Inspirativní počiny – vol. 20

Inspirativní počiny – vol. 20

9. 7. 2020
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy: Tipy,


Skvělé po-činy srozumitelných firem, jejich kultur a značkové komunikace, na jednom místě.

Na druhý díl Inspičin v roce 2020 jsme si museli trochu počkat. Holt s karanténou nikdo nepočítal. Firmy však naštěstí nespaly, mnohé pracovaly na houmofisech dál, posilovaly svou interní komunikaci, firemní kulturu nebo celou značku zaměstnavatele. Já jsem čas bez osobní interakce, která mi moc chyběla, využil pro sepsání leadership konceptu Úspěšnější díky lidem. Je to dnes již prověřená metodika, díky které může každá firma vytvořit celostní strategii, nastavit realizační plánování, posílit kulturu zodpovědnosti a interní komunikaci a stát se ještě úspěšnější. Přečtěte si více zde.

Z5 k Inspirativním počinům – vol. 20. O čem jsou? O jedné z nejhezčích srozumitelných celostních firemních strategiích, které jsou volně ke shlédnutí. O firemních hodnotách, jejich tvorbě a implementaci, v rostoucí ICT firmě. O pivní kultuře. Ne dělám si legraci. Ten příspěvek je o prezentaci firemní kultury v pivovaru. O tom, že video medailonky zaměstnanců na kariérních stránkách nemusí být dlouhé a nabité informacemi. O tom, jak si dirigenti dokážou poradit s úkolem vedení svých týmů prostřednictvím gest a mimiky. A na závěr o holkách z Moravy (to je ale pěkný závěr J), které dělají dobré jméno celému HR. Tak s chutí do toho. Inspirace vám leží u nohou. Jen se sehnout. A pošlete mi tu svou, ať i v těchto letních dnech kanál Inspirativních počinů nevyschne. A netrapte se s tím, jestli je to dost inspirativní. Vždyť je to vždy úhel pohledu. Prostě posílejte: petr.hovorka@brandbakers.cz Díky!

 

CLARITY FOR ALL. ALL FOR CLARITY


Francouzská rodinná firma, která své první prodejny otevřela v roce 1976, má od svého začátku pěkně popsanou celostní strategii (= propojený byznys a lidi), silné poslání, jasné pravidla hry (firemní hodnoty), srozumitelnou vizi (aktuálně od roku 2026; podívejte se na popisná videa nebo textový popis), jednoduchý byznys model, specifikovaného klíčového zákazníka a závazek značky a nabídku pro své spoluhráče, rozumějte zaměstnance. Všechno do sebe hezky zapadá a navzájem se podporuje. Ať už do firmy přijdete jako nováček nebo zákazník, máte šanci všemu rychle a dobře porozumět. A pak už se sami můžete rozhodnout – dává smysl / líbí x nedává smysl / nelíbí. Firmě se každopádně daří a roste. A vy už víte, o koho se jedná, viďte. Řeč je o Decathlonu, který má ve svém poslání zpřístupnit sport co nejvíce lidem. Podívejte se na jejich kariérní stránky nebo si třeba poslechněte šéfa HR Jirku Matějovského, jak hovoří o jejich firemní kultuře a byznysu. Pakliže chcete jako firma růst, nespokojte se s osamocenou značkou zaměstnavatele vytyčenou přes EVP. To je jen jeden střípek mozaiky, do které patří i všechny výše zmíněné sklíčka. Hodinový strojek taky nemá jenom jedno kolečko a jednu ručičku.

 

PRAVIDLA HRY, PODLE KTERÝCH SE FAKT HRAJE


Jsou 4 a lidé se podle nich do firmy vybírají, následně vedou i sami řídí. Řeč je o pravidlech hry (firemních hodnotách), podle kterých se hraje v ICT společnosti Axians, na jejichž nalezení, cizelování, pojmenování, vysvětlení všem zaměstnancům a následně jejich zavádění do celé firmy, se podílíme. Jaká vedla k hodnotám cesta? Ve spolupráci s řídícím týmem rozšířeným o firemní influencery jsme posbírali přes 50 příběhů zachycujících pozivitní i negativní chování. Následně lidé z týmu vybrali nejčastěji se opakující se vzorce chování, odlišili klíčové hodnoty od hygienických, vytoužených a nahodilých, pojmenovali je a popsali žádoucími projevy chování tak, aby byly lidem srozumitelné. Následně jsme vtáhli všechny zaměstnance společnosti do příběhů, které za hodnotami stojí, abychom jim je vysvětlili. Použili jsme také vizualizaci Firemního DNA, aby viděli celý kontext. Jedním z dalších kroků bylo zavedení hodnot do 1:1 rozhovorů a do procesu výběru nových zaměstnanců. O dalších krocích uvnitř firmy připravujeme rozhovor s HR manažerkou, tak se těšte. Jakou měla firma motivaci se tématem firemních hodnot zabývat, si přečtěte v rozhovoru s CEO (nikomu jinému než hlavnímu náčelníkovi toto téma ve firmě nepatří). Btw. na 11. 8. jsme připravili k tématu firemních hodnot webinář. Je zdarma – tak „přijďte“.

 

#BUDPRAZDROJ


Mnozí víme, jak chutná jejich produkt, ale jak chutná kariéra v největším pivovaru v ČR, to už tak jasné není. Nebo až dosud nebylo. Nyní můžete do firmy nahlédnout prostřednictvím fotografií a krátkých příběhů na Instagram profilu Plzeňského prazdroje, s názvem zijeme.prazdroj. Když si vyjedete hashtag #budprazdroj, zobrazí se vám také „neoficiální“ příspěvky zaměstnanců a fanoušků pivovaru. Varování – dlouhé prohlížení profilu vede k neodkladné chuti vyrazit na jedno. A personalisti by možná rádi dodali – k aplikování na některou z otevřených pozic. Mimochodem, svého času byl Instagram nejsilnějším kanálem pro získávání nových zaměstnanců v Ambiente.

 

BEZ VODÁČE NEJSOU KOLÁČE


Povedené kariérní stránky vyšvihli ve Vodafonu. Zaujalo mě hned několik věcí. Vezmu to postupně. Zaprvé se mi líbí krátké, autentické, „nedokonalé“ video medailonky zaměstnanců, ve kterých se toho sice moc nedozvíte, zato nasajete atmosféru. Když už musí být benefity na stránkách, tak jsou alespoň elegantně zpracované formou pexesa. Schválně jestli najdete dva stejné. Pak je téměř dole na stránkách část, která vypadá jako stream na Pinterestu, takový mix obsahu, ve které se dozvíte „Čím právě teď nejvíc žijeme?“. A můžete také kliknout na obrázek – ano obrázek, ne pouze ikonu Facebooku nebo Instagramu, a stát se followerem. Ideální se mi také jeví řešení nutných? kariérních stránek na portálu jobs.cz. Použili design z vlastních kariérních stránek a pak už jenom rychle odkaz na kariérní stránky na vlastní doméně, lehce administrovatelné, s analytikou pod svou správou. Tak to máme rádi i my, když děláme kariérní stránky pro klienty v BrandBakers.

 

MNOHO TVÁŘÍ DIRIGENTŮ


Dirigent orchestru stojí před ultimátní výzvou leadershipu: jeho úkolem je vytvářet dokonalou harmonii bez vyslovení slova. V této úžasné přednášce Itay Talgam předvádí jedinečné styly šesti skvělých dirigentů 20. století a ukazuje zásadní poučení pro všechny lídry. Po desetileté kariéře v rodném Izraeli se Itay Talgam znovu objevil jako „dirigent lidí“, je autorem knížky Ignorant Maestro. V ukázkách uvidíte, jak se pomocí gest a mimiky dá vyjádřit povýšení, direktivní nebo participativní přístup, podpora, zpětná vazba a jaké to má následně dopady na tým – v tomto případě orchestr. Talk je nabitý velkou koncentrací myšlenek, jako například názor jednoho dirigenta německého orchestru: „The worst demage I can do to my orchestra is to give them clear instruction, because that would prevent the ansamble from listening to each other, which is needed for an orchestra.“ Tenhle talk si musíte poslechnout celý.

 

HOLKY Z MORAVY, CO DĚLAJ HR DOBRÉ JMÉNO


Taky jste se setkali s tím, jak hodí někdo kyselý obličej poté, co řeknete, že děláte v HR? Aktivita nebo spíše již komunita sdružená pod hlavičkou #suhr, vedená usměvavou Míšou Tumpachovou, se to snaží změnit. A mění to tím nejlepším způsobem – edukací personalistů prostřednictvím obsahu sdíleného na setkáních, webinářích, v podcastech, ve video rozhovorech,  v rámci mentoringu, na blogu a sociálních sítích. Ke dnešnímu dni má 1 620 fanoušků na Facebooku, 1 898 followerů na Linkedinu, a myslím, že každým dnem roste. Ale pozor: #suhr je také skvělým příkladem značky, která „pouze“ s myšlenkou, nadšením a dobrým vedením, vytvořila kolem sebe tým, který dělá skvělé věci, i bez rozpočtu na mzdy. Chcete-li se někde isnpirovat, jak budovat značku (zaměstnavatele) pak si #suhr důkladně prostudujte. Já si s Míšou před nedávnem povídal o Employer Brandingu a o novém leaderhip konceptu Úspěšnější díky lidem. Rozhovor si můžete poslechnout zde.

 

A to je vše, co se vešlo do 20. dílu. A tradiční prosba – napište, když půjdete okolo nějakého inspirativního počinu. A já vím, jsem přesvědčen, že určitě kolem nějakého přes léto půjdete ;-) Jinak si užijte léto bez roušek a na konci léta se vidíme u 21. dílu. Protože oko bere.

 

Zveme vás na webinář k tématu firemních hodnot. Veškeré informace najdete zde. Registrujte se zde.

 

S obsahem těchto Inspičin souvisi také tyto předchozí články:

  1. Úspěšnější díky lidem – leadership koncept (1. díl)
  2. Příběh firmy, která strhla lidi jedním směrem – rozhovor s CEO Axians

  3. Vize - nástoj lídrů

  4. Employer Branding v IKEA

  5. Firemní hodnoty - 1. část (základy)

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět