Autor: Lenka Čápová Myšlenky 27. 4. 2021

Týmový positioning

Asi v 7. třídě při hodině dějepisu jsem dostala životní lekci - vyvolala mě paní učitelka a zkoušela z třicetileté války. U tabule jsem nebyla ani 2 minuty a šla jsem si sednout s jedničkou. Třídou projela nesouhlasná vlna, že to bylo moc krátký… Paní učitelka vstala a řekla: “Odpověděla na všechny důležité otázky: Proč, kdo, co, kdy, kde a jak”.

Jednoduché otázky používám, když pomáhám týmům projít změnou.

Co děláte?

Proč to děláte?

Kam směřujete?

Čeho chcete docílit?

Jak to děláte?

Poslání (smysl), vize (směr), služba nebo produkt (přidaná hodnota) a hodnoty (chování). Je to proces a jeho výstupem jsou krásné věci. Jako třeba:

...přinášíme naději…

...odemykáme potenciál…

...vracíme do hry…

...pomáháme dýchat…

Klíčem je jednoduše pojmenovat podstatu existence vašeho týmu.

Týmový positioning vychází z původního marketingového nástroje - brand positioningu, kde je cílem odlišit se v mysli zákazníka od konkurenčních značek. V případě týmového positioningu nejde o odlišení se od ostatních týmů, ale spíše o nalezení svého “místa na slunci” v rámci organizace. Jaká je role našeho týmu v kontextu firmy? V návaznosti na firemní strategii? Může se stát, že se na to v návalu denní rutiny zapomene nebo se to pro nedostatek času ani neudělá.

A proč je positioning týmu potřeba? Důvodů je hned několik:

  • protože to pomáhá členům týmu sladit se na tom, o co jim jako týmu jde, 

  • pomáhá jim také srovnat si priority 

  • a hlavně, v důležitých okamžicích pomáhá jednotlivcům rozhodovat se. A tady, věřím, že správně!

Vybavuji si situaci, kdy jsem s týmem Zákaznické zkušenosti, který jsem nově převzala, prošla tímto procesem. Bolelo to. Ale výsledek stál za to! Naše poslání znělo: Vracíme zákazníka do hry!

 

Možná se vám to zdá málo sofistikované a říkáte si: “...a co jiného byste jako chtěli dělat?” Zní to možná jednoduše, ale v jednoduchosti je krása! Vybavuji si ty situace, kdy jsme si lámali hlavu nad tím, jak vyřešit tu a tu situaci, ten a ten problém. A vždy, když jsme si připomněli naše poslání - vracet zákazníka do hry - hned bylo jasné, jak dál!  Najednou to nebylo nic těžkého.

Když týmu poslání chybí, každý člen jedná jinak. Není nastavený a hlavně žitý standard toho, jak tým funguje - jak a co dělá, na čem pracuje. Každý v týmu může vnímat jinak své a společné priority a hledat si “svou cestu” v jejich plnění. Při spolupráci s ostatními týmy, každý vytváří jiný zážitek a jinou zkušenost. Nebuduje se tak povědomí o kvalitě týmu jako takového, ale o jednotlivcích, kteří dělají svou práci tak či onak. Každý zanechává jinou stopu.

Mít týmové poslání to není o tom, že všichni děláme stejně - každý jsme jiný a je to tak v pořádku! Mít týmové poslání - smysl - je o závazku. O závazku jeho členů chovat se a jednat tak, aby společně toto poslání, tento závazek, naplňovali. Pracovali na věcech, které jsou pro ně, jako tým, smysluplné.

Pokud chcete vědět více o tom, jak se takové poslání, takový smysl týmu rodí, ozvěte se.

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.