Jak na firemní sociální sítě? Prostě začněte něco dělat

Jak na firemní sociální sítě? Prostě začněte něco dělat

7. 7. 2014
Jiří Landa
jiri.landa@brandbakers.cz

 

Tagy: Články,


Cena za použití sociálních sítí = 0 Kč. Cena za úspěch na sociálních sítích = atraktivní obsah.

Sociální sítě nejsou pro mě, nemám na ně čas ani náladu

Bez mučení se přiznávám, že nejsem zrovna člověkem, který by se cítil na sociálních sítích jako ryba ve vodě. Nikdy jsem neměl potřebu postovat na svém Facebookovém profilu fotky rodiny, zážitky ze svých večírků či fotky skvělého steaku, který jsem si dal v restauraci k obědu. Věnovat se tématu sociálních sítí tak může v mém podání vypadat skoro jako drzost. Na druhou stranu jsem si zcela vědom toho, jak důležité jsou v dnešním světě sociální sítě pro firmu a jaké možnosti skýtají.

Když jsme s kolegou Petrem zakládali BrandBakers, věděli jsme, že sociální sítě jsou skvělou příležitostí jak defacto zdarma dát potenciálním zákazníkům vědět kdo jsme zač, podělit se s nimi o naše názory a myšlenky, práci, kterou děláme. Zkrátka v počátcích naší firmy pro nás byly LinkedIn a Facebook klíčovými komunikačními kanály. A vlastně je tomu tak dodnes.

Někdy zábava, jindy řehole, ale funguje to

Jsou to téměř dva roky, co píšeme vlastní články, překládáme články druhých, fotíme a dokumentujeme naše workshopy a realizované projekty a sdílíme to vše na LinkedInu a Facebooku.

Světe div se, s radostí dnes mohu říci „Ono to funguje.“ Většinu kontaktů či dokonce klientů jsme získali přímo přes sociální sítě nebo alespoň s jejich pomocí. Ne vždy skáču metr vysoko radostí, když musím trávit nedělní odpoledne psaním článku jen proto, abychom měli v týdnu co dát na LinkedIn a Facebook. Když vám pak potenciální klient napíše, že by se s vámi rád setkal, protože se mu líbí jak uvažujete a co děláte je to satisfakce. Pak vás tvorba obsahu na sociální sítě začne bavit. A tady se dostáváme k tomu, co je dle mého alfou a omegou sociálních sítí. K obsahu komunikace.

K čemu je vám trouba, když v ní nemáte co upéct

Jak jsem v úvodu přiznal, nejsem žádným odborníkem na sociální sítě. Určitě neznám většinu triků, díky kterým lze zvýšit efektivitu a zásah našich firemních profilů. Proto ostatně spolupracujeme s odborníky, jako jsou Jenda Perla, Honza Vašík či Josef Kadlec, se kterými děláme na téma sociálních sítí workshopy a na které se obracíme o radu, když dojde v této oblasti na nějakou práci pro klienta.

Jedno jsem však ve své „sociální omezenosti“ pochopil záhy. Je jedno, jak skvěle umíte mačkat tlačítka a kolik triků znáte. Dokud nevytvoříte obsah, který byste mohli s lidmi sdílet a který někoho zajímá a baví, jsou vám sociální sítě k ničemu. Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest a další jsou jen chytré prostředky, které umožňují skupinám lidí setkávat se a sdílet spolu nějaký obsah komunikace.

Dnes a denně se setkáváme s klienty, HR manažery a direktory. Říkají nám, jak se rozhodli investovat do sociálních sítí, protože pochopili, že zejména k oslovení mladých talentů, které chtějí získat za své zaměstnance, je to potřeba. Najímají si externí poradce, zaměstnávají odborníky, kteří je mají spasit. Když však dojde na dotaz „Jak to máte s tvorbou obsahu?“ mnoho z nich mlčí jako zařezaní nebo se snaží z tématu vycouvat. To by přeci byla zase nějaká práce navíc a od čeho bychom pak měli toho specialistu, že.

Tak trochu mi to připadá, jako kdybych si koupil senzační troubu, která umí divy, najmul si jako poradce Zdeňka Pohlreicha a poté zjistil, že v té troubě nemám co péct.  Dokud nezačnete tvořit svůj atraktivní obsah komunikace, nikdo další vás nespasí.

Máte mobil s foťákem, tužku a papír? Můžete začít. Nic víc nepotřebujete

Viděl jsem mraky kariérních Facebookových či LinkedIn profilů zvučných firem, které měly méně lajků než zaměstnanců, minimum sdílení a žádné reakce čtenářů. Jejich společným jmenovatelem bylo vždy jediné - nezajímavý a cílové skupině neadekvátní obsah, korporátní klišé, která se hodí spíše do výroční zprávy a která nelajkují ani vlastní zaměstnanci. Zkrátka, vždy jste poznali, že se na to víceméně vykašlali nebo to zadali někomu, kdo, byť odtržený od skutečného dění ve firmě, to udělá za ně.

Věřte, že dokud nezačnete tvořit svůj vlastní obsah komunikace, jsou vám, coby zaměstnavateli, sociální sítě k ničemu.

Co by asi tak mohlo vaše vysněné kandidáty, které chcete jako zaměstnavatel na sociálních sítích oslovit, zajímat? Třeba to, jak vypadají vaše kanceláře, na jakém projektu zrovna pracujete, jak vypadal váš poslední firemní večírek, jak se jako firma stavíte k důležitým společenským tématům. Určitě sami vymyslíte celou řadu dalších důležitých témat, která pomohou lidem poznat vaši firmu a udělat si názor na to, jaké to asi je u vás pracovat.

Vezměte svůj mobil s foťákem, tužku a papír a nahlíženo zcela selským rozumem, ponořte se do dění ve vaší firmě. Začněte je dokumentovat a fotky, komentáře, články a postřehy z každodenního života postujte na vaše profily na sociálních sítích. Bude-li to, co jste se s lidmi rozhodli sdílet, zajímavé (a to bývá obvykle to opravdové, co se skutečně stalo), začnou vás vnímat, povídat si o vás a sdílet vaše příspěvky s ostatními. To, zda na vaše příspěvky lidé reagují více v pondělí odpoledne či v sobotu ráno zjistíte snadno sami. Až budete mít alespoň tento základ, začněte se zabývat nějakými triky na vyšší efektivitu či externími poradci.

Pokud budete tvořit váš skutečně vlastní autentický obsah komunikace, byť třeba neprofesionálním způsobem, budou vaši firmu lidé vnímat takovou, jaká doopravdy je. Mnohem snáze se vám tak do vaší firmy podaří přilákat lidi, kteří jsou stejného ražení jako vy, kteří se hodí do vaší firemní kultury a konceptu vaší značky.

A tak, ruku na spoušť foťáku, tužku k papíru a směle do toho. Tvořit vlastní obsah komunikace je zábava. A ve finále to může být i dobrý business.

Dále si k tématu přečtěte:

1) Značka zaměstnavatele v plné nahotě

2) Vyprávějte příběhy, lidé vám budou lépe rozumět

3) Na každou rybu platí jiná návnada

4) 5 výborných videí značek zaměstnavatelů

5) Inspirace ze světa náborové komunikace

<<< zpět

comments powered by Disqus

<<< zpět