Autor: Petr Hovorka Akce 28. 4. 2020

Pracovní portály jinak

V posledních měsících se toho v segmentu pracovních portálů v České republice mnoho událo. Nejdříve jsme si nemohli nevšimnout velké kampaně nového ryzího pracovního portálu AirJobs a před několika dny potichu vypuštěných dvou dalších projektů Cocuma a Proudly, které "na to" jdou jinak. V zákrytu se pak připravuje lednové spuštění portálu a především mobilní aplikace pracezarohem.cz od LMC. Pojďme se na první tři – z employer branding pohledu – nyní společně podívat.

 

AirJobs

Abych se vám přiznal, AirJobs na mě působí tak, jako kdyby ho někdo vyvíjel pět let a teprve tento rok ho spustil. Řeší problémy, které ne že již nejsou na stole (uživatelská přívětivost pro kandidáty, dobré rozhraní pro správce, lepší obchodní podmínky atd.), ale které nejsou ty aktuálně největší – a tím je především nedostatek nezaměstnaných. S tím samozřejmě pracovní portál nemůže nic udělat (s počtem lidí bez práce), může se však zaměřit na oslovení zaměstnaných. Jak nám to hezky ukazuje masivní mediální kampaň Jobs.cz. Myslím, že k "přetahování" nepostačí "informace o společnosti, přehled benefitů, detaily o výběrovém řízení..." jak píšou v příspěvku ze 16. 11. na svém LinkedIn profilu.

Z pohledu employer brandingu... prezentace společností se nijak nevymykají většině současných kariérních stránek. Za mě tedy nemá smysl o tomto portálu, ve vztahu k budování zaměstnavatelské značky, hovořit. 

 

Cocuma 

Aneb Corporate Culture Market… Není to nová myšlenka (portál themuse.com byl v USA spuštěn v roce 2012), ale pro český trh (a employer branding v ČR) je zásadní. Nenabízí především otevřené pozice a jejich benefity, ale firemní kulturu dané společnosti. Zachycuje skutečné zaměstnance v jejich pracovním prostředí, představuje kanceláře, akce a rituály, z prezentací můžeme vyčíst také styl vedení a firemní hodnoty.

Z pohledu marketingové komunikace používá ty nejefektivnější prostředky (videa a fotografie); jen nevím, proč si někdo nedal práci s dlouhými texty a chybějící infografikou. Když si projdete společnosti, které se na Cocuma aktuálně prezentují (Impact Hub Brno, Rockaway, Orbit, Cream & Dream, STRV) zjistíte, že to jsou malé a středně velké společnosti s "parádními kancelářemi". Rozhodně nepochybuji, že Cocuma ukáže nový směr přemýšlení o náborové komunikaci a výrazně přispěje ke změně "nábor → přitahování". Bude však cestou pro velké společnosti (korporace)?

Z pohledu employer brandingu tam chybí několik věcí: především vyjádření toho, proč dané společnosti existují a v čem jsou jako zaměstnavatelé tyto společnosti jedinečné. Je to jako kdybychom v případě produktu prodávali pouze design (postavili Unique Selling Proposition pouze na designu). Ano, design je mocný nástroj, ale v "době značkové" rozhodně ne jediný a zásadní. Postrádám rovněž "glassdoor" přesah, tedy možnost vkládat recenze zaměstnanců k jednotlivým společnostem.

Cocuma je ale na začátku a my jí držíme palce!

 

Proudly

Jan Klusoň o svém startupu na serveru CzechCrunch říká: „Jaká je firemní kultura, s kým budu trávit většinu času, jaký je šéf, bude se mi tam líbit? To jsou otázky, které dnes mladé talenty nejvíce zajímají při hledání práce. Mezi popisy tisíců standardních pracovních pozic odpovědi ale nenajdou." "Určený je spíše pro mladší věkovou kategorii, a i proto se soustředí především na co nejpodrobnější pohled do pracovního prostředí, kultury a kolektivu, což je dnes mnohem důležitější, než finanční motivace. Jakmile se pro některou z firem a nabídek rozhodnete, stačí se jen podobně propojit jako na seznamce a potkat se virtuálně nad účelnou konverzací."

Výborný funkční web ("on-trend"), prezentace firem přeplněné fotografiemi skutečných zaměstnanců a pracovního prostředí. Masivní je rovněž nasazení videí. A dokonce se prezentují i nadnárodní korporace jako Unilever nebo Faurecia. Na první pohled nevidím rozdíl mezi Cocuma a Proudly.

Z pohledu employer brandingu to vypadá, že zde prezentovaným společnostem chybí strategie značky zaměstnavatele (například část Employer Value Proposition aneb Proč by k nám měl jít někdo pracovat - v čem jsme jako zaměstnavatel jedineční). Hezky to jde vidět například v prezentaci Unileveru, kde chybí výrazný (odlišný, jedinečný...) obsah - představení zaměstnavatelské značky. "Jsme neformální – tykáme si, naši práci milujeme a máme tady billiár a fotbálek."

Pakliže chce být Proudly seznamkou na trhu práce, což se mně mimochodem líbí, musí poskytnout prostor pro budování vztahů mezi zaměstnavateli a lidmi na trhu práce. A k tomu je důležitý obsah, který má potenciál vztahy budovat (recept naší pekárny: 3x pomož + 2x pobav + 1x informuj). Proto mi blogy u jednotlivých firemních profilů, ať již na Cocuma nebo Proudly, zásadně chybí.

Jsem zvědav, kam se především poslední dva projekty – pracovní portály – vyvinou. A jak pomůžou kultivovat zaměstnavatele na trhu práce. Zdali zůstanou "pouze" moderním nástrojem HR marketingu využívajícím to nejlepší (autentická videa a fotografie) nebo se zasadí (svými nástroji a prostředky) také o změnu mindsetu firem. Ty už totiž dávno nedrží v rukách nabídku, ale poptávku. My jim držme společně palce.

Následující dva weby - Jooble a jobinsider - přidávám 8. června 2017, aby doplnily i tak neúplný přehled pracovních portálů v České republice.

Jooble

Na trhu se také objevil (další) agregátor pracovních nabídek Jooble. Na Jooble naleznete nabídky volných pracovních míst, agregované z 225 pracovních portálů v České republice. Na webu dále píšou: "Snažili jsme se vytvořit jooble tak, aby maximálně ušetřil Váš čas a úsilí; aby při zadáni jednoho vyhledávacího dotazu jste hned nalezli práci, která Vám bude vyhovovat na 100%. Pro ty pravé "gurmány", kdo chtějí vytěžit maximum ze svého života, vyrobili jsme spoustu nástrojů, jako například Rozšířené hledání a velké množství speciálních filtrů, pro ještě efektivnější nalezení práce."

 

jobinsider

To, co jsem vyčítal Cocuma a Proudly nyní dotahuje jobinsider, obdoba amerického Glassdooru. Jde o hodnocení firem jako zaměstnavatelů s tím, že si zde firmy mohou vytvořit své profily a prezentovat otevřené pozice. Na webu píší: "V současné době již několik portálů s podobným zaměřením existuje. My se snažíme, aby byl JobInsider trochu jiný - důraz klademe hlavně na uživatelské prostředí, aby bylo pro jeho návštěvníky trochu hravé a zábavné. Je nutné zmínit, že JobInsider není čistě jenom reputační web. V dnešní době zde mají firmy možnost se registrovat a vytvořit si svůj profil s  možností pracovní inzerce. Výhodou je, že lidé hledající práci mají rovnou přehled o tom, jaký zaměstnavatel zde inzeruje - ti, kteří zde mají špatnou reputaci zde asi o inzerci mít zájem nebudou."

Zajímá mě také váš názor, podělte se.

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.