Rovnice atraktivní náborové komunikace – 3. díl (smysluplná komunikace)

Rovnice atraktivní náborové komunikace – 3. díl (smysluplná komunikace)

5. 5. 2015
Jiří Landa
jiri.landa@brandbakers.cz

 

Tagy: Tipy,


Jak namíchat ten správný koktejl náborové komunikace, aby byla pro cílovou skupinu kandidátů skutečně atraktivní? Existuje nějaké pravidlo, postup, kterým by se mohl člověk řídit?

Minulé díly si můžete přečíst zde: 
1. díl: Úvod do tématu a představení rovnice - čtěte zde.
2. díl: Jedinečná komunikace aneb EVP a Esence – čtěte zde.

Naše pekařská rovnice (recept) na přitažlivou náborovou komunikaci:

V předchozím díle našeho seriálu věnovaného rovnici atraktivní náborové komunikace jsme se zabývali jedinečností – tedy tím, jak důležité je, aby komunikace cílená na kandidáty dokázala vaši společnost odlišit od konkurence, byla autentická, aby ze všeho, co říkáte, píšete a vůbec sdílíte, byla cítit vaše vlastní esence. Vždy a všude.

Druhou částí naší rovnice jsou parametry důležité k tomu, aby vaše komunikace dávala lidem, vašim kandidátům, smysl. To je ostatně nezbytná podmínka k tomu, aby vás lidé vnímali, byli ochotni být s vámi v kontaktu či dokonce sdíleli váš obsah komunikace s ostatními lidmi.

Žijeme ve světě, ve kterém panuje nebývalý nadbytek informací. Všichni jsme jimi zahlceni a jsme zatraceně selektivní. Prostě si vybíráme, od koho a jaké informace budeme přijímat. Myslet si, že stačí dát dohromady pár faktických informací o tom, jak je vaše společnost velká a co po svých kandidátech požaduje, a věřit, že jsme udělali pro obsah komunikace to nejlepší, by bylo ryzí bláznovství.

Přiznejme si, že my všichni přijímáme informace tak trochu za odměnu. K tomu, abychom informace, které nám chce někdo natlouci do hlavy, přijali a zaznamenali, potřebujeme být nejdříve obdarováni něčím pro nás užitečným a pobaveni. Teprve poté si nás šiřitel informací získá a my společně s tím pro nás užitečným a zábavným obsahem nasajeme i něco těch informací, které máme vstřebat. Je to stejné, jako když chcete, aby váš pes sežral pilulku s lékem. Musíte mu ji přimíchat do kusu masa.

Naše pravidlo pro smysluplnou náborovou komunikaci tedy zní:

3x pomáhej + 2 bav + 1 informuj. Jak už rovnice napovídá, jsme přesvědčeni o tom, že obsahu, který pomáhá, by mělo být nejvíce, a toho, který jen informuje, naopak nejméně.

Obsah, který pomáhá

Různé cílové skupiny kandidátů řeší různé problémy, mají různé cíle, hledají různé výzvy. Mají svůj obor a zajímá je, co se v něm děje, jaké jsou trendy, na co by se měli do budoucna zaměřit. Pomozte jim. Dejte jim tipy, rady, podělte se s nimi o zajímavosti z oboru, které jako firma sledujete, poraďte jim, jak budovat svou kariéru, jak uspět ve společnosti vašeho formátu, jak se připravit na výběrové řízení. Ukažte jim, jak jste se poprali s řešením konkrétních problémů či projektů, představte jim inspirativní příběhy vašich zaměstnanců. A dělejte to nezištně. Úplně stačí, když pod takovým obsahem, který kandidátům pomáhá, budete podepsáni. Věřte, že po nějaké době si vás ve svých hlavách zařadí do kategorie „užitečný – stojí za to sledovat“ a nepochybně budou váš obsah sdílet s lidmi ve svém okolí, čímž se nevědomky a bez nároku na odměnu stanou vašimi nenahraditelnými HR marketéry.

Dělejte to třeba jako Google na svém kariérním webu v sekci pro studenty. Více zde.

Teď, když máte inspiraci Googlem, podívejte se třeba na blog zpodpalubi.cz společnosti KPMG. Nemáte pocit, že ze všeho, co na něm čtete, dýchá silná potřeba prodat vám KPMG? Leč v jistě povedeném obsahu, který vás vtáhne do práce a života v KPMG, ona „pomoc“ nebo užitečnost obsahu, chcete-li, prostě chybí.

Obsah, který baví

Zábavní lidé si snáze získávají kamarády a vsadím boty, že i vám je příjemnější společnost zábavného člověka než nudného. Se zaměstnavateli a jejich komunikací je to stejné. Těm, kteří dokážou pobavit, věnují kandidáti více pozornosti. Mimochodem, třeba takový Facebook, na kterém se většina firem snaží prezentovat, je především o zábavě. Firma, která pobavit neumí, na něm nemá co dělat. Tedy, může zde existovat, ale příliš pozornosti si nezíská. Přidejte do svého obsahu komunikace vtipy z vaší branže, zábavná videa, humorné příhody a hlavně nezapomínejte, že i poměrně vážný obsah se může stát zábavou a mít mnohem větší šanci být lidmi přijat či dokonce dále sdílen.

Inspirací vám může být třeba zábavná video aplikace společnosti Deloitte, sloužící k představení firemních hodnot. Podívejte se zde.

Obsah, který informuje

Je zde samozřejmě celá hromada věcí, o kterých potřebujete a chcete své publikum, vaše vysněné kandidáty, informovat. Například o tom, jaké pozice potřebujete obsadit, že máte nový trainee program, jak jste velcí a úspěšní, co jako zaměstnavatel nabízíte, jaká je vaše firemní kultura a tak dále a tak dále. Pokud dokážete lidem svou komunikací pomáhat a bavit je, budou vaše informace brát více vážně. Určitě to neznamená, že obdarován pomocí a pobaven zatne váš kandidát zuby a jako nutné zlo přijme a zapíše si do šedé mozkové kůry každou informaci, kterou mu naservírujete. I zde se vyplácí být selektivní, předkládat lidem jen to, co je zajímá a co je skutečně důležité pro vaši společnost a její značku, kterou budujete. Důležitá je samozřejmě i forma, jakou je informace předkládána. Čistě informativního obsahu náborové komunikace je všude hromada. Najdete ho i na kariérním webu http://www.kdejinde.cz společnosti ČEZ. Hromada informací, ale lidi, kde je trocha zábavy? Co jsem jako návštěvník vašeho webu získal, dozvěděl se, jak jste rozšířili mé obzory, prostě čím jste mi pomohli? V hezkém balení jste mi naservírovali hromadu informací, které jsou důležité pro vás. Bude to ale stačit k tomu, abych si k vám vytvořil nějaký vztah, abych se na váš web vrátil? Budu snad něco z vašich informací sdílet se svými kamarády?

I takové informativní sdělení, jako že hledáte nové zaměstnance, může díky vlastní formě získat úplně jinou pozornost. Třeba jako náborový inzerát společnosti IFE, psaný jejím ředitelem. Ten jen na našem LinkedIn profilu vidělo 21.380 lidí. 

Tvořit komunikaci, která lidem pomáhá, baví je a až nakonec informuje, je nepochybně pracné. Rozhodně je to pracnější, než sledovat čistě vlastní zájem a předkládat lidem v náborové komunikaci jen to, co chcete, aby věděli.

Vyplatí se vůbec taková investice?

A neměla by ta otázka znít spíše: „A máme jinou možnost?“ Já se obávám, že nemáme. Žijeme prostě ve světě, ve kterém dostáváme nepřetržitě mnohonásobně více informací, než jsme schopni a ochotni přijmout. Prostě si vybíráme. Chceme, aby nám bylo pomáháno, chceme se nechat bavit. A firmy, marketéři, reklamky, ti všichni nám vycházejí vstříc měrou vrchovatou. Obávám se, že pokud chtějí HR marketéři, a firmy vůbec, uspět se svou náborovou komunikací, nezbývá jim, než na tuto hru přistoupit. Ne oni, ale kandidáti si totiž vybírají, co a od koho budou číst.

Dále si přečtěte:

1) Rovnice přitažlivé náborové komunikace - 1. díl

2) Rovnice přitažlivé náborové komunikace - 2. díl (EVP)

3) Prolomte ledy obsahem

4) Trnitá cesta do hlavy študákovy

5) Jak na firemní sociální sítě? Prostě začněte něco dělat

 

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět