Inspirativní počiny – vol. 9

Inspirativní počiny – vol. 9

7. 8. 2018
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy: Tipy, Články,


Skvělé po-činy značek zaměstnavatelů, firemních kultur a poctivého HR marketingu, na jednom místě.

Léto zdaleka nekončí, koupaliště praskají ve švech, z letiště Václava Havla vzlétají letadla každých pět minut a my už tady máme další díl Inspirativních počinů. Inu, komu se nelení, tomu se i v parných dnech zelení. Stačí nastražit uši, otevřít oči a sociální sítě a hned se před vámi objeví spousta inspirace. O čem se tentokrát dočtete? Začneme propracovaným zaměstnaneckým časopisem, který se na dvou stranách věnuje přitahování zaměstnanců, prohlédneme si tištěné brožury cílené na profese jako zdravotní sestra a praktický lékař, nahlédneme do firemních pravidel Slevomatu, seznámíme se s pracovní nabídkou pro zaměstnance 50+, nahlédneme pod pokličku nástroje CultureAmp a vydáme se na pouť – nikoli do Santiaga de Compostela – ale na Kariérní pouť do La Fabriky v Holešovicích. Dobrou chuť.

Moc prosím, kdykoli kolem vás proběhne nějaká inspirace ze světa značek zaměstnavatelů, firemních kultur či poctivého HR marketingu, dejte mi vědět petr.hovorka@brandbakers.cz.

Za to si tady můžete prolistovat všechna vydání Inspirativních počinů...

1/2017, 2/2017, 3/2017, 4/2017, 5/2017, 6/2017, Sborník 2017

7/2018, 8/2018

Simply great

Každá druhá velká firma vydává zaměstnanecký časopis. Málokdy jsou v něm informace o přitahování nových zaměstnanců (dříve nábor) – většinou se tato kapitola omezuje na výpis volných míst. Téma nemá v komunikaci se zaměstnanci patřičnou váhu, nezískává si dostatečnou pozornost všech zaměstnanců – a přitom přitahování není úkol HR, je to úkol všech – zejména manažerů. Škoda Auto se tématu ve svých zaměstnaneckých novinách věnuje. A informuje také o plánech, úspěších, projektech, nabídce pro zaměstnance, kultuře v lokalitách a na závěr nechybí ani rebus, křížovka a sudoku. Prolistujte si jejich noviny – zde je číslo 2/2018.

Nasloucháme

Každá dobrá komunikace začíná nasloucháním. Ve zdravotnické skupině EUC se rozhodli naslouchat tomu, co mají jejich lékaři a sestry na srdci. Vytvořili cílené nabídky pro jednotlivé profese – praktické lékaře, praktické a všeobecné sestry. Nenabízejí všechno všem. Nabídka pro sestry tak obsahuje například „podmínky pro skloubení práce, rodiny a koníčků“, zatímco pro začínající lékaře – praktiky „možnost dodělat si atestaci a stát se praktickým lékařem“ nebo „dělat dobrou medicínu bez omezení a nadměrné administrativy“. Pozn.: Protože jsem byl u toho, vím, že si nejdříve na základě rozhovorů se zaměstnanci vytvořili persóny jednotlivých kandidátů, aby lépe pochopili jejich cíle, motivace, obavy a současné pracovní frustrace.

Čemu věříme

Ve Slevomatu dali svoje hodnoty na papír. I když sepsali sedm, což je na můj vkus hodně – skvělé firmy jako například Tchibo, Decathlon, Vyncke mají často 2 až 3 – oceňuji na nich několik drobných, ale podstatných, detailů: Tak zaprvé: „Čemu věříme“ je významově daleko lepší než „Firemní hodnoty“, které od začátku zavdávají otázku, zda-li jsou to hodnoty firmy nebo zaměstnanců. Zadruhé: víceslovné názvy jako krátké věty obsahující sloveso jsou lepší než podstatná a přídavná jména – hodnoty mají být něco živého, co se reálně děje, ne pasivní „zbožné přání manažerů“. Raději tedy „Podporujeme inovace“ než „Inovace“. Zatřetí: jednotlivé hodnoty jsou relativně dobře vysvětlené v krátkých odstavcích a každá hodnota má piktogram, který texty odlehčuje a celý plakát činí vizuálně stravitělnějším. Palec nahoru.

Na věku nezáleží

„Máte zkušenosti, ale občas už nestíháte takové tempo jako dřív? Rádi byste přispěli k lepšímu každodennímu životu mnoha lidí? Respektujeme jeden druhého i naše odlišnosti, jsme zvídaví a přístupní novým nápadům a názorům. Hledáme ty, kdo jsou mladí duchem, mají pozitivní náhled na život a sdílí naše hodnoty. Věříme, že každý jednotlivec může nabídnout něco hodnotného. Více než tituly oceňujeme iniciativu, týmovou práci a férový přístup...“ Volní lidé na trhu práce nejsou, ale nabídky pro lidi starší 50 let podobně jako nabídky zkrácených úvazků, firmy nevytvářejí – mají jen plnou hubu prázdných frází (omlouvám se, ale dere mě to) jako flexibilita, diverzita a talent management. IKEA je jiná – chytrá, odpovědná, lidská. Úspěšná.

Kultura za miliardu kaček

Platformu Culture Amp jsem poprvé zaznamenal před měsícem, když kolem mě proběhla informace o dalším fundingu této společnosti ve výši 40 Mio. US$. Wow, skoro miliarda Kč do „softwaru“ zaměřeného na firemní kulturu. Začal jsem se zajímat více. „Culture Amp je platforma, která umožňuje firmám zlepšovat jejich firemní kultury na základě dat. Umožňujeme lidem v oblasti lidských zdrojů přijímat lepší rozhodnutí, prokazovat dopad jejich práce a měnit firemní kultury na konkurenční výhodu tím, že usnadňuje sběr a zvyšuje porozumění názorům zaměstnanců.“ Umí změřit zapojení (engagement), zážitek (employee experience) a efektivitu zaměstnanců a na základě těchto dat navrhnout opatření na zlepšení. Využívá ji přes 1 500 společností, včetně AirBnb, Oracle nebo McDonalds. Zní to fantasticky, že?

Kariérní pouť

Před lety jsem přišel do kontaktu se studenty, kteří pořádali pracovní veletrh určený pro studenty vysokých škol – myslím, že se jmenoval Career Days, v rámci kterého se studenti seznamovali s firmami v salóncích 5 hvězdičkového hotelu. Byla to taková klasika 90. let – stánky, personalistky, brožurky, prezentace na lcd obrazovkách, rollupy, propisky a bonbóny. Vypadá to, že už v roce 2018 se dočkáme nového konceptu – Kariérní poutě z hlavy Petra Skondrojanise (Cocuma). „V jeden den, na jednom místě pozveme firmy a absolventy k výjimečnému setkání. Skryjeme loga, rollupy a marketingové materiály a vytvoříme prostor pro neformální diskuzi nad hodnotami, vizemi a budoucností. 250 studentů bude diskutovat s 15 firmami, které mladým lidem nabízejí rozvoj jejich talentu s respektem k individualitě a jedinečnosti každého z nás.“ Jsem zvědavý a těším se.

And that’s all, folks. Je mi vedro. Jedu se toulat do Rychlebských hor, daleko od lidí.

________________________________________________________________________________________________

Chcete se dozvědět,  jak se nabírají a vedou lidé tam, kde to funguje? Přijďte na 2. ročník konference Employer Branding Experience. Budeme se na vás těšit 20. září v La Fabrika v Praze. Více se dozvíte na webu konference.

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět