prosím tip. Více si můžete o firemní kultuře v Promens Zlín přečíst zde.

 

NECHTE TO ŘÍCT MANAGEMENT


Kolik jste viděli kariérních stránek, na kterých firmu představují především členové nejvyššího vedení? Tak schválně... Čekám. My jsme jedny takové kariérní stránky udělali pro J&T Banku. Jednoduché, jednostránkové, skrolovací, s pracovními inzeráty napojenými na Teamio/LMC. Samotná nabídka firmy pro budoucí i současné zaměstnance stojí na 3 neotřelých věcech: 1) osobních vztazích za férový přístup, 2) volnosti pro zodpovědné a 3) příležitostech pro ty, co se nebojí, což hezky podporují i 3 firemní hodnoty: 1) nebojíme se věci dělat jinak než ostatní, balancovat na hraně, objevovat nové výzvy, 2) věříme v osobní vztahy, spolupráci a vzájemnou důvěru a 3) chceme překonávat očekávání druhých i sami sebe. Co na to všechno říkáte?

 

NEPOTŘEBUJETE RECEPT, POTŘEBUJETE VÁŠEŇ


Jako spousta dalších, i já jsem byl letos objevovat krásy České republiky. Tentokrát nás cesta zavedla do podhůří Orlických hor. Nikdy bych nevěřil, jak nádherně na Česko-Moravském pomezí může být... To jsem ale odbočil. Cestou tam jsme se ze studijních důvodů „museli“ zastavit v kavárně Pikola v Šumperku. Pěkný interiér, dobré kafe, prostě cajk. Co mě však zaujalo, byl pracovní inzerát vylepený ve výloze kavárny. Přečetl jsem ho jedním dechem a došla mi jedna věc: abyste napsali dobrý pracovní inzerát, rezonující, který vám přivede ty správné lidi..., nepotřebujete školení textařiny ani tuny příkladů a inspirace. Možná postačí vášeň pro to, co děláte. No řekněte: máte vášeň pro to, co děláte, pro svou firmu? Tak si to zkuste. Vezměte do ruky papír a tužku a napište pracovní inzerát od plic, z voleje, bez éček a jiných příkras. A nelamte si zbytečně hlavu se stylizací, gramatikou – obojí vám učeše kolega, pro kterého písmo-mluva není problém.  

 

PAPÍR SNESE VŠECHNO, VIDEO PŘIZNÁ BARVU


Stále dokola slyším, jak se má HR (a nejen HR...) digitalizovat, ale v praxi funkčních příkladů je zatím velmi málo (Nebo je nevidím?? Dáte mi prosím tip?) Jednou z věcí, která se může uchytit je video diagnostika. Sice ještě není v podání společnosti YCLUSTER úplně digitální, automatizovaná, ale možná právě proto je to ta správná „cesta napůl“ mezi analogem a digitálem, evoluce (ne revoluce), kterou je možná dostat do praxe. Co umí? Prostřednictvím video-pohovorů vytváří propracované kompetenční profily zaměstnanců a uchazečů o práci. Dodávají HR manažerům nástroj, který jim umožňuje vybrat, udržet a rozvíjet kvalitní zaměstnance. Nabízí desítky otázek, díky kterým nemusíte přemýšlet nad tím, na co se účastníka zeptat; interview si můžete sestavit pro konkrétní pracovní pozice a do hloubky tak odhalit dovednosti účastníků. A výstupem video diagnostiky je přehledný psychologický profil. Co říkáte, vyzkoušíte?

 

PRAVDA NEBO STEREOTYP?


Tak třeba – Darovanému koni na zuby nehleď. Tohle pořekadlo vysloveně miluji. Svým klukům doma říkám, jak nás učil Tomáš Baťa, darovanému koni se na zuby dívám dvakrát; protože i dar může přinést více nákladů než přínosů. Stejně tak se na některé zaručené pravdy z firemního prostředí podíval Marcus Buckingham a Ashley Goodall ve své nové knize Nine lies about work, s podtitulem A Freethinking Leader’s Guide to the Real World. Ještě jsem ji nepřečetl, ale už se na ni vysloveně těším (nejlevněji jsem ji našel zde). Myslím, že se bude líbit všem, kteří se nějak zajímají o leadership, firemní kulturu nebo byznys. Tak třeba hned první stereotyp: Lidé se starají o to, pro kterou společnost pracují, je prezentována jako lež, protože prohlášení předpokládá široký závazek vůči značce. Existují nepochybně firmy, kde je oddanost kultuře velmi silná – například Patagonia, Apple či Southwest Airlines – ale hlubší emocionální spojení spočívá v týmu, se kterým lidé denně pracují. Devět stereotypů, které v knize autoři pomocí dat postupně vyvracejí, jsou tyto:

❎ Lež #1: Pro lidi je důležité, pro jakou firmu pracují
❎ Lež #2: Nejlepší plán vždycky vítězí
❎ Lež #3: Nejlepší firmy kaskádují cíle
❎ Lež #4: Nejlepší lidi jsou ti nejzkušenější, s nejvíce dovednostmi
❎ Lež #5: Lidi potřebují feedback
❎ Lež #6: Lidé mohou spolehlivě hodnotit ostatní
❎ Lež #7: Lidi mají potenciál
❎ Lež #8: Na Work-life balance záleží nejvíce
❎ Lež #9: Leadership je ta důležitá věc

Co vy na to? Který po-čin se vám líbil nejvíce? Napište. A hezké babí léto.

 

Zveme vás na nejlepší konferenci o budování značek zaměstnavatelů.

Employer Branding Experience 2020.

Tentokrát ve formátu Talkshow. Vyzpovídáme lídry i zaměstnance čtyř firem, ve kterých to zaměstnance opravdu baví. Otázky na tělo, hromada inspirace.

Veškeré informace najdete na webu konference: https://www.ebx.cz/ 

 

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět