Inspirativní počiny – vol. 18

Inspirativní počiny – vol. 18

19. 11. 2019
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy: Tipy, Články,


Skvělé po-činy srozumitelných firem, jejich kultur a značkové komunikace, na jednom místě.

Podzimní Inspičiny jsou tu. A pokračují v nové struktuře, tedy se sekcí vyhrazenou pro strategii značky zaměstnavatele, sekcí pro srozumitelnost firemního DNA a její přenos do Employee Experience.

Další rok skoro fuč. Opět byl plný inspirace (vidíte to stejně?). V 18. dílu, posledním dílu roku 2019, začneme inspiraci tím, jak můžete zvýšit souznění vašich zaměstnanců s vaší firmou. Docílíte toho jednoduše tím, že je dostanete na jednu stránku – vysvětlíte jim strategii na jednom vizuálu. Nahlédneme do příběhu výrobní fabriky, která má lidskou tvář a svým pojetím spíše připomíná cool IT firmu. Ukážu vám originální řešení náborové komunikace se studenty vysokých technických škol, která navíc šetří planetu a prospívá lidskému organismu! A pak se budeme točit kolem interní komunikace. Nejdříve to bude o webovém nástroji a pak o jedné čistě mobilní appce. Oba nástroje mohou fungovat skvěle, když je naplníte inspirativním obsahem. Připojuji také tip na knihu, která je – pro všechno o čem v tomto seriálu píšu – setsakra důležitá. Je totiž o manažerech. Bez nich se nehnete. Bez nich nenaškálujete managementem vytvořenou srozumitelnost (strategii) a nevytvoříte pečující prostředí, jako druhý předpoklad motivovanosti zaměstnanců. Ready? Set. Go!

 

VŠECHNO NA JEDNÉ STRÁNCE


Když chcete, aby dávala práce lidem smysl, dostaňte je na stejnou (a jednu) stránku. Ukažte jim, za čím stojíte, představte jim úplnou strategii firmy. Tak jak jsme to vymalovali před časem v Kofole. Ač to nebyla stránka, ale velký arch papíru. Měli jsme pouze jeden den a tak na plachtě nehledejte dvě části, které do celostního EVP ještě patří – co firma dělá a kdo je její klíčový zákazník respektive jaký je její závazek značky. Jinak jsme zmákli naplnit významy všechny ostatní části: proč firma existuje nad rámec vydělávání peněz, čeho chce dosáhnout v dlouhodobém horizontu, jaká jsou její pravidla hry a co dalšího nabízí svým zaměstnancům. Máte-li odpovědi na tyto otázky, všechno do sebe hezky zapadne. Jedna část podporuje druhou. Najednou mohou lidé přijít a říct, jo, to mi dává smysl. Já rozumím své firmě. Já ji miluji, není co řešit. U některých se tím zažehne pocit vnitřní motivovanosti pro takovou firmu (myšlenku) pracovat. A žádná vnější stimulace už pak není potřeba. Přečtěte si více, jak jsme to upekli.

 

VÝROBA S LIDSKOU TVÁŘÍ


I výrobní závod (fabrika) může mít lidskou tvář, ne že ne. Záleží jen na tom, jaký má management mindset, kdo stojí v jeho čele. A také jak jsou lidé na nejvyšších pozicích odvážní a odhodlaní, jak skutečný zájem mají o své lidi. V Lear Prešov již delší dobu konzistentně dokazují, že žádné omezení pro to, kdo může vytvářet pro své lidi smysluplnou práci v pečujícím prostředí, neexistuje. Pakliže je řídící tým vyladěný na stejné vlně, není prostoupen různými dysfunkcemi, nezastaví ho ani korporace, ani obor, ani lokalita s vyšší nezaměstnaností. Když jsme diskutovali, jak řešit nedostatek lidí, převládal názor nejdříve snížit již tak nízkou fluktuaci. Btw. značku zaměstnavatele budujeme ve chvíli, kdy firma nenabírá nové lidi. Celým motivem bylo udělat firmu lepší uvnitř #cistaradost Nové firemní hodnoty nejsou až tak nové, jsou pouze nově zvědoměné a zachycené. Už nějaký čas je totiž můžete ve firmě vidět. Jsou pouze tři a všechny se točí okolo lidí: 1) V každém z nás něco je, 2) Společně dosáhneme více a 3) Každý má jedinečný přínos. Prolistujte si celou brožuru, kterou jsme pro Lear Prešov upekli a která primárně slouží lidem uvnitř firmy (zaměstnancům), aby věděli, pro jakou skvělou firmu pracují.

