Inspirativní počiny – vol. 13

Inspirativní počiny – vol. 13

12. 3. 2019
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy: Články, Tipy,


Skvělé po-činy značek zaměstnavatelů, firemních kultur a poctivého HR marketingu, na jednom místě.

První díl roku 2019 je zde. Vítejte.

Chci Vás hned v úvodu poprosit o sdílení článku ve vašich sociálních sítích, aby se inspirace dostala mezi více lidí a my jsme společně pomohli měnit spolu-práci lidí a firem k lepšímu. Děkuji!

Ke stažení jsou oba sborníky Inspirativních počinů – 2017 i 2018.

O čem se v novém dílu dočtete? Začneme tím, jak odvaha vede k tomu, že obsah náborové brožury seřadíte podle toho, co je pro vás důležité ne podle toho, co je obvyklé. Dozvíte se, jak se dá udělat brožurka pro nové zaměstnance, která bude z části interaktivní a která bude vtahovat nováčky do firemní kultury. Nabídku pro kandidáty jsme již všichni viděli stokrát... ale co nabídku pro stávající zaměstnance? Dočtete se o firmě, která jako první v ČR mění pravidla hry a zavádí 4 denní pracovní týden. Na závěr mám pro vás tip na perfektní ebook o recruitmentu a návod, jak prodáte svou firmu jako zaměstnavatele více a lépe.

„Lidé na trhu práce nejsou žádní kandidáti. Jsou to zaměstnanci jiných firem. Jestli se z těchto lidí stanou vaši kandidáti, rozhodnete teprve vaší aktivitou a komunikací. Přemýšlejte o tom dříve, než vypustíte do světa další pracovní inzerát.“

VÍC, NEŽ BY SE NA PRVNÍ POHLED ZDÁLO


Náborová brožurka, kterou jsem dostal v „obýváku“ IKEA na kariérním veletrhu v Letňanech, je povedená z několika pohledů. Tak zaprvé – hned po představení je na druhé dvoustraně řeč o hodnotách, podle kterých IKEA lidi do svých týmu vybírá. First thing first. Dále – od pohledu je vytištěna na recyklovaném papíru, takže znovu on-ikea-brand . A pak jsou v ní zejména lidé a jejich názory. Každý zastupuje svoji profesi a ve dvou otázkách odpovídá, proč stojí IKEA za to. A to vše bez příkras a umělého copywritingu, takže brožurka nesmrdí agitkou. Závěrem píší: „Většina lidí vidí výrobky IKEA. My vidíme všechny ty inspirující osobnosti, které je vytvořili.“ A já jim to věřím.

SEZNÁMENÍ PRO NOVÉ ZAMĚSTNANCE


eMan máme rádi. Jsou sami sebou a dokážou, i bez naší pomoci, dělat hezké věci. Jejich náborovou komunikaci provází kreslený maskot Eman. Tentokrát se objevil v handbooku pro nové zaměstnance. Seznamuje nováčky s podstatnými věcmi jako co je čeká první den a první měsíc, co firma dělá a proč, kdo jsou její zákazníci a majitelé, na čem staví firemní kulturu, jaké se ve firmě používají základní nástroje, na koho se mohou obrátit v případě jakékoli otázky. A brožurka je částečně „interaktivní“ – obsahuje úkoly pro první 3. měsíce a klade nováčkovi otázky a dává prostor, aby si je do handbooku zapsal. Prolistujte si jej, stojí za to.

NABÍDKA PRO NALOMENÉ


Už jsem viděl ledasco. Nabídku pro nalomené zaměstnance, kteří by mohli mít nakročeno ven z firmy, ještě ne. Osobně teda nevěřím tomu, že by tohle mohl být nástroj, jak lidi ve firmě udržet. Tedy pakliže s tímto obsahem na webu dále nepracují manažeři, nezajímají se o své kolegy v týmu a jejich rozpoložení. Každopádně Tieto tímto dává jasně najevo, že vnímá potřeby svých lidí a nemíní je nechat utíkat jen tak. Nabídka je promyšlená (určitě si ji prohlédněte) – pro lidi, kteří chtějí změnu a ví jakou i pro ty, co ještě neví. Za mě rozhodně palec nahoru.

PRODLOUŽENÝ VÍKEND


4 denní pracovní týden již není ve světe žádná novinka. O první vlaštovce z Nového Zélandu jsem psal na konci minulého roku v Inspirativních počinech – vol. 11. V České republice jako první zavádí 3 denní víkend digitální agentura Sherpas. A jaký měli spoluvlastníci agentury důvod? Říkají, že zkrácení pracovního týdne vnímají smysluplněji, než investovat peníze do posiloven v kancelářích anebo do najímání happiness manažerů. Na druhé straně také říkají, že volný pátek nemusí být zcela bez pracovních záležitostí. Zaměstnanci musí být v pohotovosti, kdyby bylo něco potřeba. Každopádně myšlenka firmy je, aby nikdo ze zaměstnanců v pátek pracovat nemusel, a když už bude muset, aby pracoval co nejméně. A jaký máte mindset vy, vaše vedení – myslíte, že uděláte/vyděláte více, když budou pro vás lidi pracovat 12 hodin denně 6 dnů v týdnu nebo spíše 8 hodin denně 4 dny v týdnu?

JAK ZMĚNIT RECRUITMENT VE VAŠÍ FIRMĚ


Těžké psát články natož sestavit celý ebook, když se vám dostane do ruky takový, jaký sestavil James Ellis: Take the Reins / 39 Questions to Help You Reinvent Hiring at Your Company. Formulace mnoha myšlenek mě dostala na kolen. James to umí říct jednoduše a trefuje se přímo do černého. Líbí se mi jeho úvaha nad otázkou, kdo je zodpovědný za recruitment. Jestli recruiteři, manažeři, zaměstnanci nebo lídři. Líbí se mi, jak názorně vysvětluje, že peníze nejsou tím hlavním, co lidi žene dělat jejich práci. Líbí se mi, jak jasně říká, že lidé – hluboce iracionální bytosti – se zamilovávají zatímco zlatokopové milují především svoji výplatu. Líbí, líbí, líbí. Stahujte a čtěte. Jeden článek z ebooku jako teaser otiskuji celý:

„People don’t fall in love with brands. They fall in love with the way those brands make them feel.

I don’t love my Timex. I love that the Timex makes me feel smart, like I’m the guy who isn’t going to waste money on a crazy expensive watch, but still have some­thing that tells time with a little style.

My wife doesn’t love her purse. She loves that it makes her feel like a professional.

You don’t love that Audi. You love that it makes you feel strong and a little bit lust-worthy.

You don’t love your company, you love how it makes you feel to work there, what it says about you.

You don’t want people to apply, you want them to fall in love. But what does your brand make them feel?

If you had an answer to the above question, I counter with: Based on what?“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZÁKLADY PRODEJE PRO HR


Ať prodáváte cokoli – třeba firmu jako zaměstnavatele na trhu práce, děláte poctivý HR marketing – uspořádejte nabídku tak, jak je to běžné při obchodování. Nepoužívejte častou (a chybnou) strukturu, pořadí informací: 1) co dělá vaše firma, 2) kde sídlíte, kolik máte zaměstnanců, jaké máte technologie apod., 3) proč vaše firma existuje, o co usiluje, jakou máte firemní kulturu, 4) jak se u vás lidé mají dobře, jak nízkou máte fluktuaci (reference) a naposledy 5) co získají, když se k vám přidají. Tohle je potřeba změnit, ať se již bavíme o struktuře webu, pracovním inzerátu nebo prezentaci „z očí do očí“ na stánku na kariérním veletrhu, a začít tím nejdůležitějším:

1) co lidé získají, když se k vám přidají,

2) proč vaše firma existuje, o co usiluje, jakou máte firemní kulturu,

3) jak se u vás lidé mají dobře, jak nízkou máte fluktuaci (reference) a naposledy

4+5) co dělá vaše firma, kde sídlíte, kolik máte zaměstnanců, jaké máte technologie apod.

Není to nic nového, ale furt to není dostatečně „v oběhu“. Petr Jasinski vás tímto tématem provede ve svém 6 min. videu.

Jak se vám líbila nová šestice počinů? Napište a nasdílejte, když půjdete kolem něčeho inspirativního. A sdílejte prosím také tyto počiny, aby se inspirace dostala mezi více lidí a my jsme byli společně svědky, jak se mění spolu-práce lidí a firem k lepšímu. Díky. 

Dále si přečtěte:

1. Budujeme značku zaměstnavatele, i když nábor neřešíme

2. Firemní hodnoty: pevná součást firemní strategie

3. Workshopy na míru pro rok 2019

4. Jak jsme lovili kandidáty na Facebooku?

5. Jak získat CEO pro employer branding?

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět