Značka není němá bytost. Jazyk je klíčovým prostředkem její identity.

Značka není němá bytost. Jazyk je klíčovým prostředkem její identity.

1. 7. 2013
Jiří Landa
jiri.landa@brandbakers.cz

 

Tagy: Články,


Právě jsem na trulydeeply.com.au dočetl krátký, ale výstižný, článek pod názvem Lekce z jazyka značky od autorky jménem Julia Dowe.

Článek byl pro mne tak chytlavý, že cítím potřebu vám jej interpretovat a trochu se nad jeho obsahem zamyslet. Pokud si jej chcete přečíst v původním znění, zde je link: http://www.trulydeeply.com.au/madly/2013/06/28/lessons-in-brand-language/ - utm_source=feedly

Autorka se zde pozastavuje nad jazykem a vyjadřovacími prostředky, coby klíčovým prvkem identity začky. Představte si, že si ve svém chytrém telefonu nedopatřením smažete u všech telefonních čísel jména. Jediné, co vám zbyde, jsou nic neříkající čísla a konverzace, řekněme SMS. Nyní si představte, že byste měli na základě komunikace s jednotlivými čísly vydedukovat, jakým lidem tato čísla patří. Prostě přečtete pár SMS, které jste si s daným číslem vyměnili a budete se snažit určit, jaké osobě to které číslo patří. Ti, jejichž forma komunikace, tedy jazyk, slovní obraty a styl jsou v něčem jedinečné, typické a hlavně konzistentní budou odhaleni nejdříve. Na druhou stranu ti, jejichž jazyk není signifikantní, něčím specifický a pro ně typický, nebudou identifikováni a možná budou jednou pro vždy zapomenuti.

S jazykem používaným v komunikaci značek je to vlastně úplně stejné. Je mimořádně důležitým rozpoznávacím prvkem. U těch nejcharismatičtějších značek poznáte o koho se jedná, i když nebudete vidět logo, obrázky či grafiku, ale jen text vysázený ve wordu neutrálním fontem. Ti, kteří naopak mluví nemastně neslaně, zkrátka stejně jako zástupy ostatních, zůstanou neidentifikováni a zapomenuti.

Mít svůj vlastní, něčím specifický, styl komunikace je pro značku prostě důležité, a to jak pokud jde o design, tak i pokud jde o slova.

Julii Dowe i Truly Deeply děkuji za inspirativní článek a vážně zvažuji, že bych příklad s vymazanými jmény v mobilu transponoval do metody testování práce copywriterů.

Přeji všem hezký den.

Dále si můžete přečíst:

Věříte v něco? Tak hop s tím na zeď.

Lapit ptáčka, nebo přitáhnout ten správný materiál?

Příběhy - pravdivé, skoro pravdivé, lživé i manipulativní, nicméně zatraceně funkční! 

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět