Dejte lidem smysl, možnost být součástí něčeho většího. A budou vás následovat

Dejte lidem smysl, možnost být součástí něčeho většího. A budou vás následovat

22. 1. 2018
Jiří Landa
jiri.landa@brandbakers.cz

 

Tagy: Články, Tipy,


V tom tak zvaném Employer Brandingu se firmy předhánějí, kdo má hezčí kanceláře, zábavnější firemní večírky, více energy drinků a müsli tyčinek na pracovišti. Bude to však skutečně stačit, aby přitahovaly a udržely si ty nejlepší lidi?

Vždycky tady byly firmy, organizace nebo nejrůznější hnutí, které přitahovaly talentované, schopné a odhodlané lidi jako magnet. A to i dávno před tím, než se začalo mluvit o nějakém Employer Brandingu.

Spousta lidí kupříkladu dobrovolničí. Pracují zdarma ve svém volném čase pro nejrůznější organizace a spolky, třeba takový Greenpeace. Co je vede k tomu, dát těmto organizacím svůj čas, talent a úsilí? Peníze, firemní kultura, zaměstnanecké benefity, kanceláře, večírky nebo milý šéf? Je něco z toho tím hlavním důvodem? Myslím, že sotva. Lidé takové věci dělají proto, že jim to dává smysl. Chtějí dělat něco důležitého, čemu věří, chtějí na sebe být hrdí, být součástí něčeho většího.

Ale zpátky do světa byznysu.

Podívejme se na snad největšího hráče Silicon Valley. V 80. letech a ani později v dobách největšího rozmachu pod taktovkou Steva Jobse nebyl Apple podle řady dnešních kritérií zrovna ideálním zaměstnavatelem. Přesčasy, práce po nocích, permanentní stres, despotický šéf, pro kterého nebyl nikdy ani ten nejdokonalejší výsledek dost dobrý. Work-life-balance? Na něco takového jste mohli zapomenout. Přesto Apple přitahoval ty nejtalentovanější
a nejodhodlanější lidi z nejrůznějších oborů – vývojáře, designery, marketéry, obchodníky. Proč? Co bylo tím hlavním důvodem, proč byli tito lidé ochotni dát na oltář firmy své nejlepší schopnosti a většinu svého času?

Apple byl dlouho společností, která dokázala nejlépe formulovat a vysvětlit svou filosofii, žít svým posláním, komunikovat ho, promítnout do každého svého produktu a služby zákazníkům. Je to firma, která dokázala dát lidem smysl, umožnila jim být součástí něčeho většího – součástí určité filosofie, hnutí, které dělá revoluci v oblasti osobních počítačů a později dalších zařízení.

Díky tomu kolem sebe firma dokázala vždy budovat komunitu stejně smýšlejících lidí a bylo úplně jedno, jestli jsou to zákazníci, zaměstnanci nebo kandidáti na trhu práce.

Podívejme se na slavnou reklamu Here’s to the crazy ones. Je jedno, jestli jste zákazník, zaměstnanec nebo kandidát. Pokud je váš přístup k práci a životu blízký tomu v Apple, budete mít po zhlédnutí videa důvod milovat tuto firmu zase o něco víc.

Nebo takové video, ve kterém Jonathan „Jony“ Ive představuje práci designerského studia firmy. Není to ani typické náborové video ani reklama. Ale po jeho zhlédnutí pochopíte, jak Apple o designu uvažuje, jak důležitý pro firmu je a taky, jaké to asi bude v takovém týmu pracovat.

Tím nejdůležitějším poselstvím obou videí je představení filosofie Applu, způsobu, jakým firma uvažuje a o co jí jde. Krásné kanceláře, štědré zaměstnanecké benefity, work-life-balance, milý šéf a hromada dalších věcí. To vše je důležité. Na to všechno si ale lidé po čase zvyknou, zevšední jim to. Tím, co je ale bude vždy přitahovat a pojit k firmě, co pro ně bude hnacím motorem, je vědomí, že to, co dělají, dává jejich práci a životu smysl, že jsou součástí něčeho většího, za co stojí vstát ráno z postele.

Možná jsem idealista, ale věřím, že každá, dlouhodobě úspěšná, firma vznikla s nějakou ušlechtilou myšlenkou – vyrábět bezpečnější auta, pomáhat lidem být ve svém byznysu úspěšnější a efektivnější, umožnit lidem létat rychlejšími a bezpečnějšími letadly nebo si prostě jen pochutnat na kvalitním jídle. Takové firmy svým zákazníkům a světu něco přinášejí a profit, který generují, je toho výsledkem.

Přesto je tak málo firem, které věnují dostatečné úsilí tomu, aby si své poslání a svou filosofii hýčkaly, udržovaly je při životě, každým dnem si je uvědomovaly a sdílely je s lidmi.

Je smutný pohled, když jako konzultanti přijdeme do firmy a její top manažeři nám neumějí říci, o co firma usiluje, co je jejím přínosem a namísto toho se schovávají za korporátní bláboly a na zdi jim visí plakát s firemními hodnotami, jejichž význam neumí vysvětlit. A tyto firmy pak mluví o tom, jak se chtějí stát pro talenty zaměstnavatelem první volby, jak chtějí mít ty nejlepší zaměstnance. Je to směšné.

Simon Sinek říká „Start with why.“ Kde jinde by to mělo platit více než v Employer Brandingu.

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět