O co běží na kariérním webu

O co běží na kariérním webu

16. 4. 2019
Jiří Landa
jiri.landa@brandbakers.cz

 

Tagy: Články, Tipy,


Kariérní web je nejen oknem do firmy, které by mělo kandidátům umožnit ji poznat, ale také důležitým prodejním nástrojem. O co na něm hrajeme? O jaké formy takzvané konverze má na webu smysl usilovat?

Kariérní web považuji za vůbec nejdůležitější nástroj současného HR marketingu. Jeho primární rolí je představit firmu jako zaměstnavatele, zprostředkovat kandidátům zážitek, na jehož základě si dokáží představit sebe samotné v této firmě.

Plní však také další role. Jednou z nich je role prodejní. Stejně jako u takového e-shopu, i u kariérního webu usilujeme o konverzi, tedy nějaké navázání kontaktu s kandidátem, které by jej přiblížilo k firmě, dovedlo k tomu, aby se ucházel o konkrétní pozici.

Mluvím o tom proto, že právě na tuto roli kariérního webu se často zapomíná. Respektive, orientujeme se často na jedinou formu konverze, a to ucházení se kandidáta o volnou pozici. A to sotva stačí.

Procento těch, kteří přijdou na web a rovnou nám pošlou životopis, je mizivé.

Zažil jsem to několikrát. Kampaň sice přivede na web zástup lidí, ale získaných životopisů je žalostně málo. Není to nic neobvyklého. Vezmeme-li v potaz, že těch, kteří potřebují práci do druhého dne, je minimum a rozhodovací proces kandidátů je poměrně dlouhý, těžko můžeme čekat něco jiného.

Když už na ten web přišli, něco z toho musíme vytěžit

Kandidáti sami od sebe na náš kariérní web jen tak chodit nebudou. Musíme vyvinout aktivitu, přivést je tam. A to je mnohdy fuška a stojí to peníze. Proč jsme tedy často ochotni připustit, že na našem webu stráví nějaký ten čas a odejdou a my už o nich nevíme nic? Co když mezi nimi byli správní kandidáti? Třeba ti, kteří, byť se o práci u nás neucházejí dnes, zahořeli k naší firmě jistými sympatiemi, jsou tak zvaně nalomení a při troše snahy a komunikace by byli ochotni blíže nás poznat nebo se s námi o spolupráci začít bavit.

A my jsme je nechali jednou pro vždy odejít. Není to škoda? Je.

Navázat kontakt

Forem, jak můžeme s kandidáty navštěvujícími kariérní web navázat kontakt, je celá řada.

Podívejme se na ty nejtypičtější.

a) Nevybrali jste si z nabídky pozic? Nevadí. Dejte nám kontakt a my vás budeme informovat o nových pozicích.

  • Získáme kontakt, budeme moci kandidátovi zasílat pravidelně výpis volných pozic a věřit, že si dříve či později vybere tu pro něj správnou.
  • Nevýhodou je, že zatímco my si myslíme, že kandidát počká, on si mezi tím spíše najde jiného zaměstnavatele.

Příklad konverzního formuláře pro ty, kteří si nevybrali z aktuální nabídky volných pozic.

b) Pojďme si promluvit o vás a vaší možné roli v naší firmě

  • Volné pozice často znamenají škatulkování a kandidát si třeba sebe samotného v konkrétní škatulce nedovede představit. Anebo vůbec nechce. Prostě jsme mu sympatičtí, a to mu stačí. Zbytek se probere osobně.
  • Nabídka kandidátovi, nechť nám dá kontakt s tím, že se mu ozveme, je podaná ruka, kterou často ocení.
  • A hlavně on ani my na nic nečekáme. Můžeme si hned povídat, poznávat se a vyjednávat. A přiznejme si, že čas a rychlost reakce hraje v náboru významnou roli

c) Možnost poznat firmu osobně a nezávazně

  • Pohovor s personalistou už může být pro kandidáty zavazující a příliš konkrétní. Řada z nich si zatím mapuje terén. Když je přivedeme na exkurzi či onen dnes už poměrně častý den otevřených dveří, může to být dobrá cesta k navázání kontaktu a zahájení vyjednávání.
  • Dalším skvělým řešením jsou pak workshopy, přednášky a další odborné akce ve firmě. A kde jinde se na ně přihlásit, než na webu?

Příklad nabídky akcí, na které se mohou kandidáti přímo z prostředí webu přihlásit.

d) Rozhovor se šéfem

  • Jsou pozice, profese a dovednosti, které jsou pro nás klíčové a kandidátů na ně je jak šafránu. Ruku na srdce, jako vývojář nebo jaderný fyzik nebudete celí žhaví povídat si o své práci s personalistkou. Tím, kdo vás zajímá, je váš budoucí šéf. Ten rozumí práci, kterou máte dělat, má představu o vaší možné roli i o tom, jak chce vést svůj tým. S ním to má smysl řešit. Zapojení šéfa do náboru i samotných kampaní se mi několikrát osvědčilo.

Příklad nabídky rozhovoru o práci přímo s budoucím nadřízeným.

e) Jinak zapojit kandidáta, třeba do hry

  • Nezapomínejme, že lidé jsou hraví. Třeba o ajťácích se to říká. Kvíz může být pro ně zajímavou příležitostí, jak si osvojit své znalosti konkrétní technologie či tématu, pro vás pak nástroj k získání jejich kontaktů za účelem následného oslovení s nabídkou.

Příklad kvízu, do kterého se mohou kandidáti prostřednictvím webu přihlásit a začít svou komunikaci s firmou.

f) Odběr našeho obsahu, kontakt přes sociální sítě

  • Naprostým minimem, o které bychom měli usilovat, je zůstat s návštěvníkem webu alespoň ve zprostředkovaném kontaktu skrze sledování našeho obsahu na sociálních sítích nebo pravidelný newsletter. Podmínkou je, že jsme schopni vytvářet natolik atraktivní obsah, že někomu stojí za to jej sledovat. EY tvoří a na webu uveřejňuje zajímavé články a newsletter společnosti pravidelně odebírá více než tisícovka studentů, kteří jsou díky němu v permanentní kontaktu s děním ve firmě i akcemi, které pro ně EY pořádá.

Příklad blogu s možností odběru newsletteru na webu cestasey.cz 

Shrnuto, podtrženo, navázat komunikaci je to, oč tady běží

V záplavě informací a reklamních sdělení, kterým jsou dnes lidé vystaveni, je stále obtížnější získat si jejich pozornost. Kariérní web je stále častěji jedním z důležitých kroků kandidáta do naší firmy. Když už ho na něj dostaneme, měli bychom mu nabídnout více možností, jak s námi zahájit komunikaci, než jen vyplnit formulář a poslat životopis. Nemyslíte?

Máte nějaké své tipy či osvědčené prostředky konverze na kariérním webu

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět