Trnitá cesta do hlavy študákovy

Trnitá cesta do hlavy študákovy

2. 2. 2015
Jiří Landa
jiri.landa@brandbakers.cz

 

Tagy: Případovky,


Linkovaným sešitem na vysokoškoláky? Ano i takové věci děláme. A světe div se, ono to funguje. Navíc skvěle. Přinášíme vám malou ochutnávku náborové komunikace z naší pekárny.

 

Nejen penězi a kariérou je člověk živ

Generace X, například takoví jako já, kterým je dnes kolem čtyřiceti, byli ochotni vydat ze sebe poslední kapky potu a krve výměnou za peníze a kariérní růst. To nám často bohatě stačilo k tomu, abychom makali jako šrouby.

Zdá se, že ti později narození, současní vysokoškoláci a čerství absolventi, to mají nastavené trochu jinak. Peníze a kariérní růst jsou pro ně samozřejmě důležité. Chtějí ale mnohem víc. Záleží jim na tom, čeho budou součástí, v jaké firemní kultuře budou pracovat, jak kvalitní a světu přínosné jsou produkty a služby jejich budoucího zaměstnavatele, jaké hodnoty firma vyznává.

Podívejte se třeba na výsledky výzkumu společnost Bernard Hodes Group, zveřejněné v roce 2012. Zde.

Big 4 hlásí problém

Zdaleka ne všechny společnosti dokázaly změnit svou nabídku a komunikaci tak, aby byla pro studenty atraktivní. Společnosti z velké konzultantské čtyřky patří mezi ty, které mají talent acquisition promakanou do posledního šroubku. Přesto jsme s naším klientem, jedním z Big 4, narazili na zajímavý problém. Ve vnímání studentů platí stereotyp, že velká čtyřka = audit.

A co transakční poradenství, daně, consulting? Navíc studenti nemají jasno v tom, jaký je přínos práce takové konzultantské společnosti. Jak svou prací pomáhá lidem a firmám, jak činí tento svět lepším?

No a přesně to bylo naše zadání. Najít způsob, jak studentům vysvětlit, co jednotlivé divize společnosti dělají, o čem jejich práce je a jak každodenně pomáhá dělat tento svět lepším.

Užitek, zábava, informace

Bylo nám jasné, že chceme-li se skutečně studentům dostat do hlavy, je třeba splnit hned tři důležité úkoly:

  1. předat jim ty správné informace o tom, jaké divize ve společnosti našeho klienta existují, co je podstatou jejich práce a co každodenně obnáší, jak to všechno pomáhá lidem, firmám a vůbec světu kolem nás,
  2. pobavit, protože víme, že když to lidi baví, informace přijmou a uloží ve své hlavě mnohem snáze,
  3. poskytnout nějaký užitek a jeho prostřednictvím zajistit, aby byl student s našimi informacemi v kontaktu opakovaně.

Vycházeli jsme z jednoduchých poznatků, které jsme si v praxi již mnohokrát ověřili:

  • lidé, studenty nevyjímaje, milují příběhy a jejich prostřednictvím přijímají informace obzvláště dobře,
  • ilustrované scénky a komiksy fungují mnohem lépe než pouhý text a navíc jsme s nimi v komunikaci našeho klienta již dříve pracovali,
  • studenti (a nejen oni) mají rádi dárky, přičemž věci z papíru jsou pro ně v dnešním elektronickém světě příjemným „retro“ zpestřením (podívejme se třeba na Moleskine či Papelote, jak jsou u mladých lidí oblíbení).

A tak z nás po chvilce lámání si hlavy vypadlo to správné řešení: jednoduchý poznámkový sešit s ilustrovanými scénkami – mikropříběhy z každodenní práce zaměstnanců, představení podstaty práce každé z divizí.

Hlavně opravdově

Jestli mají studenti na něco obzvláště citlivý nos, pak je to tzv. fejkování. Okamžitě prokouknou, když něco není autentické, když je chce někdo jen tak lakovat prázdnými frázemi. Věděli jsme tedy, že bez zapojení samotných zaměstnanců společnosti, bez jejich vyprávění, skutečných zážitků se neobejdeme. Musím říci, že v tomto směru jsme měli s naším klientem mimořádné štěstí. Ihned pochopili, o co nám jde, dali dohromady malé týmy lidí z jednotlivých divizí společnosti a umožnili nám potkat se s nimi. Před společným setkáním jsme všechny účastníky stručně informovali o tom, o co nám jde, a jak moc je jejich naprosto otevřený přístup důležitý. Samotné schůzky se zaměstnanci pak pro nás byly zážitkem. Zjistili jsme, že tito profíci jsou zároveň velmi zábavní lidé, kteří mají ze své každodenní práce hromadu zážitků a kteří jsou schopni pojmenovávat věci tak, aby jim každý – HR marketéry, jako jsme my, nevyjímaje – rozuměl.

Vymyslet, nakreslit, vydesignovat, vyrobit

Další práce pak byla především o nás. Vymysleli jsme scénáře jednotlivých scének/mikropříběhů, nakreslili, zasadili vše do korporátního designu klienta, navrhli sešit a hurá s ním do tiskárny (vybrané ilustrace si můžete prohlédnout níže). Prostě s kvalitním a hlavně autentickým obsahem se pracuje jedna báseň.

Myslím, že velmi důležitý byl i fakt, že jsme si nechali všechny naše obrázky před tiskem okomentovat lidmi, se kterými jsme dělali rozhovory. Za prvé jsme získali jistotu, že do světa nevypustíme nějaký nesmysl, a zadruhé zaměstnanci vzali ony obrázky za své – byly to skutečně ty jejich příběhy.

Tolik práce kvůli jednomu sešitu?

Možná si říkáte, jestli to není příliš práce kvůli jednomu dárkovému sešitu.

Tak za prvé, vytvořit pro studenty funkční dárek, který jim bude nějakou dobu dělat radost a jehož prostřednictvím si do šedé mozkové kůry zaryjí klíčové informace, není málo. A za druhé to není jen sešit. Je to především autentický obsah komunikace, který je jako stvořený na sociální sítě, do prezentací, dalších tiskovin společnosti nebo třeba na trička. Je to koncept, který zapojuje zaměstnance, který jde dále rozvíjet a dlouhodobě s ním pracovat. 

Pro nás tento projekt není jen typickou případovkou, na jejímž počátku bylo zadání a na konci řešení. Je to příběh, dobrodružství, které jsme díky klientovi mohli zažít.

A co vy? Rozumí lidé tomu, co děláte a jak to pomáhá dělat tento svět lepším?

Dále si přečtěte:

1) Persóna kandidáta aneb jak si udělat jasno o své cílovce

2) Jak držet v náboru krok s těmi nejlepšími?

3) Zaklínadlo jménem Talent Acquisition

4) Studenti VŠO zpívaji Guideamus

5) Ambasadoři značky Ambiente - rozhovor s Hankou Smítalovou

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět