Autor: Petr Hovorka Tipy 9. 2. 2021

Inspirativní počiny – vol. 24

Poslední díl dalšího unikátního roku je tady. Přese všechno, co nás v tomto roce potkalo, jsme i letos byli schopni objevovat počiny, které se daly označit přívlastkem inspirativní a plnit tři kategorie, kterými plníme každý díl:

  • firemní DNA, kultura a leadership, celostní strategie, employee experience, 
  • obsah a prostředky komunikace, 
  • zdroje inspirace a HR nástroje.

O čem se v posledním dílu dočtete? Byli jsme zvyklí na supr vytuněné akce, workshopy a konference. To ale tenhle rok bohužel nešlo. Nevadí! Dobrou zprávou je, že spousta věcí jde udělat i online. Není to stejný zážitek, ale když se chce, všechno jde. To ví i Ambiente, které pro své kolegy vymyslelo onlajn snídani. Dále se dočtete, jak může fungovat firma bez šéfů nebo o nástroji, který v mnoha firmách šetří spoustu času a posunuje interní komunikaci na vyšší úroveň. Dozvíte se také, jak funguje naloďování nováčků ve Slevomatu a vůbec celé HR. Máme pro vás tip na čtení do nového roku – SCALING UP / Zvládnutí Rockefellerových návyků 2.0 Habits 2.0 – knížku, která je nabitá praktickými návody více než bývá obvyklé. A jak jinak ukončit letošní rok než třešničkou. Spoustu HR obsahu najdete na nové platformě Yhub od HRdinek. Přejeme vám hezké čtení a do nového roku jen to dobré, a ať máte kolem sebe hodně inspirativních lidí a počinů.

 

SNÍDAT JDE I ONLINE

Kdo umí, ten umí. A Ambiente rozhodně umí. Jak udržet vztahy v týmu, i když jsme na home-office? Není to jednoduchý a určitě to není to samé jako za starých kancelářských časů. Ale když se chce… V Ambiente zavedli novou tradici v podobě online snídaní. Všechno promysleli do posledního detailu. V prvním kole všichni předem dostali balíček z cukrárny Myšák se surovinami na jablečné galetky a instrukcemi, jak se na snídani připravit – od nachystaného nádobí a pomůcek po ostrouhání jablek. V pátek ráno si už každý jen uvařil hrnek něčeho dobrého a na call se připojil Tomáš Karpíšek (pozn. majitel sítě restaurací), aby je všechny provedl celým pečením. V téhle zvláštní době je každý takový počin skvělý a mnoho firem by se mohlo od Ambiente inspirovat k podobným online aktivitám. Fantazii se přece meze nekladou.

2.

 

KAMARÁDI DO DEŠTĚ

Když jsme hledali inspiraci pro nastavení odměňování ve firmě, v sítích pozornosti uvízla ostravská parta RainFellows. Původně čtyři kamarádi, kteří tuto poradenskou společnost před sedmi lety založili, se v minulém roce dokázali rozrůst o další dva společníky. V článku Jak fungují kamarádi do deště nyní odkryli část svého receptu. Tak například: na projektech pracují vždy ve dvou, ideálně ve třech, a tak se neustále vzájemně učí a zároveň hlídají, aby je nepostihla provozní slepota. Každé tři měsíce dělají čtyřdenní offsite retrospektivy, na kterých probírají vše od strategických věcí po nové projekty. Výjezdů se účastní celé rodiny včetně dětí. Šéfy byste v jejich firmě hledali marně, všechno řeší diskusí a konsensem. Zisk či ztrátu si jako společníci dělí rovný dílem. “Nehledíme na to, kolik kdo skutečně na společný stůl přinesl, ale věříme, že každý z nás dělá v danou chvíli tu nejlepší práci kterou dovede.” Lidi ve firmě mají rozdělené do tří kruhů – od kontraktorů, před zaměstnance ke společníkům. Přečtěte si celý článek.

4.

 

10 MINUT > 1,5 HODINY ?!

Že se vám ten vzorec nezdá? To je v pořádku. Takhle reaguje většina našich klientů, když jim představujeme koncept 10 minutových každodenních porad, takzvaných daily huddles. Jsou inspirovány Johnem D. Rockefellerem, který pořádal každý den oběd se svými řediteli ve Standard Oil. A tyto krátké denní porady nabývají ještě většího významu ve chvíli, kdy část lidí pracuje vzdáleně a my potřebujeme udržet celý tým zaměřený na společný cíl. Ve skutečnosti daily huddles trvají 5 až 15 minut a řídí se několika pravidly: 

✅ probíhá ve stoje, což snižuje pohodlí a zrychluje tempo, 

✅ všichni jsou zvaní, i lidé mimo daný tým,

✅ mají pevnou agendu, otázky, které zodpovídá každý účastník: 

a) co se mi včera povedlo / co jsem včera dokončil, 

b) na čem budu pracovat dneska, 

c) věci, se kterými potřebuji pomoc někoho jiného.

✅ konají se v první pracovní hodině, ve specifickém čase, například v 9:17,

✅ nikdy se neruší.

Zabere to nějaký čas, než získáte potřebný rytmus. Vaším úkolem je vytrvat a udržet porady pod 15 minut. Po 30 dnech se začnou stávat přirozenou součástí fungování vašeho týmu. Budete překvapeni kolik energie vám dodají, kolik času ušetří. Více si můžete přečíst v článku Huddles: The Benefits of a Daily Huddle Meeting (Even Virtual).

6.

 

ZÁKLADY ÚSPĚŠNÉHO NALODĚNÍ

Rozhodli jsme se, že i v tomto dílu vám nabídneme inspiraci z dílny Slevomatu. A to jejich postup při naloďování nováčků. Vlastně nejen ten. Možná vzdáváme hold celému HR týmu, který má odvahu svou práci prezentovat i navenek. Jak funguje HR Slevomatu si můžete přečíst i vy na jejich blogu a také se můžete podívat na záznam z webináře HR ve Slevomatu nebo si stáhnout formuláře spojené s naloďováním nováčků. Nejedna firma by se mohla Slevomatem inspirovat a zajistit hladký průběh celého onboarding procesu. Když už totiž přitáhnete (nebo přetáhnete :)) nového kolegu do své firmy, musí být co nejvíce spokojený, aby zůstal a šířil své pozitivní zážitky dál. Na trhu opravdu není mnoho firem, které by veřejně mluvily o svých procesech a dávaly prostor veřejnosti se inspirovat. Ve Slevomatu jsou ale otevření – ukazují i navenek, jak hledají nové talenty nebo jak vypadá jejich zapracování ve firmě. Dokonce představují i svůj recept, jak se stát magnetem pro nové zaměstnance.

8.

 

SCALING UP – RŮSTOVÁ CESTA FIRMY

SCALING UP / Mastering the Rockefeller Habits 2.0 je kniha nabitá praktickými návody více než bývá obvyklé. Možná proto, že zachycuje metodiku, díky které nasadíte svou firmu na růstové koleje. Metodika dopodrobna popisuje 4 oblasti: People – přitažení a udržení správných lidí, Strategy – vytvoření skutečně odlišující strategie, Execution – schopnost špičkově exekuovat stanovené plány a Cash – protože disponibilní prostředky jsou nezbytným mazivem. A hlavně, každá kapitola obsahuje praktické návody a mustry, které můžete začít celkem rychle používat. Autorem knihy je Verne Harnish, autor bestselleru Mastering the Rockefeller Habits, který s knihou Scaling Up získal několik knižních ocenění. Její české vydání nyní připravuje Pavel Křepelka ze Scale Up Impact, se kterým jsem měl příležitost spolupracovat na několika projektech. A na metodiku můžu říct jenom jedno – wow. 

10.

 

HR-OMADA DOBRÉHO OBSAHU

Kdysi byla takovým místem HR Kavárna. Jenže byla založena na dobrovolnících, trochu punková a špatně se řídila. Tak ji LMC raději zařízlo (místo toho nyní opíjejí HR komunitu nakupovaným rohlíkem). No a tak dá rozum, že čas od času přijde někdo s projektem šířícím nezávislý HR obsah. Naposledy tak učinily HRdinky s vlastním online hubem. Funguje tak, že každý může přidat svůj obsah, který však nejdříve projde hrdinským drobnohledem a teprve poté je/není sdílen s ostatními. Články jsou uspořádané do kategorií podle tématu a tak je celý hub přehledný. Můžete tam najít informace z onboardingu, firemní kultury nebo z oblasti vzdělávání. Také je velice praktická věc kalendář, ve kterém si může každý najít event nebo workshop dle libosti – v prosinci jich tam bylo dokonce až 25. S HRdinkama se nudit rozhodne nebudete a pokud toužíte po zajímavém čtení z tohoto oboru, tak směle do toho.

12.

A to je pro tento, obzvláště vypečený rok, vše. V roce 2021 se na vás budeme těšit u 5. ročníku Inspirativních počinů. Až půjdete kolem něčeho inspirativního z oblasti leadershipu, firemní kultury, HR obsahu, aktuálních nástrojů a zdrojů inspirace, dejte nám vědět. Použít můžete tento jednoduchý formulář. My vám za to pošleme naši knížku Úspěšnější díky lidem.

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.