Začne se v Employer Brandingu někdy měřit?

Začne se v Employer Brandingu někdy měřit?

12. 6. 2018
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy: Případovky,


Máme za sebou první pětiletku! Tak pojďme pěkně údernicky rovnou k věci a podívejme se spolu do HR strojovny českých firem. Výsledky 5. ročníku Výzkumu trendů Employer Brandingu v České republice jsou tu.

Do výzkumu se nám letos zapojilo 101 respondentů, kterých jsme se ptali například na nábor, plánované investice do HR marketingu a Employer Brandingu, postavení zodpovědných lidi ve firmě, největší přínosy, měření a používané nástroje. V obecné rovině lze konstatovat, že se situace na HR frontě normalizovala – žádné velké výkyvy letošní ročník výzkumu totiž nepřinesl. Ale jak říká klasik: „Ono i takové to na první pohled zklamané aha je vlastně enough, když jsou závěry založené na datech“.

Respondenti o sobě prozradili spoustu věcí, třeba že nábor nových zaměstnanců je pro 78 procent firem letos vysokou prioritou. Vzhledem k situaci na trhu to samozřejmě není překvapením, ale je zajímavé sledovat, že se zvyšuje počet firem, které začleňují zástupce z HR do svého vedení – je to tak u šesti z deseti společností.

Při náboru se příliš neexperimentuje. Nejčastěji používané nástroje – pracovní portály, doporučení stávajících zaměstnanců a interní nábor – obhájily své pozice z loňského roku. Pokud by se v této oblasti mělo letos přeci něco změnit, tak je to posílení dlouhodobé spolupráce se školami a oslabení spolupráce s personálkami. Za pozornost stojí, že mírně narostl počet firem, které tolik neřeší souznění uchazečů o práci s firemní kulturou – že by na tom byli personalisté s výběrem až tak špatně?

Hned 51 procent firem deklaruje zvýšení investic do HR marketingu a Employer Brandingu, což je srovnatelné množství jako loni. Největším přínosem pak mají být zvýšení známosti firmy, větší počet uchazečů a snížení počtu nováčků, kteří do jednoho roku firmu opustí. Do jisté míry to reflektují i nejpoužívanější kritéria pro měření efektivity investice – fluktuace zaměstnanců, kvalita nových zaměstnanců a délka náboru.

S měřením je to ovšem komplikovanější. Hned 56 procent respondentů totiž uvedlo, že nepoužívají podrobné měření výsledků svých aktivit. V minulém roce jsme předpokládali, že se právě podrobné měření stane pro spoustu firem prioritou – leč nestalo se. Povede se to příští rok, nebo zůstanou aktivity v oblasti Employer Brandingu stále složitě měřitelné?

Jaké nástroje jsou ve firmách naopak používány a fungují dobře? Vlastní obsah, promyšlený onboarding, atraktivní náborové inzeráty a vyladěný uvítací balíček pro nováčky. A do čeho se firmy letos teprve pouští? Nejdůležitější je tato trojice aktivit: vytvoření komunikační strategie, příprava kariérního webu a video představení firemní kultury a zaměstnanců. Komunikační strategie k prostudování zřejmě nedostaneme, ale na nové kariérní weby a videa se už velice těšíme.

Kompletní výsledky si můžete prostudovat v přiložené prezentaci. A pak vzhůru k plnění Employer Branding / HR marketingového plánu další pětiletky.

Trendy v Employer Brandingu v Ceske republice 2018 from BrandBakers

 

Chcete se dozvědět o dalších trendech v Employer Brandingu a hlavně,  jak se nabírají a vedou lidé tam, kde to funguje? Přijďte na 2. ročník konference Employer Branding Experience. Jen do 30.6. můžete koupit lístky za early birds cenu 5 990 Kč. Více se dozvíte na webu konference.

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět