Jak se dělá Employer Branding v Deutsche Bahn?

Jak se dělá Employer Branding v Deutsche Bahn?

16. 1. 2018
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy: Články, Tipy,


A také jak se dělá nábor ve firmě, která zaměstnává stovky tisíc zaměstnanců.

Dlouhodobě a s radostí sledujeme práci londýnské agentury Link Humans, která se stejně jako my specializuje na Employer Branding a která dělá rozhovory se zajímavými lidmi pro svůj podcast (rozhlasové vysílání).

Tentokrát natočili rozhovor obzvlášť zajímavý, a tak přišel čas na něj upozornit sepsáním krátkého článku. Do studia si pozvali Kerstin Wagner, Head of Talent Acquisition, která je ve společnosti Deutsche Bahn (DB) zodpovědná za Employer Branding.

DB je „mobility provider“, který celosvětově zaměstnává 350 000 lidí (2/3 z nich pracují v Německu) a kromě vlaků provozuje také logistickou firmu (Schenker), autobusy (Arriva), pronajímá auta a má další aktivity, které se točí kolem dopravy lidí a přepravy zboží.

Do článku jsme pro vás zaznamenali několik zajímavých otázek a odpovědí. Celý rozhovor v angličtině si pak můžete poslechnout níže. Tak pojďme na to.

Jakým výzvám v recruitmentu DB v současnosti čelí?

  • V Německu přijímáme 12 000 až 15 000 zaměstnanců ročně. Obsazujeme velmi různorodé pracovní pozice, takže hledáme od absolventů škol všechny druhy pracovníků od modrých límečků, přes technické inženýry až po akademiky a vědce.
  • Tím pádem nemůžeme mít stejnou strategii – nabídku a přístup – k jednotlivým cílovým skupinám. Pracovní trh v Německu vysychá a demografická křivka ukazuje, že bude ještě hůř. A my nejsme jediná společnost, která obsazuje tyto pracovní pozice.

Jaké je Employer Value Proposition Deutsche Bahn?

  • Když jsme začali před pěti lety s Employer Brandingem, bylo definování EVP prvním krokem. EVP je rozcestím, na které se vracíme vždy, když připravujeme novou náborovou kampaň nebo interní aktivitu.
  • Naše EVP zahrnuje čtyři hodnoty, stojí na čtyřech pilířích, kterými jsou: rozmanitost, spolupráce, zodpovědnost a orientace na budoucnost. Nemáme jeden slogan, který by vše shrnoval.

Podívejte se na jejich video Manifesto.

Kterými kanály získáváte nejvíce nových zaměstnanců?

  • Nejúspěšnější jsme v online prostředí, kde je skutečně možné měřit výsledky.
  • Nyní pracujeme na našem programu doporučení, to je kanál, který může být daleko silnější.
  • A v neposlední řadě jsou pro nás velmi důležitým zdrojem nových zaměstnanců náborové akce a dny, na kterých se můžeme s kandidáty potkat osobně.

Jak měříte návratnost investic do Employer Brandingu?

  • Mým parametrem je: umím obsadit volné pozice? A čím rychleji je umím obsadit, tím lepší je návratnost investic. Měříme také veškeré aktivity v průběhu našich kampaní, takže průběžně vidíme jejich výkonnost.
  • Z většího nadhledu pak sledujeme umístění DB v různých zaměstnavatelských žebříčcích, v Německu zejména v žebříčku Trendence. (Moje poznámka: můžete si prohlédnout také jejich skóre na Glassdooru, na který odkazují na kariérních stránkách. A kdy se dočkáme my odkazů na Atmoskop na kariérních stránkách firem v ČR?)

Na co se zaměříte v roce 2018?

  • Značka zaměstnavatele je úzce spojena s naší zákaznickou značkou a to je oblast, kterou se nyní budeme zabývat daleko více. Musíme se zamyslet a změnit některé věci uvnitř, abychom naše EVP podpořili interně.
  • Předpokládám, že Employer Branding bude v budoucnu daleko více individualizovaný. Myslím si, že bychom měli skončit s oddělenými kampaněmi pro každou jednotlivou pracovní pozici. (Moje poznámka: zmiňuje něco, co už jsem slyšel na Evolve Summitu v Brně z úst Billa Boormana – přechod od Employer Value Proposition k Individual Value Proposition).
  • A DB začne na takové individualizaci pracovat už v tomto roce. V současnosti pracujeme na kompletně novém formátu naší komunikace a těšíme se, až s ní vyjdeme na trh.

Můžete nasdílet pár tipů pro Employer Branding manažery?

  • Poznejte a popište si vaše cílové skupiny kandidátů a buďte pro ně dostupní. Například DB organizuje náborový týden, na kterém si kandidáti mohou domluvit rozhovor od 6 hodin ráno do 10 hodin večer. Zní to trochu šíleně, ale byla to velmi úspěšná akce. Vybrali jsme si (a přijali) 1 000 lidí z přibližně 4 500 lidí, se kterými jsme se potkali.
  • Dejte všechno pod jednu střechu, spojte Employer Branding s recruitmentem. Podle mého názoru, když budete pracovat odděleně, nebude to fungovat. Tyto dvě činnosti by měly být propojeny a týmy by měly spolupracovat.
  • Buďte odvážní a přicházejte s novými nápady. Zkoušejte nové věci, nové přístupy k řešení starých problémů.

Prohlédnout si můžete také jejich kariérní stránky a video medailonky zaměstnanců.

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět