Autor: Jiří Landa Akce 28. 4. 2020

Stravenky nebo surfování o polední pauze?

Jak na ně nahlížet?

Na zaměstnanecké benefity lze nahlížet jako na nutné zlo, tedy něco co firmy obecně mají, lidé jsou na ně zvyklí a tak je potřebujete mít i vy.

Typickým řešením je pak najmout si externí firmu, která vám vytvoří na míru caffeteria systém, za který platíte a tím víceméně vaše starosti končí.

Můžete se však na vaše benefity dívat i jako na projev toho, že vám na vašich zaměstnancích opravdu záleží. Mohou být skutečným důvodem, pro který se u vás zaměstnanci cítí lépe a pro který k vám kandidáti půjdou rádi pracovat.

Takový přístup však vyžaduje určitou práci navíc. Minimálně je dobré zeptat se svých zaměstnanců, co by jim zpříjemnilo práci pro vaši firmu, co by ocenili a co by jim udělalo radost.

Možná pak zjistíte, že tím, co vašim zaměstnancům udělá radost nejvíce, jsou skutečně stravenky a nebo třeba možnost jít si v pracovní době zasurfovat na vlnách. Že si dělám legraci, říkáte? Nikoli. Právě možnost jít surfovat v pracovní době je jedním z benefitů ve společnosti Patagonia, slavného amerického výrobce outdoorového oblečení. Zakladatel a majitel společnosti Yvon Chouinard na téma svého přístupu k vedení lidí napsal i knihu. Na stránkách Patagonie si ji můžete  objednat :-)

Mohou být skutečným projevem vaší firemní kultury.

Je celkem logické, že pokud jste konzervativní advokátní kanceláří, asi nebude surfování v pracovní době či příspěvek na jízdní kolo tím pravým ořechovým, co by pasovalo do vaší firemní kultury a co by lidé ocenili. Stejně nepatřičně pak mohou ve firmě plné mladých vývojářů působit příspěvek na důchodové pojištění či stravenky.

Společnost Bamboo HR sídlící v americkém Utahu si velmi zakládá na work-life balance, tedy na tom, aby její zaměstnanci nejen tvrdě pracovali, ale i trávili dostatek času se svými rodinami a koníčky. A tak vás asi nepřekvapí, že jejich klíčovým benefitem je „V práci 40 hodin týdně a ani minutu navíc“. Tento  svůj zaměstnanecký benefit prezentují na svých stránkách textem, obrázky i moc pěkným videem. 

Když ve společnosti Patagonia mohou zaměstnanci v pracovní době surfovat nebo lézt po skalách, není to jen nějaký výstřelek. Jak říká Ron BonDurand, marketingový víceprezident a zároveň člověk, který má v Patagonii de facto na starosti firemní kulturu: „Čas, který strávíme takto mimo kancelář nám pomáhá vyprávět důležitý příběh kolem našich produktů. Designujeme a vyrábíme outdoorové a surfařské oblečení a vybavení a potřebujeme proto cestovat a zkoušet, jak naše věci fungují v praxi.“ 

Různí lidé ocení různé věci.

Různé skupiny vašich zaměstnanců mají nepochybně různé preference, touhy či problémy. Lidé na dělnických profesích například ocení právě takové benefity jako jsou příspěvky na pojištění více než lidé z managementu. V USA je například významným problémem zdravotní pojištění a obecně dostupnost zdravotní péče (výdaje na ni). Je proto logické, že zejména u dělnických profesí se firmy zaměřují právě na benefity spojené se zajištěním zdravotní péče. Třeba jako Coca-Cola: 

Lidé by měli rozumět tomu, proč to děláte.

Je skvělé, když vaši zaměstnanci rozumí tomu proč jim nabízíte zrovna ty či ony benefity. Budou si je pak lépe schopni zařadit do kontextu vaší firmy a značky a ocenit je. Hezkým příkladem toho jak benefity srozumitelně představit jsou kariérní stránky společnosti Google nebo Virgin Atlantic.

 

Obrázky, videa či infografika fungují lépe než odrážky s textem.

Zdá se, že většina firem přikládá svým zaměstnaneckým benefitům malý význam, když je na svých kariérních stránkách prezentuje pouze ve formě odrážek s textem. Třeba takto:

Stejně jako u jakéhokoliv obsahu vaší náborové komunikace, budou kandidáti nabídku benefitů mnohem lépe vnímat, když využijete osvědčených prostředků jakými jsou fotky, infografika, ilustrace či dokonce videa.

Zaujala nás například infografika, kterou své zaměstnanecké benefity prezentuje společnost Sales Force. 

Jsou jen třešničkou na dortu.

Jakkoliv jsou zaměstnanecké benefity součástí vaší nabídky zaměstnancům a kandidátům, jejich schopnosti jsou jen omezené. Poslání, které stojí za to sdílet, hodnoty, se kterými se mohou ti správní lidé ztotožnit, firemní kulturu, ve které se lidé cítí skvěle, nemohou benefity nikdy nahradit.

Co si o zaměstnaneckých benefitech a jejich schopnostech v náboru zaměstnanců myslíte vy?

Máte u vás ve firmě nějaké zajímavé benefity, o které stojí za to se podělit s ostatními?

Napište nám, prosím.

A až budete třeba hledat tipy na nějaké netradiční zaměstnanecké benefity, přečtěte si tento článek.
Minimálně vás snad pobaví.

Hezký den.

 

Dále si přečtěte: 

Na každou rybu platí jiná návnada.

Odměny - motivace nebo problém.

Když jednoho dne nepřijde nikdo do práce.

Dostávejte naše nejlepší články každý měsíc do e-mailu

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore

Chci newsletter

Děkujeme

Vaše zpráva byla odeslána.

Pojďme se potkat

Napište nám nebo rovnou zavolejte.

* Pro úspěšné odeslání formuláře je potřeba vyplnit všechna pole označená hvězdičkou.