Employer Branding v době covidové

Employer Branding v době covidové

12. 5. 2020
Jiří Landa
jiri.landa@brandbakers.cz

 

Tagy:


Jak vypadá Employer Branding komunikace firem v posledních týdnech a měsících? Jakým aktivitám se firmy věnují s cílem udržet angažovanost svých lidí? Nad čím si nejen personalisté lámou hlavu nejvíce? Zajímavé informace přinesla studie od Universum.

Na to, co zažíváme, se mohl sotva někdo připravit. Většina zavedených firemních rituálů vzala za své. Velká část firem musela zredukovat či dokonce zcela zmrazit svůj byznys, osobní kontakt nahradily maily, ZOOM, Skype či Teams. Nastalo období nejistoty. Zaměstnanci bedlivě sledují, jak se zachová management, očekávají odpovědi na nekonečně mnoho otázek týkajících se současnosti i budoucnosti.

Management a HR jsou postaveni před výzvu, jakou nepamatují.

Jak dolehla covidová pandemie na Employer Branding, který v posledních letech zažíval své velké období rozkvětu?

Employer Branding rozpočty

Podle globální studie realizované Universem v březnu a dubnu zatím více než polovina firem na své Employer Branding rozpočty nesáhla a ponechává je v dosavadní plánované výši. To je pozitivní zpráva.

Jak respondenti z řad Employer Branding lídrů firem odpovídali na otázku „Co se stalo s naším Employer Branding rozpočtem v důsledku Covid-19?“

A jak průzkum ukázal, nejméně hodlají na Employer Brandingu šetřit konzultanti a sektor bankovních a finančních služeb.

Employer Branding jako doména veškerých marketingových a komunikačních aktivit firem

Více než polovina respondentů uvedla, že v této době je právě Employer Branding tím nejdůležitějším v rámci marketingové komunikace firem. Hlavní pozornost je zaměřena na angažovanost zaměstnanců.

Takto odpovídali respondenti na otázku „Je Employer Branding klíčový, pokud jde o reakci marketingu a komunikace vaší společnosti na současnou situaci?“

Největší důraz na Employer Branding pak kladou konzultantské a technologické společnosti, a naopak nejrezervovanější je v tomto směru FMCG.

Nad čím si Employer Branding týmy nejvíce lámou hlavu?

Respondenti byli v průzkumu dotázáni, aby uvedli, jaké oblasti náboru a Employer Brandingu je v současné době nejvíce znepokojují.

Zde je 6 otázek, které si kladou nejčastěji:

1. Jak řeší ostatní firmy komunikaci?

2. Stane se z práce na dálku nový standard?

3. Jak udržet v této době zaměstnance angažované?

4. Jak dodržet naši Employer Value Proposition, zachovat si naši firemní kulturu a hodnoty?

5. Budou v této době kandidáti ochotni změnit práci?

6. Obejdeme se bez kariérních veletrhů?

Jak by chtěly být firmy jako zaměstnavatelé v této době vnímány?

Asi není překvapením, že drtivá většina respondentů uvedených asociací, se kterými by chtěly být jejich firmy jako zaměstnavatelé spojovány, má co dočinění s jistotou, bezpečím a férovostí. To je v dnešní době velká výzva.

Top 5 nejčastěji uváděných asociací, se kterými by si v současné době přáli být firmy jako zaměstnavatelé spojovány především:

1. Pečující

2. Jistota

3. Lidskost

4. Lidé na prvním místě

5. Hrdost

Jaká témata vládnou Employer Branding komunikaci firem?

Studie si také posvítila na sociální sítě používané v externí a interní komunikaci, témata, kterým se zde firmy věnují nejvíce. Ta lze shrnout v podstatě do tří klíčových oblastí.

1.Aktivní participace na boji s Corona virem

Řada firem vyvíjí enormní úsilí a prostředky na aktivní pomoc, jiné se alespoň snaží zmírnit následky tím, že ostatním zpříjemňují život. A samozřejmě těmto aktivitám věnují i velký prostor v komunikaci, což má pozitivní dopad na jejich značku zaměstnavatele. Zaměstnanci mají důvod být na svou firmu hrdí, smysl její činnosti je mnohdy patrnější než kdy před tím.


2.Jistota pro zaměstnance

Enormní množství lidí se dostalo v posledních měsících do stavu velké nejistoty. Co bude s naší firmou? Nepřijdu o práci? Seškrtají mi výplatu? To je jen pár z mnoha otázek, které se lidem honí hlavou. Není proto divu, že v komunikaci firem je kladen velký důraz na odbourávání obav, předkládání jasných prohlášení a příslibů s cílem navodit alespoň dočasnou jistotu. Klíčovou v roli v tom hraje vrcholový management a jeho jasné postoje.

3.Podpora zaměstnanců

Práce z domova, domácí on-line výuka dětí, omezení pohybu a aktivit, na které byl člověk zvyklý, zbořené rituály, bez kterých si lidé neuměli svůj den představit. To vše vystavuje zaměstnance stresu. Řada zaměstnavatelů se jim proto rozhodla pomoci. Ať už jsou to dny volna navíc, nástroje, které jim práci na dálku zjednoduší, tipy a rady i podpora a inspirace od manažerů.

Employer Branding aktivity, které firmy zavedly s cílem neztratit angažovanost zaměstnanců

V době, kdy se ve většině firem vytratil osobní kontakt mezi lidmi, kdy každý čelí zcela novým pracovním podmínkám, kladou firmy velký důraz na pravidelný kontakt se zaměstnanci, byť na dálku, na jejich zapojení do dění v organizaci, podporu dobrého rozpoložení lidí i měření jejich nálady, tedy sentimentu.

Zde je top 5, respondenty nejčastěji uváděných aktivit, které firmy v rámci Corona virové krize zavedly s cílem podpořit angažovanost svých lidí:

1. Sdílení tipů a rad

2. Aktivity virtuálních týmů

3. Větší flexibilita práce (zejména pokud jde o pracovní čas)

4. Interní kampaně

5. Poskytování mentální podpory zaměstnancům

Bylo by naivní myslet si, že Employer Branding má své opodstatnění jen v době konjunktury a souvisí primárně s náborem. V těžkých časech, jakou jsou ty, které právě zažíváme, jeho důležitost naopak roste. Jak ukázala studie od Univesrum, firmy si uvědomují že jejich chování a komunikace v současnosti bude mít významný dopad na jejich značku i v době, kdy se vše vrátí do normálu. Angažovanost lidí je v přímém ohrožení a právě Employer Branding může významně pomoci udržet zaměstnance ve hře.

Jaké pozornosti se těší Employer Branding ve vaší organizaci? Jakým aktivitám a tématům komunikace jste se začali v době coronavirové věnovat? Podělte se s námi.

Mnoho zdaru a pevné zdraví!

Informace a obrázky použité v tomto článku jsme si vypůjčili z prezentace společnosti Universum, která je výstupem studie „Universum Covid 19 EB leaders Sentiment Pulse Survey“ uskutečněné v březnu a dubnu tohoto roku.

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět