Inspirativní počiny – vol. 10

Inspirativní počiny – vol. 10

3. 10. 2018
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy: Tipy,


Skvělé po-činy značek zaměstnavatelů, firemních kultur a poctivého HR marketingu, na jednom místě.

Prázdniny fuč, back-to-school, back-to-work. Nejlepší doba načerpat novou inspiraci. Je tady kulaté 10. vydání. O čem se v něm dočtete? O brněnské firmě, která staví lidi na první místo, povedeném newsletteru s obsahem budujícím vztahy s vysokoškoláky, řidičích kamionů, kteří tvoří obsah pro sociální sítě, originální komunikační kampani, která měla za cíl zvýšit známost firmy na trhu práce, rozhovorech s ex-zaměstnanci jako alternativě k exit-interviews a knížce o budování značky zaměstnavatele uvnitř firem, pravém Employer Brandingu. Užijte si to.

 

Freedom to work the way we want to live

Lidé na prvním místě – alespoň tak na mě působí, tak vyznívá, obsah na kariérních stránkách brněnské IT firmy Purple Technology („We are a technology and finance expertise outsourcing company serving Forex brokers and their clients around the world."), která o sobě říká: „We are a purple band with ever present friendly atmosphere. We give ourselves freedom to work the way we want to live. We are long-term partners in business. Human. Savy in decision-making.“ Nové členy týmu vybírají podle vlastních hodnot (Freedom, Friendliness, Fairness, Flexibility a Drive) ne podle toho, jestli je člověk nej-odborník. No a pak praktukují letní remote office – na stránkách se můžete podívat na video z jejich „pobytu“ v Toskánsku.


Sejde z očí, sejde z mysli

Cílem obsahového marketingu je budovat a posilovat vztahy (chcete-li značku). V pekárně na to máme osvědčený recept – dejte do těsta 3 dávky inspirace, rad či tipů, 2 dávky zábavy a pouze 1 dávku informací (nikdo nechce dobrovolně dlouhodobě konzumovat obsah, který není inspirativní či zábavný). V případě náborové komunikace můžete jako nosiče použít články, vizualizace, fotografie a videa, akce jako dny otevřených dveří, workshopy nebo meetupy. K publiku je pak můžete dostat prostřednictvím sociálních sítích nebo newsletteru, který zvolilo EY. Každé dva měsíce v něm shrnuje nejčtenější články ze svého blogu a doplňuje obsahem ze svým sociálních sítí a rozesílá komunitě vysokoškolských studentů a absolventů, kteří se k jeho odběru přihlásili na kariérních stránkách. Prostřednictvím nástrojů jako Mailchimp pak můžete měřit čtenost jednotlivých článků nebo také vývoj publika jako feedback na obsah, který tvoříte.

 

I kamióňáci umí postovat

Zdá se až k neuvěření, co se povedlo Evě Ondrůjové, specialistce komunikace firmy MOSS logistics z Hustopeč. Přesvědčila řidiče kamiónů, aby ji pomohli s tvorbou obsahu pro sociální sítě a kariérní stránky (o těch jsem již psal v Inspirativních počinech – vol. 6). A tak dneska pánové v Mossu „co těžký život maj“ fotí své miláčky na cestách a sdílejí obsah na Instagramu a Facebooku... Sama Eva pak tvoří obsah, který řidičům pomáhá na jejich cestách (sdílí např. rychlosti po Evropě, jak funguje mýto apod.), čímž zvyšuje užitečnost a tím pádem sledovanost obsahu. Když seznamovala se záměrem tvořit obsah, který bude pomáhat řidičům svého šéfa, říkal ji: „Ale vždyť budeme pomáhat i konkurenčním řidičům.“ Její odpověď? „No právě.“ Jejich profily dnes sledují celé rodiny zaměstnanců, ale také řidiči konkurenčních firem ;-)

 

Originální podpora známosti

Vy, kteří občas zajdete na nějakou konferenci, Sli.do pravděpodobně znáte. Co ale vy ostatní, potenciální kandidáti? Možná jste o tomto úspěšném slovenském startupu ještě neslyšeli. Sli.do je technologická společnost, která prostřednictvím své mobilní aplikaci zlepšuje komunikaci a zvyšuje interakci účastníků na konferencích a firemních setkáních. Před nedávnem připravili kampaň, jejímž cílem bylo podpořit známost značky na trhu práce. Jak píše František Krivda, spoluzakladatel Sli.do: „Nápad i realizace kampaně vznikla interně a probíhala v ekonomických a byznys magazínech na Slovensku (Trend a Forbes), které jsou zároveň našimi klienty. Cílem kampaně bylo získat pozornost uchazečů, kteří chtějí pracovat na světových věcech ze Slovenska. V kampani odkomunikovali klienty a zároveň se lidé dozvěděli, jaké zajímavé značky nebo slavné osobnosti jejich produkt používají. A možná (velmi pravděpodobně) kampaň podpořila i hrdost současných zaměstnanců. Originální, co říkáte?

 

Post-Exit Interviews v BlueBerry

Mnoho personalistů dělá se zaměstnanci, kteří jejich firmy opouští, exit interviews. A hádejte, co lidé uvádějí nejčastěji jako důvod odchodu? „Dostal jsem lepší nabídku“. Hm. Jenže nás nedostanou – díky průzkumu Jobindex z dílny LMC víme, proč lidé nejčastěji z firem v ČR odcházejí, i proč lidé ve firmách zůstávají (peníze to nejsou, více si můžete přečíst v článku Za čím lidé jdou). Geniální způsob, jak se přiblížit k opravdovým důvodům a jak si udržet dobrý vztah s ex-zaměstnanci, vymysleli v Blueberry. Zavedli Post-Exit Interviews. Jak říká Barbora Blažková: „Krom toho, že se bavíme s lidmi, když odcházejí, což bereme jako samozřejmost, nás taky zajímá, jak nás vnímají s emočním i časovým odstupem. Co zpětně vnímají pozitivně, co by nám doporučili zlepšit, jak se jim pracovalo se šéfem... Převážná většina bývalých kolegů to vítá, dává nám cenné tipy ke zlepšení, často nám doporučí i potenciální nové kolegy nebo někteří dokonce sledují naše nabídky, aby se k nám vrátili s nově nabitými zkušenostmi odjinud." Dva palce nahoru.

 

Největší výhoda

Nejdůležitější konkurenční výhoda od Patricka Lencioniho (o jeho bestselleru 5 příčin selhávání týmů jsem již psal v 7. dílu Inspirativních počinů) je v podstatě knížkou o Employer Brandingu – o budování značky zaměstnavatele uvnitř firem. Popisuje model čtyř disciplín, prostřednictvím nichž můžete udělat z chytré organizace, která má robustní strategii, špičkový marketing, dostatek financí a nejnovější technologie, organizaci s minimem politikaření a zmatku, vysokou produktivitou a nízkou fluktuací. A vzpomínáte, co říkal Peter Drucker: „Culture eats Strategy for breakfast.“. První disciplínou je Budování kompaktního řídícího týmu s velkou vnitřní důvěrou. Ve druhé disciplíně, pojmenované Vytvoření srozumitelnosti, řídící tým odpovídá na 6 bazálních otázek, které zachycují DNA značky, realizační plán a priority. Třetí disciplína Opakované sdělování srozumitelnosti rozvíjí nástroje pro interní komunikaci a čtvrtá, v knize nejsubtilnější disciplína, nazvaná Udržování srozumitelnosti, popisuje nástroje v oblasti práce s lidmi – od jejich výběru, po hodnocení a oceňování. Tuto knihu opravdu moc doporučuji. Je z ní naprosto zřejmé, že budovat značku (zaměstnavatele) nemá smysl bez top managementu, protože nikdo jiný nemůže odpovědět na 6 základních otázek, nikdo jiný než ředitel firmy není zodpovědný za vytvoření důvěry v řídícím týmu. Já sám jsem dostal tip na knížku od Davida Fojtíka z Develoru – díky Davide!

Do závěru mne už jen napadá – když se znovu dívám na sdílející řídiče, rozhovory s ex-zaměstnanci a kampaň na podporu známosti – citát Antoina de Saint-Exupéryho: „Dokonalosti není dosaženo tehdy, když už není co přidat, ale tehdy, když už nemůžete nic odebrat.“ Všechno jsou to jednoduchá a dokonalá řešení.

A který Inspirativní po-čin se nejvíce líbí vám? Dejte vědět. Moc prosím, kdykoli kolem vás proběhne nějaká inspirace ze světa značek zaměstnavatelů, firemních kultur či poctivého HR marketingu, dejte mi vědět petr.hovorka@brandbakers.cz.

Díky tomu mohou vznikat další a další díly Inspirativních počinů:

1/2017, 2/2017, 3/2017, 4/2017, 5/2017, 6/2017, Sborník 2017

7/2018, 8/2018, 9/2018

 

Dále si přečtěte:

1. Podzimní workshopy: Employer Branding & HR marketing

2. Značková komunikace vs. výkonnostní kampaně

3. Jako bychom v innogy skládali Rubikovu kostku

4. Employer Brand x Employer Branding ?!

5. Za čím lidé jdou

 

Přijďte se v listopadu naučit, jak zvýšit zapojení (angažovanost) prostřednictvím budování značky zaměstnavatele a přitáhnout více správných kandidátů díky poctivému HR marketingu. 

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět