Firemní hodnoty – střelka, která ukazuje směr

Firemní hodnoty – střelka, která ukazuje směr

9. 7. 2019
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy: Tipy, Články,


Dominika Mýtna z EYELEVEL nám prozradila, jak jim firemní hodnoty pomáhají dělat byznys.

EYELEVEL je firma, kterou ještě před pár lety téměř nikdo neznal. Proč by taky měl. Dělá pro firmy jako Adidas, Nike, Starbucks, Calvin Klein, dyson či Vans, vybavení jejich prodejen. Ve svých pobočkách po celém světě dnes zaměstnává přibližně 540 lidí.

Dominika ve firmě vede HR tým a na konferenci Employer Branding Experience nasdílí v duetu se Slavenem Elčić, obchodním ředitelem, jak pracují s firemními hodnotami. A proč s obchodním ředitelem?! Protože hodnoty jsou v EYELEVEL „byznysová věc“, jak sami říkají. Nedalo mi to a na tři věci jsem se zeptal už teď.

V mnohých firmách jsou hodnoty pouze červeným hadrem na zaměstnance, prázdnými frázemi na nástěnkách, korporátním klišé. Jak fungují u vás?

U firemních hodnot vnímám dvě roviny. Zaprvé je to lidská přirozenost, obklopovat se lidmi, se kterými něco sdílíme. To je vztahová a emoční rovina. I v práci chceme trávit čas s lidmi, se kterými máme něco společného. Druhá rovina je pragmatická. Jde v ní o každodenní rozhodování. Každý manažer, každý zaměstnanec, dělá denně x rozhodnutí a v tom případě nám hodnoty slouží jako navigační nástroj. Jsou takovým interním kompasem, který ovlivňuje chod firmy, vztahy uvnitř i vztahy s dodavateli a klienty. Hlavně při těžších rozhodnutích jsou pro nás střelkou, která ukazuje, jakým směrem se máme vydat. Jako lidi můžeme mít odlišné názory na svět, to je v pořádku, ale jako firma se řídíme jedněmi společnými pravidly.

To mi dává smysl. Řekni mi, jak vaše hodnoty vznikly? Do firem často přiletí ze zahraniční centrály nebo je management sepíše na víkendovém offsitu. Jak to bylo u vás?

Bavila jsem se o tom se zakladatelem Tomášem Bačou. Psal se rok 2006. V té době bylo ve firmě 20, maximálně 25 lidí, nebyl rozlišený management a zaměstnanci. Bylo to 20 nadšenců a bláznů, kteří měli velké ambiciózní cíle a chuť udělat díru do světa. Hned na začátku oslovovali velké zahraniční značky a podařilo se – získali první zakázky. Posbírali zpětnou vazbu od klientů a uvědomili si, že firma dostává zakázky ne proto, co dělá, ale jaká je – jací lidé tam pracují a jakým způsobem. A tito nadšenci byli zároveň natolik osvícení a důslední, že tyto věci v týmu sepsali. Přizvali si k tomu externího kouče se sportovním backgroundem. Principy ze sportu jsou nám blízké, vždycky jsme se je snažili přenášet do byznysu a firemní kultury. A samozřejmě – byla u toho zábava. Takový EYELEVEL style. V původní podobě nám hodnoty vydržely až do roku 2017, kdy jsme je začali aktualizovat. A to je celkem dobrý, ne?

Paráda! Teď by mě ještě zajímalo, jak hodnoty uvnitř žijete. Často se setkávám s tím, že je lidé ani neznají, natož aby tušili, jaké chování a přístup se od nich očekává. Jak pracujete s hodnotami?

Začíná to tím, jaké lidi si vůbec pouštíme do firmy. Jaké lidi přizýváme do hry. Jdeme cíleně po tom, aby tam byl match s našimi hodnotami. Máme zpracované otázky, které kandidátům v průběhu rozhovoru různě pokládáme. A rozhovor nepůsobí nijak kostrbatě, máme to hodně zažité, včetně manažerů. Do výběru nováčků je vždycky zapojený celý tým, abychom si ověřili „fit“ a také aby člověk věděl, do čeho – do jakého týmu – jde. Fit s týmem je pro nás stejně důležitý jako znalosti a dovednosti.

Potom je na řadě adaptační proces, onboarding. Hned první nebo druhý den máme 3 hodinový workshop na hodnoty. Možná naše hodnoty znějí podobně jako v jiných firmách – týmová spolupráce, kvalita apod. – ale my lidem vysvětlujeme, co to znamená konkrétně u nás. Chceme, aby si nováčci zažili konkrétní situace a uvědomili si, proč jsou pro nás hodnoty důležité. Zaškolovací proces trvá 7 dnů. Účastní se ho jak jednatel firmy, tak manažeři jednotlivých týmů. A hodnoty cíleně zaznívají od více lidí, aby nováčci pochopili, že to není nějaké HR téma, ale důležitá součást EYELEVEL.

Hodnoty jsou také součástí hodnocení jako jiná kápéíčka a SMART cíle. Chceme, aby je lidé měli na paměti, aby o nich přemýšleli. Proto jsou součástí hodnotících rozhovorů. V hodnocení mají 50% váhu.

No a pak hodnoty ovlivňují také to, kdo dostane šanci růst v rámci firmy (být povýšen) nebo také s kým se musíme rozejít. Není pro nás přijatelné mít ve firmě lidi, kteří mají výsledky, ale s principy firmy nesouzní.

Pamatuji si, jak jsme se rozloučili se zaměstnancem na ředitelské pozici, který měl silnou expertízu, dobré výsledky, ale nedýchal stejný vzduch. Nevěděli jsme, jak ho nahradíme, ale byla to strašně důležitá zpráva dovnitř firmy.

Díky Dominiko! Rád bych s tebou na toto téma ještě povídal, ale to bychom vyzradili vše, o čem budeš mluvit na konfeře.

Zajímá-li vás, jak hodnoty v EYELEVEL v roce 2018 aktualizovali a jaké boty při tom udělali, přijďte 17. 9. do La Fabriky v Holešovicích na třetí ročník konference Employer Branding Experience.

Do 15. 7. jsou lístky za early birds cenu. Veškeré informace najdete na webu konference www.ebx.cz

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět