Jak se dělá nábor ajťáků ve velkém?

Jak se dělá nábor ajťáků ve velkém?

18. 12. 2017
Petr Hovorka
petr.hovorka@brandbakers.cz

 

Tagy: Články,


Povídal jsem si s Kristýnou Wasylkiwovou ze společnosti Tieto o značce zaměstnavatele a náboru ajťáků.

Kristýna pracovala přes 7 let na pozici Employer Branding manažerky ve finské IT společnosti Tieto. Tato skandinávská společnost působí v Ostravě už bezmála 13 let. Za tu dobu se z počtu 54 zaměstnanců postupně vyšplhala až na neuvěřitelných 2 400. Za posledních 7 let se tam toho událo hodně a v tomto období společnost získala i řadu ocenění jako například „The brand building awareness 2014”, „The most desired company of the region 2015”, páté místo v kategorii IT ve studentském průzkumu „TOP employers in Czech 2017”. Kristýna se s námi podělí o svůj příběh a pomůže nám nakouknout pod pokličku těchto úspěchů.  

Celý život žije v Beskydech, obklopena přírodou a určitým druhem adrenalinu, který k jejímu životu (v různých podobách) neodmyslitelně patří. Dopřává si adrenalinové zážitky jako je rychlá jízda autem (naposledy se projela ve Ferrari), bojový sport (dělá Taekwondo), občas si zajde na lezeckou stěnu, nechá se vystřelit katapultem nebo si užije stav bez tíže na bungee jumpingu. Prostě cokoliv, kde může pokořit své limity. A podobně to vidí i s disciplínou Employer Brandingu. Je tam podle ní spousta adrenalinu – od jednání s lidmi až po dodržování termínů, akceptování na první pohled nedostupných výzev nebo práci s cílovkou.  

Před měsícem odešla za další výzvou, a to do těšínské tiskárny FINIDR. Vede zde marketingové oddělení a dále pokračuje ve své vášni na poli Employer Brandingu. Nejde opomenout, že před nedávnem zde zakotvil také Mirek Galuška, který se výrazně podílel na vybudování silné značky zaměstnavatele společnosti IFE CZ, jako její ředitel.

Zeptám se tě hned na úvod, co to podle tebe Employer Branding vůbec je?

Srdcovka! Rezonuji s tvrzením: „Employer Branding není to, co o sobě říkáme my, ale to, co říkají ostatní — nejen zaměstnanci, ale i lidé v našem okolí.“ Je to o budování a udržování vztahů. Svou roli zde hrají pocity. Emoce. Příběh.

Kristýno, jak to všechno v Tieto začalo?

Firma je na trhu od roku 1968. Ve Skandinávii „všichni“ Tieto znají. Ovšem jinde tomu tak není. Nevím, kdy přesně to začalo na korporátní úrovni, ale pozice Employer Branding manažera je v Tieto Czech víceméně od počátku. V zásadě v každé zemi, kde společnost působí, tuto pozici někdo zastává. Troufám si říct, že je to součásti firemní strategie už minimálně 15 let, ale ruku do ohně za to nedám. Spíš hádám.

Co jsi tedy měla na starosti?

Náplň pracovní role Employer Branding manažerky se v Tieto postupně vyvíjela. Na začátku bylo důležité si říct kdo jsme, co děláme, proč tu jsme, jaké jsou u nás pracovní příležitosti. V minulosti nebyl problém lidi nabrat, byli jsme noví, měli jsme dost otevřených pozic, „brali jsme každého“. Když jsem se k Tieto připojila já, situace již byla jiná. Svou pozornost jsem tak soustředila převážně na budování vztahů, a to se 4 cílovými skupinami:

  1. lidé ve firmě — práce se zaměstnanci (interní branding)
  2. IT odborníci na trhu práce — vzbuzení zájmu, přilákání (externí branding)
  3. budoucí IT generace — práce se studenty základních, středních a vysokých škol
  4. široká veřejnost – a jsme zpět u výroku „…je důležité to, co říkají ostatní – nejen zaměstnanci, ale i lidé v našem okolí“

Co myslíš, že se ti povedlo nejvíc?

Zapadnout. „Pokořit“ výzvy IT světa. Najít silné spojence. Je těžké to vyjádřit, ale ve finále je vše o lidech. Kdybych kolem sebe neměla tak skvělý tým, ať už z HR nebo z řad IT, nic z toho by nebylo. Jsem hrdá na komunitu brand ambasadorů. Jejich zapojení, nadšení a sdílení s okolním světem je silným pilířem Employer brandingu. Stačí se jim věnovat, vytvářet jim příležitosti, zapojovat je, komunikovat s nimi „jejich“ jazykem a také je umět pochválit. Další oblastí jsou akce pro veřejnost v podobě různých workshopů, meet-upů, komunitních setkávání. V poslední době jsme dělali zpravidla jednu akci týdně, kam chodilo nejméně 20 až 30, nejvíce 60 až 80 lidí, záleželo na tématu. Rovněž se nám podařilo „vyšperkovat“ studentský program. Z původních 8 studentů na odbornou praxi v roce 2010/2011 jsme se dostali v roce 2016/2017 až na 180. (Každý druhý pak přechází do HPP.)

Paráda! Jak se ti podařilo přilákat tolik studentů?

Šlo to postupně a bylo do toho zapojeno hodně lidí. Čím víc studentů u nás bylo, tím víc bylo potřeba s nimi pracovat. A to byl impuls pro vznik interní komunity studentů. Počáteční investicí byl jen čas, nadšení pro věc a vytvoření podmínek pro přežití této myšlenky. Prvních pár setkání proběhlo ve spolupráci s HR, pak už si to studenti převzali plně do svých rukou a řídili si svou komunitu sami. Vznikaly tak pevnější vazby mezi nimi samotnými, prohloubení jejich znalostí, akce jako turnaje, soutěže, tvorba vlastních triček, newsletter „studenti studentům“, skupina na Facebooku atd. V nás měli po celou dobu oporu a když bylo potřeba s něčím pomoci, vždy jsme našli cestu, jak to udělat. Účastnila jsem se téměř každého setkání a bylo skvělé vidět jejich posun, energii a hrdost, kterou šířili dál a přitahovali tak další podobně naladěné studenty.

Foto: Setkání studentské komunity

Nad rámec akcí, které jste pořádali, jak jste komunikovali s širokou veřejností?

Klasika — psali jsme PR články, komunikovali na sociálních sítích, pořádali nebo podporovali různé akce, darovali krev, sdíleli své zkušenosti v neziskovkách atd. Udělali jsme ale i něco jinak. Ve spolupráci s Respiro jsme vytvořili naši „ajťáckou lavičku“ ze starých počítačových komponentů vyřazených z domácností našich zaměstnanců. Vše mělo svůj příběh a jeden krok navazoval na druhý v průběhu celého roku. Spojili jsme s ní fotosoutěž. Ta probíhala nejen uvnitř firmy, ale i na akcích jako je Colours of Ostrava nebo Olympijský park. Naším cílem bylo ukázat lidskou tvář, propojit téma náboru nových se současnými zaměstnanci, komunikovat odlišně „držíme ti místo“ a neformálně dát příležitost „ochutnat“ naši kulturu. Lavička získala velkou publicitu a vyhrála několik ocenění. Nyní je umístěná v Dolní oblasti Vítkovice, kde denně projde tisíce lidí. Je skvělé předávat emoce, nejen psát inzeráty…. 

Foto: "ajťácká lavička" na Colours of Ostrava

Svěříš se taky s něčím, co se ti nepovedlo?

Mám tady jedno (teď už) úsměvné story. Jsme IT společnost a já snila o vlastní aplikaci „Tieto v kostce“ (původně existovala jen brožura), kde se na mobilu před pohovorem dozvíš úplně všechno, co potřebuješ. Vytvořit interně aplikaci byl velký nápor na energii a čas, a i když jsme to dokázali, tak ve výsledku jsem aplikaci neuměla prodat světu. Nebyla tak chtěná, jak jsem předpokládala – ve finále vždy zvítězila papírová brožura J

Jak jste vůbec měřili, že se vám v Employer Brandingu daří?

Sledovali jsme průběžně fluktuaci, která byla kolem 8 %, sledovali jsme, kolik lidí se nám vrací (těch, co už odešli), kolik potřebujeme životopisů na jeden pohovor a na jednoho nově příchozího. Sledovali jsme také, v jakých mediích se objevujeme, kdo zajímavý si nás všiml a oslovil nás pro rozhovor. Moc jsme si nehráli na prokliky na web, shlédnutí a lajky, i když i to má své. Důležitým ukazatelem byly průzkumy — nejen externí, ale hlavně interní. Ptali jsme se nově příchozích i stávajících zaměstnanců, proč Tieto, kde se o nás dozvěděli apod. Osobně jsem se ptala i na různých akcích, jak lidé Tieto vnímají.

Kde hledáš pro svou práci inspiraci?

Všude. Blogy, weby, sociální sítě, Brandbakers J, osobnosti jako Matěj Matolín, Josef Kadlec, HR Neonová, komunity, diskuze, sdílení atd. Je toho fakt hodně. Spoustu věcí na první pohled možná vypadá nevinně, ale když se jim dá prostor..., ten brouk v hlavě už udělá své.

Která firma v ČR to podle tebe dělá dobře?

IreSoft, Etnetera — ty miluju J Sleduji je dlouhodobě. Mám ráda jejich přístup. Líbí se mi způsob, jakým to dělají. Jirka Halousek, spolumajitel a ředitel IReSoftu, je otevřený sdílení, objíždí různé společnosti, konference a předává své zkušenosti dál bez falešných póz. Prostě tím žije.

Kdybys měla dát firmám, které začínají s Employer Brandingem nějaký tip, co by to bylo?

Hlavně zůstat autentičtí. Najít své DNA. A vždycky začít zevnitř ven a ne naopak! 

Díky za rozhovor!

TIP: na konci února (konkrétně úterý 27. 2. 2018 ve Zlíně) děláme společně s Kristýnou celodenní workshop: Employer Branding Essentials & Best Practice. Veškeré informace najdete zde.

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět