Autor: Jiří Landa Myšlenky 28. 4. 2020

Case study: Nutricia na cestě k atraktivní zaměstnavatelské značce

Jací v této firmě pracují lidé? O co usilují? Jaká zde panuje firemní kultura? Čím se liší od jiných firem? Proč bych si měl právě tuto firmu vybrat za svého zaměstnavatele? Jsem já tím správným člověkem, který se do této firmy hodí? Odpovědi na tyto otázky zásadním způsobem formují to, jak lidé firmu vnímají jako zaměstnavatele.

Bohužel, stále je jen málo firem, které nabízejí jasné odpovědi na tyto otázky, které budují cíleně svou značku zaměstnavatele a umí se svému publiku představit a budovat s ním vztah. A to byl i případ Nutricie, se kterou nás cesty osudu na konci roku 2013 svedly ke spolupráci.

Jak přenést to nadšení uvnitř ven, k ostatním lidem?

V podstatě takto jednoduše by se dalo přeložit zadání, které jsme si společně s klientem na začátku naší spolupráce formulovali. V Nutricii totiž pracijí lidé, pro které je poslání společnosti „pomáhat dětem ve zdravém vývoji a zvyšovat kvalitu života nemocným lidem“ i jakousi osobní mantrou, lidé, kteří by za přínos a kvalitu produktů, jež Nutricia vyvíjí a vyrábí, dali doslova ruku do ohně. Jak tedy přivést více takových? Jak zajistit, aby významně vzrostlo procento „správných“ kandidátů na celkovém počtu těch, kteří se hlásí na konkrétní pozice, a tím urychlit a zkvalitnit nábor a zvýšit zapojení nováčků?

Odpověď hledej v zaměstnanecké značce!

Nutricia se rozhodla vzít to od základů a nespoléhat na rychlá a jednoduchá řešení. Pustili jsme se tedy do projektu, jehož cílem bylo identifikovat současný stav, na základě tohoto poznání a záměrů společnosti jasně formulovat ideál zaměstnavatelské značky Nutricia, strategii pro její budování a nakonec i přenést tuto strategii v praxi do konkrétních důležitých míst v náborovém procesu a komunikaci společnosti.

Od poznání, přes strategii až k realizaci a hlavně společně se zaměstnanci

Od první chvíle jsme věděli, že chceme a potřebujeme zapojit do projektu i ostatní zaměstnance, nejen HR tým. Za prvé je takový přístup charakteristický pro firemní kulturu Nutricie a za druhé to podle nás ani jinak nejde. K budování zaměstnavatelské značky prostě zaměstnance potřebujete – aby vám řekli, co musíte vědět, aby brali vážně to, co v souvislosti se značkou děláte, a aby se aktivně zapojili a na budování značky se podíleli, například tím, že se zapojí do komunikace společnosti či do programu doporučení.

A tak jsme po vyjasnění všech detailů projektu sestavili projektový tým tvořený 20 zaměstnanci Nutricie, všem zaměstnancům jsme pak interní komunikací (plakáty, elektronická brožura e-mailem) představili, o co usilujeme, na čem že to vlastně pracujeme a proč a jaké má být jejich zapojení. Interní komunikace a schůzky s projektovým týmem pak provázely celý projekt. Bylo důležité držet zaměstnance neustále v dění, zajistit, aby byli informováni.

 

                                        

Interní plakáty a letáky na startu projektu nám pomohli získat pozornost a podporu zaměstnanců a 20 zapálených členů projektového týmu.

 

                

Projekt krok za krokem – 3 fáze, spousta dílčích kroků, které do sebe zapadají jako dílky puzzle     

Stručné a zábavné interní představení toho nejdůležitějšího ze zaměstnavatelské značky – strategie v kostce ve formě onepageru.

 

Obsah – alfa a omega náborové komunikace

Koupit si mediální prostor může a umí snad úplně každý. Ne každý však má lidem co říci a umí to způsobem, který jeho publikum baví a kterému rozumí.

Pokud máte jasnou strategii, tedy v první řadě představu o tom, kým jako zaměstnavatel jste, koho chcete získat a jak chcete být vnímáni, je komunikace mnohem snazší a zábavnější. Obsahu a formě komunikace jsme v případě Nutricie věnovali velké úsilí.                      

              

Poslání společnosti jsme lidem představili názory samotných zaměstnanců.

 

Namísto standardních korporátních informací jsme lidem představili příběh společnosti, ve kterém se poslání zrcadlí napříč všemi jeho milníky.

 

Hlavní důvody, proč si vybrat právě Nutricii – jasně, lidsky a s obrázky, které pomáhají číst (vlastně taková Employer Value Proposition).

 

Názory zaměstnanců na to, proč pracovat v Nutricii, podtrhují důvěryhodnost. Na první pohled je jasné, že to nejsou jen reklamní fráze.

 

Představení firemních hodnot srozumitelným jazykem. Navíc s obrázky, které usnadňují čtení a poutají pozornost.

 

 

Pro kandidáty je důležité vědět, v jakém budou pracovat prostředí. Proto v obsahu komunikace nechybí fotky z kanceláří Nutricie.

 

Součástí firemní kultury jsou i společné mimopracovní aktivity. Proto představujeme akce a rituály, na které se kandidáti mohou v Nutricii těšit.

 

Možnosti růstu představené prostřednictvím příběhů úspěchu konkrétních zaměstnanců. Z možnosti růst se tak pro kandidáta stává inspirace.

 

A samozřejmě nemůže chybět ani nabídka volných pozic s možností ucházet se o pozici pohodlně přímo z prostředí webu.

 

Představení správného kandidáta prostřednictvím scének, ve kterých máte možnost srovnat, jak by se zachoval ten správný a jak ten nesprávný, který do Nutricie nepatří.

 

To vše pohromadě pak kandidáti vstřebávají například na webu

Díky tomu, že k marketingové komunikaci používá Nutricia samostatné weby, dostali jsme možnost vytvořit oficiální web společnosti http://www.nutricia.cz primárně jako web kariérní.

Přenos značky do značkového zážitku v náborovém procesu

Součástí námi vytvořené strategie je i soubor doporučení a kroků, které vedou k tomu, že kandidáti vnímají společnost konkrétním cíleným způsobem ve všech důležitých místech náborového procesu.

Proto jsme vytvořili rovněž vzory náborových inzerátů, e-mailové komunikace, včetně odmítnutí uchazeče, scénář assessment center či prvního dne v práci.

Hromada práce, kterou nejde nahradit rychlým a bezpracným řešením

Díky tomuto projektu má dnes Nutricia zcela jasno v tom, na čem chce jako zaměstnavatel stavět, v čem má největší potenciál k odlišení se od konkurence.

Ví, kde a jak oslovit ty správné kandidáty, a umí se představit způsobem, který je pro tyto lidi atraktivní. Možná nejdůležitější na celém projektu je ale fakt, že strategie i řada konkrétních textů a obrázků jsou vlastně výtvorem samotných zaměstnanců. Ti rozumí tomu, kým Nutricia je, pro jaké lidi je, a umí svou společnost atraktivně představit. A to je ten nejlepší základ pro vytvoření skutečně funkčního programu doporučení, ve kterém zaměstnanci přivádějí do firmy kandidáty nejen proto, že za to dostanou finanční odměnu, ale především proto, že jim to dává smysl.

Držíme Nutricii palce a máme velkou radost, že jsme měli tu čest být na pár měsíců u toho.

 

Co o projektu říká Lucie Paulíčková, HR Business Partner v Nutricia a.s.

"Spustit projekt Nutricia – Atraktivní značka zaměstnavatele jsme se odhodlávali již dlouho. Od roku 2010, kdy jsme získali ocenění Nejlepší zaměstnavatel, jsme oslovovali potenciální kandidáty především díky tomuto titulu. Cítili jsme však, že se pomalu blíží čas zrevidovat naší náborovou komunikaci a udělat ji autentičtější a atraktivnější pro externí zájemce o práci.

 Ve spolupráci s agenturou BrandBakers jsme udělali opravdu hloubkovou analýzu toho, čím je Nutricia jako zaměstnavatel jedinečná. Tři oblasti, které jsme identifikovali, vlastně nebyly žádným překvapením, ale uvědomili jsme si, že je musíme v externí komunikaci zdůraznit.

Začíná to posláním společnosti, které je silně zakořeněné mezi našimi zaměstnanci a pro mnohé z nich je důvodem, proč chodí každý den do práce rádi. Tím, co děláme, pomáháme lidem všech generací k lepší kvalitě života. Kvalita našich produktů je zároveň něco, na co jsme všichni doopravdy hrdí. A do třetice firemní kultura založená na přátelské atmosféře, otevřené komunikaci a vzájemné důvěře je to, čeho si zaměstnanci cení ze všeho nejvíc.

Budování značky zaměstnavatele není žádná věda. Pokud to chcete dělat autenticky, stačí pochopit, jaká vaše firma je a začít to zdůrazňovat v externí, ale i interní komunikaci. Díky novým webovým stránkám, ale i novým náborovým inzerátům se snažíme nejen odlišit od ostatních zaměstnavatelů, ale především přiblížit v lidské řeči kandidátům to, co je u nás čeká a na co se mohou těšit. Nesmíme však zapomínat na stávající zaměstnance, jejichž spokojenost a další rozvoj je pro nás zásadní a díky tomu většinu manažerských pozic obsazujeme z interních zdrojů. Zaměstnanci jsou zároveň výborným zdrojem referencí, přičemž se snažíme změnit jejich přístup od pasivního přeposílání životopisů k roli aktivního ambasadora společnosti.

Jako středně velká společnost, která nenabírá stovky nových zaměstnanců každý rok, nerealizujeme žádné masivní náborové kampaně. To, na čem stavíme, je lidský přístup, atmosféra, kterou kandidát při návštěvě našich kanceláří okamžitě vycítí, a otevřenost. Během pohovorů neslibujeme něco, co se pak v realitě ukáže jako nemožné nebo přehnané. Budujeme prostě důvěru a vztah již od prvního kontaktu s budoucím zaměstnancem."

 

Dále si přečtěte: 

1) Značka zaměstnavatele v plné nahotě

2)Interní komunikace - pro budování zaměstnavatelské značky nezbytná

3) Značka zaměstnavatele? HRisté mají jasno. Ale jak to prodat boardu? 

4) Představte vaše zaměstnance a nechte je říci proč ve vaší firmě pracují

5) 5 otázek před natočením atraktivního videa značky zaměstnavatele

NEJLEPŠÍ ČLÁNKY DO E-MAILU

Je to jednoduché, zaregistrujte se a dostávejte výběr těch nejlepších článků každý měsíc do svého emailu.

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.