Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

Inspirativní počiny – vol. 6

Tento poslední díl Inspirativních počinů v roce 2017 je čistým pelmelem. Najdete v něm výběr starších i nových po-činů: skvostnou přednášku na téma rebranding, TED talk o vývoji počtu zaměstnanců v Evropě a možných řešeních této krize, kariérní stránky cílené na řidiče kamiónů, informace, co je pro absolventy a studenty VŠ důležité při výběru zaměstnavatele, časopis pro kandidáty jako alternativu k náborové brožuře, nový a rovnou největší pracovní portál na světě a pracovní inzerát, který opravdu neslibuje modré z nebe.

Pakliže jste nečetli, přečtěte si taky první, druhé, třetí, čtvrté a páté vydání Inspirativních počinů.

Řešení bez porozumění nestačí

„Kdo chce pomoci sobě a jiným, musí opustit dobré, aby vybojoval lepší. Nesmí držet v ruce vrabce jen proto, že je lepší než holub na střeše. Bez odvahy ke změně není zlepšení, není blahobytu.“ říkal Tomáš Baťa. No jo, ale říkejte to jako konzultant manažerům v korporacích. Adam Hrubý ve své přednášce, na případové studii rebrandingu advokátní kanceláře, vysvětluje, že „klient nehledá pouze řešení, ale potřebuje také dodat odvahu ke změně“. Klient chce porozumět procesu změny, významům jednotlivých částí řešení, chce kontext, chce si na to přijít sám. Tohle je skutečný branding (rebranding), který neznamená pouhou změnu názvu, tvaru a barev loga nebo sloganu na modernější, ale naplňuje názvy a loga společností významy, kterým lidé rozumí.

Chlapi sobě

Náborová kampaň MOSS logistics zahrnující kariérní stránky https://www.jezdivmossu.cz/ je ukázkou dobře odvedené práce po mnoha stránkách. Mně se líbí zejména z pohledu cílení na konkrétní skupinu kandidátů. Když si pročítám jednotlivé texty, jako bych ty chlapy od volantu tiráků viděl. No vlastně jsou jich kariérní stránky plné. A dokážu si také práci v MOSSu dobře představit: „V MOSSu nejezdíme turnusy, jen export / import a hlavně Německo a Francii. Skoro všichni kluci mají vlastní auto, pár jich je střídačů. Některý šoféři jezdí pravidelný točky, a tak dopředu vědí, kdy budou pryč. Mně každej výjezd domlouvá Béďa zvlášť.“ Že bych si dodělal profesák?

8 miliónů chybějící zaměstnanců

To je neúprosný výhled vývoje počtu zaměstnanců v největší Evropské ekonomice — v Německu — do roku 2030. Milión imigrantů je jenom malá náplast na tuto propast. BTW. poměrně to odpovídá úbytku zaměstnanců v ČR, který mezi roky 2010 a 2030 činí milión lidí. A k tomu se bude trh transformovat — profese budou zanikat a nové budou vznikat, což zapříčiní nesoulad mezi schopnostmi lidí a požadavky firem. Rainer Strack ve svém TED talku pouze nebrečí, nabízí také možné řešení. Tím je podle něj „People Strategy“ zahrnující odpovědi na 4 otázky: Jak předpovídat poptávku a nabídku? Jak přitáhnout skvělé lidi? Jak vzdělávat a zvyšovat kvalifikaci lidí? a Jak si udržet skvělé lidi? A mně se moc líbí i jeho závěrečný vzkaz.

Kariérní stránky na papíře

Není všechno digitální. Papírových knih jsou plná knihkupectví, a dokonce i školní lavice. Dávat představení firmy na flešce je trapný (a nefunkční). Jak se s tím poprat nám ukázala dánská nábytkářská společnost JYSK svým náborovým časopisem. Najdete v něm obsah jako na propracovaných kariérních stránkách. Chybí pouze videa. A účinná byla také strategie, která byla s vydáním časopisu spojena: „Naši mladí zaměstnanci dělají často a rádi domácí párty, na které zvou své kamarády. Pohozený časopis na toaletě je způsob, jak se k této cílové skupině můžeme nenásilně dostat a představit se jim jako zaměstnavatel.“

Smysl, růst a kariéra

Tři nejdůležitější věci pro studenty a absolventy VŠ při rozhodování o výběru zaměstnavatele doprovázené jistotou zaměstnání, výší platu, rozmanitou prací a vybaveným a příjemným pracovním prostředím. Lovec hlav a HR manažer IT společnosti STRV Matěj Matolín dokonce říká, že by kanceláře měly být pěknější, než to mají lidi doma. Každopádně v seznamu nevidím „work-life-balance“ nebo „CSR aktivity“, kterými se některé firmy tak často a rády ohánějí. Zdroj: Průzkum LMC z roku 2017, odpovídalo 737 studentů VŠ a absolventů do 2 let po ukončení studia VŠ; data = průměr míry souhlasu s tvrzením na škále 1 = rozhodně důležité až 4 = rozhodně nedůležité.

Facebook & Práce

Tak už je to tady. Facebook udělal na našich soukromých profilech záložku Práce, ve které se nám zobrazují „relevantní“ (mně zatím spíše všechny) nabídky práce, a naopak všem organizacím umožnil zveřejňovat pracovní nabídky — „zdarma“. Zobrazování pracovních nabídek na našich timelinech je samozřejmě závislé na tom, zdali konkrétní organizaci sledujeme nebo zdali ji sdílel některých z našich přátel případně zdali si organizace zaplatila placenou kampaň a zahrnula nás do cílové skupiny. Jsem na to zvědav. Jestli se to chytne, bude Linkedin pravděpodobně plakat. Čísla jsou totiž neúprosná: 2 miliardy uživatelů Facebooku oproti 500 miliónům Linkedinu a především — na Facebooku tráví lidé v průměru 35 minut denně!!!, zatímco na Linkedinu pouhých 19 minut měsíčně. 

Opravdová vnitřní motivace

Sir Ernest Shackleton sháněl v roce 1914 pro svou transantarktickou expedici 50 námořníků. Vydal proto v novinách tento pracovní inzerát. Podívejte se, co všechno námořníkům sliboval. A můžu vám říct — docela to s těmi sliby přehnal. Na inzerát se mu přihlásilo 10 000 mužů a on měl velkou práci si těch pět desítek vybrat. I to ale zvládnul skvěle — nikdo z námořníků na nebezpečné expedici nezahynul. Slibujte méně, buďte opravdoví, nabízejte příležitost, dobrodružství, možnost „něco dokázat“ a hlavně — nelakujte věci narůžovo — připusťte, že práce u vás má i méně příznivé stránky. 

A jaký počin z oblasti firemních kultur, spolu-práce lidí a firem a značek zaměstnavatelů zaujal v poslední době vás? Dejte mně prosím vědět, ať můžeme sdílet další a další Inspirativní počiny, které postupně erodují nábor, jak jej známe z dob minulých.

 

 

Dále si přečtěte:

1. Jak napsat pracovní inzerát

2. Mnoho povolaných, málo vyvolených?

3. S mikrofonem za inspirací, díl první

4. S mikrofonem za inspirací, díl druhý

5. Na čem dnes záleží

 

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.