Rovnice přitažlivé náborové komunikace – 1. díl

Rovnice přitažlivé náborové komunikace – 1. díl

18. 3. 2015
Jiří Landa
jiri.landa@brandbakers.cz

 

Tagy: Články, Tipy,


Jak namíchat ten správný koktejl náborové komunikace, aby byla pro cílovou skupinu kandidátů skutečně atraktivní? Existuje nějaké pravidlo, postup, kterým by se mohl člověk řídit?

Tak tahle otázka nám byla mnohokrát položena. Rovněž sami sobě jsme ji kladli tak často, až jsme se rozhodli nějaké pravidlo formulovat. A tak vznikla naše rovnice přitažlivé náborové komunikace. 

Jedinečná

Nejspíš nebudete zdaleka jediným zaměstnavatelem, který se snaží  získat pozornost vašeho publika. To nejhorší, co se vám může stát, je, že budete splývat s davem. K tomu, aby vás vaši kandidáti brali skutečně vážně a abyste se zapsali do jejich hlav, je důležité být jedineční. Tedy, předkládejte srozumitelnou nabídku, která vás odliší od konkurence, váš jedinečný příslib, tzv. Employer Value Proposition (EVP). Vším, co o sobě říkáte, tématy, se kterými se spojujete, každým letáčkem, inzerátem, webem či příspěvkem na sociálních sítích by se měla prolínat určitá, pro vás charakteristická Esence. Zkrátka jste lidští, podnikaví, pomáhající nebo jacíkoliv chcete být. A to by měli lidé z vaší komunikace cítit vždy a všude. Potřebujete přeci, aby kandidáti hned věděli, že se jedná právě o vaši firmu, abyste se s každým inzerátem či příspěvkem na Facebooku zarývali hlouběji do jejich hlav a srdcí.

Smysluplná

Všichni, vaše publikum nevyjímaje, jsme doslova zavaleni informacemi a sděleními všeho druhu. Neustále nám někdo radí, informuje nás, snaží se nám hrát na city a hlavně nám něco prodat. Velkou chybou firem, nejen v náborové komunikaci, často je, že mají tendenci své publikum pouze informovat a navíc lidem servírují informace, které pro ně nejsou nijak důležité, přínosné či zábavné. Třeba informace o velikosti společnosti, o tom, že jste dynamičtí a že se rozvíjíte. Prostě takové ty úryvky z výročních zpráv. K tomu, aby lidem dávalo smysl věnovat čas a pozornost vaší komunikaci, je potřeba budovat si s nimi vztah a do tohoto vztahu také něco investovat. Nezaměřujte se tedy jen na předávání pro vás důležitých informací. Zaměřte se také na to, co vaše cílové publikum trápí, zajímá, co by mu usnadnilo život, bavte je a dělejte jim radost. Získejte si srdce svých kandidátů obsahem, který jim pomáhá, udělejte jim radost obsahem, který je baví, a oni od vás na oplátku přijmou i obsah, který je informuje o tom, co děláte a co jim nabízíte. Jak vidno ze samotné rovnice, každý z těchto typů obsahu komunikace má pro publikum jinou váhu. Námi doporučený recept zní: 3 dávky pomoci a rad, 2 dávky zábavy a 1 dávka informací. Netřepat a nemíchat.

Čitelná

Zjednodušeně řečeno, jde o to, nemluvit cizím jazykem a k tomu pokaždé jinak. Správná forma komunikace je často tak trochu otázkou kompromisu. Na jedné straně je potřeba být sami sebou, tedy skutečně autentičtí a nestylizovat se do něčeho, co nám není vlastní, na druhou stranu, různé cílové skupiny mají svůj, do určité míry specifický, jazyk a prostředky, kterými spolu komunikují. Zkrátka, pokud budete komunikovat se studenty, měla by být forma komunikace trochu jiná (tedy jim vlastní) než když budete komunikovat se 40 letými profíky. Čitelnost vaší komunikace pak není jen o tom, že vám lidé rozumí, ale i o tom, že vás na první pohled poznají a že vás mají někam jasně zařazené. Buďte proto konzistentní a držte se toho, co je vám vlastní a co vám funguje.

Na očích

Mít web, brožuru či založený profil na Facebooku je fajn, ale rozhodně to neznamená, že o vás bude vaše publikum vědět, natož, aby se o vás začalo skutečně zajímat. Oni k vám nepřijdou. Budete muset přijít vy k nim. Potřebujete svůj obsah komunikace dostat k jejich očím. Pokud znáte svou cílovou skupinu – víte, kde hledají informace, kde se baví, kde se setkávají a vytvářejí komunity – nebude pro vás těžké vybrat ty správné On-line i Off-line kanály a pustit se do každodenní komunikace. Zkrátka, oni aktivní nebudou. Aktivní musíte být vy.

Čím jedinečnější, smysluplnější, čitelnější a více na očích vaše náborová komunikace bude, tím přitažlivější bude pro vaše publikum, vaše vysněné kandidáty.

V příštím díle se zaměříme detailně na první dvě komponenty naší rovnice, tedy na jedinečnost a smysluplnost náborové komunikace. Rozebereme je do většího detailu a ukážeme si nějaké příklady.

 

Další díly si můžete přečíst zde: 

1. díl: Úvod do tématu a představení rovnice - čtěte zde.

2. díl: Jedinečná komunikace aneb EVP a Esence – čtěte zde.

3. díl: Smysluplná komunikace aneb pomáhat, bavit a informovat – čtěte zde

4. díl: Čitelná náborová komunikace - čtěte zde. 

 

 

 

 

 

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět