Pečující prostředí

Pečující prostředí

15. 10. 2019
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy: Články,


Půlka předpokladu, aby lidi práce ve firmě bavila.

Jak jsem psal v článku Úspěšnější díky lidem, jsem přesvědčen, že se lidé nedají motivovat. Neexistuje žádný kohoutek ani tlačítko, které zmáčknete a vytryskne motivovanost. Dodnes si vzpomínám na jednoho řečníka na konferenci HR Leaders, který si zeptal publika, zda-li si myslí, že se dají lidé motivovat. Půlka byla pro, půlka proti. Pozval tedy 5 souhlasících na pódium, lehl si na zem a požádal je, aby se jej pokusili „motivovat“, aby se ze země zvedl. Zkoušeli všechno možné – že to nemůže být pro něj pohodlné, že to není slušné vůči posluchačům, že nevidí reakce publika, že mu přinesou kafe nebo dají peníze. Nic s ním nehlo. Nikdo z 5 lidí na pódiu v tu chvíli neudělal jednu jedinou věc, kterou se mohli pokusit řečníka zvednout – zeptat se ho, co by ho přimělo se postavit.

No nic. Gallup naštěstí za roky výzkumů zjistil, jaká kombinace předpokladů vede nejčastěji k motivovanosti lidí (podívejte se na Gallup Q12; pro větší insight si stáhněte a nastudujte Gallup 2016 Global Great Jobs Report). Když tyto předpoklady sečteme, výsledek se dá shrnout jako SMYSLUPLNÁ PRÁCE V PEČUJÍCÍM PROSTŘEDÍ. A co tím pečujícím prostředí mám na mysli?

Není to zhola nic složitého, překvapujícího, natož ohromujícího. Není to ani (především) nejlepší kafe, ergonomické židle, moderní kanceláře, nabité multicosi karty, relaxační místnosti, ošacení od krejčího, nejrychlejší notebooky či cool mobily.

Za pečující prostředí považuji takové, ve kterém se člověk cítí být vítán, ve kterém je jeho role důležitá. A kdo (jediný) může zajistit, aby se člověk cítil být vítán a důležitý? Jasně – šéf. Je na něm, aby se každý měsíc na 1:1 rozhovorech zajímal nejen o výsledky svého svěřence, ale také o jeho silné stránky a rozvoj, průběžně – při každé příležitosti – poskytoval mu zpětnou vazbu, informoval ho o všech podstatných věcech – vytvářel kontext (pozn. lidí se nedají motivovat, dají se pouze kontextovat), podporoval ho v jeho růstu, chválil ho za dobré výsledky, kterých si je vědom (btw. načapat svého člověka při tom, jak dělá něco dobře a pořádně ho v tom vymáchat je úkolem dobrého šéfa), dával mu na vědomí důležitost jeho práce, diskutoval a naslouchal jeho názoru. Je tady jeden základní předpoklad, aby to šéf dokázal – musí mít skutečný zájem o své lidi, o které se stará, kteří mu byli svěřeni.  Musí jim věnovat pozornost. To je práce šéfa, tak vzniká pečující prostředí.

1:1 rozhovory, denní/týdenní/měsíční porady, zpětná vazba, rozvojové plány – to jsou lopaty každého dobrého manažera. Btw. mezi KPI manažerů v některých firmách patří počet 1:1 rozhovorů.

Za SMYSLUPLNOU PRACÍ stojí management, který je zodpovědný za vytvoření srozumitelnosti prostřednictvím 6 strategických otázek, za PEČUJÍCÍM PROSTŘEDÍM stojí manažeři středního managementu, kteří ve firmách vedou nejvíce lidí.

Proč je feedback potravou motivovaných lidí si přečtěte v článku Why Employees Are Fed Up With Feedback, ve kterém se dozvíte, jak poskytovat motivující zpětnou vazbu. Na téma porad vám doporučuji knížku Patricka Lencioniho Death by Meeting: A Leadership Fable... About Solving the Most Painful Problem in Business. Já si naposledy objednal knížku It's the Manager: Gallup finds the quality of managers and team leaders is the single biggest factor in your organization's long-term success, novinku z tohoto roku. Až ji přelouskám, dám vědět.

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět