Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

Na co se přitahují vývojáři?

Na tyinternety.cz se o přitahování (náboru) vývojářů rozepsal v podrobném článku s názvem Práce v digitálu: Vývojáře do Slevomatu lákáme na to, co je zajímá Michal Bilka, manažer pro strategický rozvoj ve Slevomatu. S radostí vám tento článek přinášíme i na pekařském blogu.

Jak najít kvalitního vývojáře? Tuto otázku si každý den pokládá mnoho HR specialistů ve většině českých firem. Slevomat není v tomto směru výjimkou. Neustále hledáme kvalitní vývojáře, což je každým měsícem těžší a těžší. Co ale s tím?

Prvním a základním krokem je nastavení strategie náboru. Určit si, co jsou hlavní cíle pro nábor nových pozic. Jaké lidi, s jakými zkušenostmi a v jaké odbornosti ve své společnosti chcete mít, kolik jim chcete zaplatit a co všechno jim chcete nabídnout. Pokud strategii nemáte, vrhnete se dříve nebo později do lovení lidi za každou cenu s jediným cílem danou pozici obsadit. Tento přístup vás ale velmi brzo doběhne.

Největším současným problémem na českém pracovním trhu vývojářů je nedostatek kvalitních lidí. Způsobuje to, že mzda kvalitních vývojářů atakuje poměrně vysoké částky. Znamená to ale také to, že mzda již není hlavním rozhodovacím kritériem vývojářů. Pokud vývojáři nabídnete mzdu, která pokrývá jeho potřeby a odpovídá obvyklé hodnotě pro jeho zkušenosti a odbornost na trhu, začnou ho zajímat převážně jiné faktory.

Roztočená spirála firemních benefitů

Aktuálním trendem firem je lákání vývojářů na rozličné přímé benefity typu: designové kanceláře, jídlo zadarmo, rozličné možnosti relaxace přímo v budově a tak dále. Je toto ale správný přístup? Jsou to hodnoty, které chcete, aby rozhodovaly o tom, zda u vás vývojář bude pracovat?

Určitě vám pomohou krátkodobě vyřešit akutní problém nedostatku kvalitních lidí, ale do budoucna vám způsobí spíše více problémů než užitku. Pro vaše konkurenty totiž nebude problém, aby vás dokázali překonat, pokud disponují větším rozpočtem. A tato spirála je v současné době už značně roztočená. Opravdu postavíte svoji budoucnost na faktorech, které se dají snadno přebít?

Ve Slevomatu jsme se rozhodli na tuto vlnu nenaskočit. Samozřejmě i my máme pro naše vývojáře připraveny zajímavé benefity, ale nejsou to pro nás ty zásadní věci. V rámci společnosti máme nastavenou jasnou strategii, jak k našim vývojářům chceme přistupovat. Je to však dlouhodobý proces, který nás, stejně jako jiné firmy, stojí poměrně hodně úsilí.

Za osm let, co jsme na trhu, jsme si však ověřili, že se nám vyplatí s náborem kvalitních lidí nespěchat a počkat si na toho správného kandidáta. Strávíte s ním totiž potom výrazně méně času při zaškolování a je větší pravděpodobnost, že u vás zůstane i po zkušební době a navíc pro vás bude rád pracovat.

Co jsou pro Slevomat klíčové body, na kterých stavíme náš nábor vývojářů?

Spolupráce na zadání / MVP

Vývojář je ve Slevomatu vždy partner produkťáka, projekťáka nebo zadavatele úkolu. Od prvních fází zadávání úkolů je v týmu vždy někdo z vývoje, aby průběžně konzultoval proveditelnost dané věci. Deadline větších úkolů se určuje vždy až po finálním odhadu náročnosti od vývojářů.

Také velmi často využíváme tzv. MVP, tedy minimální produkt. To znamená, že věci spouštíme v naprosto základní a osekané verzi, abychom si na svých zákaznících a partnerech ověřili, že je životaschopný. Pokud se to potvrdí, dopracujeme následně úkol do požadované úrovně.

Průběžné nasazování / agilní vývoj

Ve Slevomatu jsme zvyklí nasazovat věci do produkce i třicetkrát denně. Nemáme pevně nastavené sprinty. Úkoly se nasazují vždy, když jsou hotové. Tento přístup způsobuje, že vývojář má prakticky ihned po dokončení svého úkolu k dispozici zpětnou vazbu od našich zákazníků a partnerů.

Zpětná vazba se ihned posuzuje a na jejím základě se případně rovnou provádějí úpravy. Věříme, že než donekonečna hledat správnou podobu, je lepší danou věc nasadit a upravit ji pak právě na základě zpětné vazby.

Takovému procesu ale musí být samozřejmě přizpůsoben i váš přístup k vývoji. Slevomat je nastaven na velmi agilní způsob vývoje, kdy využíváme kombinaci nejznámějších metodik z dané oblasti. Všechny jsme si je vyzkoušeli a vzali si z nich to, co nám nejvíce vyhovovalo. Daný proces si navíc neustále upravujeme na základě zkušeností i aktuálních trendů.

Review kódu

Aby byl váš kód kvalitní a v souladu s coding standardy, které máte definované, je potřeba ho kontrolovat. Ve Slevomatu máme nastavený dvoukolový review proces, který dává našim vývojářům pravidelný a hlavně okamžitý feedback na jejich práci a posouvá je tak dále.

První kolo kontroly vždy dělá kolega vývojáře, který na úkolu pracoval. Výběr máme postavený na náhodě, a tak jakýkoliv náš vývojář musí být schopen pokračovat v práci svého kolegy. Díky coding standardu by ji měl být schopen rychle pochopit a zhodnotit.

Je také velmi důležité nastavit, aby review byl proces, kterému každý vývojář věnuje dostatečný objem času a neodflákl ho. Proto je zde také druhé kolo, které vždy již dělá buď přímo vedoucí vývoje nebo jeden z jeho zástupců. Review opravdu neděláme pouze pro formu. Obsahuje obvykle mnoho relevantních připomínek, které je potřeba vysvětlit nebo zapracovat. Dobře nastavený review proces je jeden z hlavních základů kvalitního kódu a investovaný čas do něj se vám v budoucnosti vrátí.

Coding standard

Coding standard je postup/proces, který dnes běžně používá mezinárodní PHP open source komunita. Veřejně jasně deklaruje, jakým způsobem pracujete s kódem, na jaké úrovni ho máte a co je pro vás zásadní při jeho psaní. Potenciální uchazeč tak předem ví, jakou úroveň má očekávat a co musí udělat proto, aby se na ni dostal.

Tímto způsobem si tak velmi výrazně šetříte čas při náboru lidí. Většina vývojářů je v tomto velmi soudná a dokáže velmi rychle posoudit, zda coding standard odpovídá jeho přístupu k práci. Velmi nás těší, že slevomatí coding standard je dáván za vzor v českém i mezinárodním prostředí. Je to pro nás ocenění naší práce.

Veřejné knihovny / publikační činnost

Podporujeme vzdělávání našich vývojářů. V interní strategii jsme si dále určili, že znalosti a postupy veřejně sdílíme s vývojářskou komunitou. Podporujeme proto vývojáře v tom, aby se nebáli veřejně vystupovat nejen v České republice, ale i v zahraničí, a to vždy pod svým jménem, aby za to získali odpovídající kredit.

Ze stejného důvodu Slevomat publikuje veřejné knihovny pro určité oblasti, například pro platební bránu, kontrolu coding standardu nebo pro oblast EET. Tyto knihovny jsou volně dostupné každému k využití. Nebojíme se nabídnout naše zkušenosti v těchto oblastech ostatním. Věříme, že tento přístup postupně převáží a nebude problém sdílet zkušenosti napříč celým trhem. Sdílení zkušeností pomáhá tomu, aby se zvyšovala úroveň vývojářů na trhu.

Hackathony

Hezky česky se jedná o různé experimenty, které vývojářům pravidelně umožníte v rámci jejich běžné pracovní doby. Je velmi důležité, aby měly pevně stanovený prostor pro realizaci. Není dobré, aby se nedotažené úkoly přelévaly do běžné pracovní doby.

Nejčastěji hackathony využíváme k tomu, abychom vyzkoušeli nejnovější postupy nebo technologie, na což při běžném vývoji není obvykle dostatek času. I z tohoto důvodu je Slevomat vyhlášený tím, že nejnovější postupy a trendy ve vývoji nasazuje relativně rychle po jejich objevení. Nenasazujeme ale novinky za každou cenu. Díky hackathonu jsme si jistí, že to pro nás má smysl, protože jsme si vše prakticky vyzkoušeli.

Máme určeno, že interní hackathony probíhají každý druhý pátek. Každý vývojář si dopředu vymyslí úkol. Na úkolu poté celý den intenzivně pracuje. V ideálním případě se úkol ještě téhož dne nasadí. Pokud je potřeba více času, pokračuje vývojář na úkolu za dalších čtrnáct dní.

Bezpečnost

Velmi dbáme také na bezpečnost. Víme, jak cenná jsou dnes data, se kterými pracujeme. Projevuje se to primárně v používání nejnovějších verzí knihoven a systémových aplikací. Sledujeme aktuální trendy v této oblasti a necháváme si naše postupy ověřovat uznávanými odborníky. I když se vám to zdá jako samozřejmost, tak vzhledem k rychlosti rozvoje e-commerce segmentu se na toto často zapomíná.

Nabíráme s otevřenými kartami

Nové vývojáře se snažíme do Slevomatu lákat právě na výše zmíněné hlavní body. Pracujeme na tom, aby byla naše strategie veřejně známá. Proto mají naši vývojáři aktivní kanál na Twitteru, kde všechny své postupy sdílí. Jak již bylo zmíněno, také aktivně vystupují na různých akcích nebo publikují. Chceme, aby byli hrdí na svoji práci a nestyděli se za ni. Tím nejlepším náborářem jsou totiž právě vaši vývojáři, kteří jsou v komunitě známí a naprosto přirozeně vás tak prezentují.

Ano, nábor postavený na těchto bodech nemusí být tak sexy jako všemožné benefity. Je to běh na delší trať, protože bude několik měsíců trvat, než se vám podaří zvýšit povědomí o tom, jak pracujete. Na druhou stranu vám tento přístup pomůže najít vývojáře, kteří k vám chtějí právě proto, že ví, co čekat, a motivuje je to k práci. Je to způsob, který vám zaručí, že máte stabilní tým, který pro vás rád pracuje. Je to přístup, který zajistí, že máte angažované vývojáře, kteří za vámi stojí. A to je ta zásadní výhoda.

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.