 

VODA NAD ZLATO


Oslovit studenty vysokých technických škol s nabídkou zaměstnání není vůbec legrace. A ještě k tomu, má-li se jednat o nenásilnou atraktivní formu, která spíše než direct nabídku s call-to-action pomůže k vytvoření vztahu mezi příjemcem sdělení a firmou. Která podpoří vznikající vztah. Skvělý nápad dostali a realizovali v Metrostavu, když se rozhodli sponzorovat automaty na vodu na ČVUT a VUT. Součástí automatů je totiž display promítající informace o firmě, které student může „nasát“ v průběhu čepování. V roce 2018 tak měli v Metrostavu možnost tímto kanálem oslovit 12 642 studentů. A navíc ušetřili 594 000 0,5 l PET lahví, což předtsavuje přibližně 47 tun plastu. Co více si přát. A klienty firmy dodávající automaty na vodu FILTERMAC jsou firmy jako eMAN, Artin, Quadient či Slevomat.

 

INTERKA NA FACEBOOKU


Jak komunikovat se zaměstnanci, když je máte rozprostřené po prodejnách po celé České a Slovenské republice? No jasně, zřiďte uzavřenou skupinu na Facebooku a máte z velké části vyhráno. Proč? Protože v tomto prostředí se vaši zaměstnanci již nacházejí (většina dokonce každý den), umí ho používat a většina z nich v tomto prostředí je několikrát za den. Uzavřená skupina vám umožní pozvat do komunikace pouze zaměstnance respektive lidi, které do komunikace chcete zapojit. Takovou Facebook skupinu mají v JYSKu a funguje jim bezvadně, zapojilo se zatím 880 z 1 100 zaměstnanců. A ano, nezapomněl jsem: úspěšnost komunikačního kanálu záleží na přidané hodnotě šířeného obsahu. Má váš obsah potenciál budovat vztahy – připravujete ho podle osvědčeného Pekařského receptu – 3 dávky inspirace či tipů, 2 dávky zábavy a pouze 1 dávka informací? ...samozřejmě tento recept neplatí pro nástroje jako workflow manuál, denní instrukce pro lidi na prodejnách nebo v terénu. Pro dokreslení si můžete přečíst rozhovor s šéfem HR v JYSKu, Janem Bekem.

 

IT’S MANAGER, RIGHT?


Nejčerstvější knížka z dílny Gallup především opakuje věci, které již známe z jejich průzkumů. A to je dobře. Opakování matka moudrosti. Doufejme. Přidává ale také 52 zjištění z největší studie Gallup o budoucnosti práce. Obsah knížky především zdůrazňuje, že manažeři – zejména zástupci středního managementu – jsou těmi, kdo stojí za motivovaností největšího počtu zaměstnanců ve firmách a organizacích. V knížce mě zaujalo vymezení dobré a skvělé práce. Dobrá práce je když pracujete 30+ hodin týdně a máte za to slušný plat. Výborná práce je taková, která splňuje podmínky dobré práce a přidává zaměstnancům smysluplnou práci, která je naplňuje, ve které mají možnost se dále rozvíjet a růst (= SMYSLUPLNÁ PRÁCE V PEČUJÍCÍM PROSTŘEDÍ). Uvádí také, že pouze 22 % zaměstnanců je pevně přesvědčeno o tom, že lídři mají jasnou vizi. A taky že změna firemních kultur začíná tím, čemu lídři – CEOs & CHROs – věří. Teprve poté může proběhnout změna u manažerů – v tom, jak firmě rozumí a čemu věří – a následně toho, jak vedou a rozvíjejí každého jednotlivého člena svého týmu. Tady si můžete prolistovat book summary. Začtěte se.

 

INTERKA V KAPSE


Viděl jsem pouze málo firem, ve kterých jsou s interní komunikací (naprosto) spokojeni. Btw. znáte nějakou? A ještě k tomu ve firmách, kde většina zaměstnanců nemá přístup k počítači, jakými jsou například výrobní společnosti. Teď se to může změnit. Světlo světa spatřila česká mobilní aplikace Jobka, která umožnuje firmám komunikovat se svými zaměstnanci prostřednictvím mobilu. Můžete se lidem jednoduše dostat do kapes a na displej zařízení, které používají několikrát za den. Můžete si nakonfigurovat vlastní moduly a obsah, který chcete lidem přinášet. Aplikace je intuitivní, připravená pro iPhony i Androidy. No prostě, koukněte na ni. Opět jenom zopakuji, že nástroj může být sebedokanalejší, nesrozumitelný obsah, který nepřináší hodnotu příjemcům, neinspiruje ani nebaví, neporazí. To je ale jasný, že?

 

Tak a to je pro letošek všechno. 6 x 6 inspirativních po-činů ze světa srozumitelných firem, jejich kultur a značkové komunikace. Zanedlouho je všechny sesypu do jednoho sborníku 2019. A v lednu začneme nanovo, pátrat po dalších povedených po-činnech, které odlišují skvělé firmy od těch ostatních. Jak říká Jim Collins – from good to great. Děkuji za váš zájem, množství povzbudivých emailů v průběhu tohoto roku, které jste neváhali sepsat i odeslat, i těch pár tipů, co jste mi poslali. Budu rád, když napíšete, jestli vám ten seriál ne/dává smysl a co by se v něm mohlo objevit, čemu se věnovat nebo co třeba zachycovat jinak.

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět