6 otázek na vaše firemní hodnoty

6 otázek na vaše firemní hodnoty

17. 4. 2018
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy: Články, Tipy,


Chystáte se dát vaše hodnoty na papír nebo stávající hodnoty revidovat? Pak si nejdříve odpovězte na tyto otázky.

Ale hezky popořádku. Nejdříve si projdeme pár otázek společně.

Co to vlastně ty firemní hodnoty jsou?

Jsou to psaná či nepsaná pravidla, kterými se firmy, jejich týmy a zaměstnanci řídí v každodenní praxi. Určují, jak se chovají lidé ve firmě a jak firmy dělají byznys – jak určují priority svých cílů, jak se rozhodují. Jsou to majáky na moři byznysu, které ukazují firmám jejich cestu. Díky konzistentnímu naplňování svých hodnot jsou firmy čitelnější také pro své okolí, získávají větší důvěru (a v důsledku nižší ceny zdrojů) a sympatie (lepší vztahy, loajalitu a tržby). Na druhé straně, firemní hodnoty nejsou standardy pro kontrolu výkonnosti ani nejsou cíli samy o sobě.

Jak firemní hodnoty ve firmě šířit?

Je to nad očekávání jednoduché – hodnoty ve firmě budou takové, jaké stanoví lídři svým chováním. Těžko se budují a prosazují komunikační kampaní, hezkými slovy na plakátech (s fotografiemi produktů nebo modelů z fotobank) nebo ve firemních brožurách. Potřebujete příklady – věřím, že je vedle sebe máte. Najděte, podporujte a odměňuje ambasadory hodnot. I s dospělými lidmi je to stejné jako s dětmi – potřebují inspiraci – opakují to, za co je chválíte, v čem je povzbuzujete. Protože kde je pozornost, jsou i výsledky. Přichytit někoho, jak dělá něco dobře, podle dohodnutých pravidel, a pěkně ho v tom vymáchat, je úkolem lídrů.

Jak nejlépe firemní hodnoty sepsat?

Popisujete-li firemní hodnoty, tedy pravidla a přístupy, kterými se ve firmě řídíte, používejte slovesa (krátké věty) namísto podstatných nebo přídavných jmen. Hodnoty by totiž neměly být vysněné vlastnosti, ale žitá realita – něco co se reálně děje. Například namísto slova „otevřenost“, použijte raději „všechno co víme, spolu sdílíme včetně toho, jak se nám daří, i co nám zrovna neklape podle představ“. A pod názvy hodnot, v jejich popisech, vysvětlujte a vysvětlujte – jak se hodnoty projevují v každodenní praxi.

Čeho se při šíření firemních hodnot vyvarovat?

To nejhorší, co můžete v případě firemních hodnot udělat, je trestat lidi za jejich nenaplňování. V tom případě byste pouze šířili strach, opak osvícené firmy, která se řídí svými hodnotami. Dobrou zprávou je, že definování vašich hodnot nemusí být nijak těžké – jsou to věci, které již dnes oceňujete. Nejsou to jen budoucí přání. A myslím, že není potřeba opakovat, že i hluboce zarytá pravidla, přesvědčení a ideály firmy by měly být popsány, aby mohly být konzistentně šířeny a přenášeny na nové členy týmu.

Chcete se do vlastních firemních hodnot pustit?

Pak si nejdříve odpovězte na tyto otázky:

  • Proč chcete na firemních hodnotách pracovat? Jaké očekáváte přínosy, jak vám – firmě a zaměstnancům – firemní hodnoty pomohou být lepší?
  • Čeho si jako firma vážíte nyní? Jaké hodnoty dnes žijete?
  • Co dalšího byste rádi ve firmě oceňovali?
  • Jsou nové hodnoty pro vás výzvou a jsou zároveň dosažitelné?
  • Jak tyto hodnoty zavedete do každodenní práce, vašeho chování a způsobu rozhodování?
  • Jak zajistíte, aby se lídři společnosti stali prvními ambasadory vašich hodnot?

Jestli si na tyto otázky dokážete odpovědět, máte přípravu na práci s firemními hodnotami hotovou. Dobrá práce!

Příště si povíme, jak prakticky připravit a realizovat projekt, jehož výstupem jsou nové firemní hodnoty a jejich postupné uvádění v život.

 

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět