Employer Branding není disciplína pro HR

Employer Branding není disciplína pro HR

8. 7. 2015
Jiří Landa
jiri.landa@brandbakers.cz

 

Tagy:


*83 % českých HR manažerů považuje budování zaměstnavatelské značky za svou disciplínu. Ve světě si naopak tuto oblast přisvojuje až 60 % CEO. Co to znamená? Že pro české firmy nejsou lidé zdaleka tak důležití.

Značka, ať už ta spotřebitelská, nebo ta zaměstnavatelská, je otázkou vztahu. Vztahu, který začíná u počátečních sympatií, prochází etapou vzájemného poznávání, čas od času je otřesen nějakou eskapádou, po které následuje opětovné získávání důvěry. Je to nikdy nekončící každodenní práce. Do koho jsme ochotni takovou práci a úsilí investovat? Jedině do těch, na kterých nám opravdu záleží. O tom, že firmám opravdu záleží na zákaznících, není příliš pochyb. Proto také investují takové úsilí a prostředky do toho, aby si se zákazníky dokázaly vybudovat vztah, resp. svou značku.

O důležitosti zaměstnanců se hodně mluví. Je tomu ale skutečně tak? U některých firem snad ano, u většiny ale nikoliv. Budování zaměstnavatelské značky je tak spíše trendy tématem, případně jakýmsi tuningem dosud praktikovaných aktivit, které přestávají fungovat. 

Totální změna myšlení

Dokud platí, že lidí je jak máku a firma je tím, kdo má navrch a kdo si vybírá, je budování nějaké zaměstnavatelské značky spíše rozmarem bláznů. Lidé jsou vděční za práci a odměnu, kterou za ni dostávají, a pokud s nimi navíc bude nakládáno humánním způsobem, budou loajální a vděční až za hrob. A nebo kariéra a peníze. Pro ty ambiciózní výzva a lákadlo, pro které jsou ochotní obětovat veškerý svůj čas i soukromý život, protože taková příležitost by se již nemusela opakovat.
Jistě byla v historii místa a období, ve kterých toto platilo. Platí to ale dnes a tady? Spíše ne. Přesto tento pohled na věc u mnoha firem přetrvává. Stále si myslí, že stačí říci do světa, že hledají, a lidé se jim pohrnou. Ostatně na tomto předpokladu stojí i tak stále hojně využívané pracovní portály, na kterých firmy inzerují.

Pokud se ale máme bavit o skutečném employer brandingu, tedy budování vztahu mezi firmou a lidmi (zaměstnanci i kandidáty na trhu), je potřeba toto myšlení totálně změnit. Jen tehdy, pokud budou zaměstnanci pro firmu skutečně důležití, myslím zásadně důležití, bude existovat motivace k budování vztahu s nimi.

Neexistují instantní řešení

Personální agentury, headhunteři, pracovní portály, veletrhy pracovních příležitostí a kdoví co ještě, to jsou velmi drazí a někdy i užiteční pomocníci. Nikoli však někdo, kdo vybuduje značku za vás. Také nečekáte, že vám někdo jiný přivede zákazníky do krámu, ti zahoří láskou k vám a nechají u vás celou výplatu. Tak proč očekáváte něco takového u zaměstnanců? Snad jedině proto, že jste přesvědčeni, že to stačí, že mohou být rádi, že jim nějakou práci nabízíte. Zkrátka proto, že pro vás nejsou dostatečně důležití. V opačném případě byste si jistě dali práci s tím, abyste porozuměli jejich potřebám a přáním, předložili jim skutečně atraktivní nabídku, budovali s nimi vztah, dali jim něco navíc, třeba smysl a přínos jejich práce, zkrátka, abyste si je naklonili. To už je něco jiného než inzerovat pozice. Tomu je potřeba věnovat spoustu vlastní energie.

Časy se mění

Najednou lidi zajímají i jiné věci než jen výše mzdy, kariéra a velikost firmy, pro kterou mají pracovat. Někteří, a není jich málo, jsou dokonce ochotni obětovat část odměny ve prospěch volného času, ve kterém se mohou věnovat aktivitám, které je baví, které jim dávají smysl. Chtějí vědět, o co firma usiluje a jak je světu přínosná, na čem se budou jako zaměstnanci podílet, zajímá je, jaký člověk je jejich šéf a jestli ve volném čase jezdí na kole nebo bije svoji ženu. Co je to najednou za svět. Vždyť ještě včera stačily peníze a zvučné jméno firmy na vizitce.

HR je jen jedním článkem v procesu

Co je vlastně HR z pohledu firmy jako celku? Jedno ze servisních oddělení. Léta rozvíjelo své schopnosti v oblastech, jako jsou motivace a odměňování lidí, výběr kandidátů, administrativa či boj s úředním šimlem. V kolika firmách je ale „personální“ součástí skutečně nejvyššího vedení lidí? Kde má slovo personalisty stejnou váhu jako slovo obchoďáka či markeťáka?

Pod taktovkou nejvyššího vedení se HR oddělení vyvíjela tímto způsobem a teď od nich chtějí všichni zázraky. Najednou obchodní, finanční, marketingoví, výrobní ředitelé i CEO chtějí, aby jim dokázali vodit ty opravdové talenty, kteří budou pro firmu a svou práci zapáleni jako pochodeň. Je toho hodně, co by mohli HRisté dělat hned zítra lépe, ale snad jen blázen by si mohl myslet, že dokáží přitahovat do firmy ty nejlepší lidi, aniž by zbytek firmy hnul prstem. Mají si snad oni sami formulovat chybějící poslání nebo vizi firmy? Nebo od stolu popsat, na čem v jednotlivých odděleních firmy pracujete a jak se na tom bude nový zaměstnanec podílet? Mají si vymyslet, jaká bude vaše strategie v oblasti vedení lidí či proč by k vám měl jít někdo pracovat?

Budování zaměstnavatelské značky není disciplínou pro HR. Je to totiž úkol pro celou firmu. A tím nejvyšším důstojníkem nemůže být nikdo jiný než samotný CEO. Jen ten může iniciovat velké změny napříč celou firmou, pojmenovat tu skutečnou důležitost lidí ve vaší firmě, jen ten se může podepsat pod strategii na několik let dopředu, zapojit lidi z ostatních oddělení. HR může být na procesu budování značky skvělým projektovým manažerem, realizátorem každodenních úkonů, článkem propojujícím všechny, kteří se na této cestě podílejí.

A tak, milí CEO, pokud pro vás nejsou lidé, tedy zaměstnanci, skutečně důležití, vykašlete se na nějaké budování zaměstnavatelské značky. Chtě nechtě tomu nedáte to potřebné úsilí. Pokud pro vás lidé skutečně důležití jsou, buďte vy tím, kdo jde v čele employer branding vojska s praporem hrdě vztyčeným. 

* 83 % českých HR manažerů považuje budování zaměstnavatelské značky za svou disciplínu. Zdroj: Výzkum Aktuálních trendů HR Marketingu 2015, BrandBakers. 

* Ve světě si naopak tuto oblast přisvojuje až 60 % CEO. Zdroj: Employers Branding Survey 2014 

Dále si přečtěte: 

1) Současnost a budnoucnost značky zaměstnavatele

2) Employers Branding Survey 2014

3) Aktuální trendy HR Merketingu v ČR pro rok 2015

4) Značka zaměstnavatele v plné nahotě

5) Aby značka hořela, musí někdo škrtat sirkami

 

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět